تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,575 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,713 |
سنجش اثربخشی نرمافزار واقعیت افزوده شیمی بر روی یادگیری دانش آموزان با تمرکز بر مفهوم کاتالیزگرها | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، خرداد 1400، صفحه 75-100 اصل مقاله (691.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل جعفری* 1؛ علی عبدالعالی2؛ محمدرضا حسین پورستوبادی3 | ||
1استادیار علوم تربیتی، گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه مخابرات، دانشکده برق و الکترونیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | ||
3کارشناس ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 26 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 26 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی نرمافزار واقعیت افزوده شیمی بر روی یادگیری دانش آموزان با تمرکز بر مفهوم کاتالیزگرها انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان مقطع تحصیلی نهم شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی، کلاس الف مقطع نهم مدرسه مصباح علم منطقه 3 انتخاب گردید. پسازآن سنجش میزان یادگیری دانش آموزان بر اساس هرم شناختی بلوم در شش سطح با استفاده از یک گروه ثابت و طرح پیشآزمون و پسآزمون انجام ﺷﺪ. نتایج نشان داد استفاده از واقعیت افزوده در شش سطح یادگیری بلوم باعث افزایش میزان یادگیری دانش آموزان گردید. این افزایش در دو سطح اخر طبقه بندی بلوم یعنی ارزشیابی (پیش آزمون 43/3 و پس آزمون 56/4) و خلق (پیشآزمون40/3 و پسآزمون 60/4) بیشتر از چهار سطح بعدی یعنی دانش (پیش آزمون 50/4 و پس آزمون 90/4)، فراگیری (پیش آزمون 13/4 و پس آزمون 83/4)، کاربرد (پیشآزمون 76/3 و پسآزمون 43/4) و تجزیهوتحلیل (پیشآزمون 96/3 و پسآزمون 56/4) بود. از این رو، واقعیت افزوده بهعنوان یک فناوری نوین میتواند به منظور افزایش یادگیری دانشآموزان در سطوح عالی شناختی در درس شیمی به کار برده شود و استفاده از آن توصیه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ کاتالیزگرها؛ واقعیت افزوده؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Measuring the Effectiveness of Chemistry Augmented Reality Software on Students' Learning with a Focus on the Concept of Catalysts | ||
نویسندگان [English] | ||
Esmaeil jafari1؛ Ali Abdolali2؛ Mohammadreza Hosseinpoor3 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Electrical Engineering, Faculty of Electromagnetics and Telecommunications, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran | ||
3M.A., Department of Educational management, Faculty of Education and Psychology, shahid Beheshti University, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to measuring the effectiveness of chemistry augmented reality software on students' learning with a focus on the concept of catalysts. the statistical population was all ninth grade students in Tehran. In order to determine the sample size from the multi-stage random cluster sampling method, class A of the ninth grade of Mesbah Alam School in District 3 was selected. Students' learning was then assessed based on Bloom's cognitive pyramid at six levels using a fixed group and a pre-test and post-test design. The results showed that the use of augmented reality in six levels of learning by Bloom increased the learning rate of students. This increase in the last two levels of Bloom's classification, which includes evaluation (pre-test 3.43 and post-test 4.56) and creation (pre-test 3.40 and post-test 4.60), is greater than the other four levels of knowledge (pre-test 4.50 and post-test 4.90), Learning (pre-test 4.13 and post-test 4.83), application (pre-test 3.76 and post-test 4.43) and analysis (pre-test 3.96 and post-test 4.56). Therefore, augmented reality as a new technology can be used to enhance students' learning at higher cognitive levels in chemistry and its use is recommended. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Chemistry education, Catalysts, Augmented reality, Learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 489 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 414 |