تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,834 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,927 |
بررسی میزان موفقیت و اثر بخشی برنامه آموزش تلفیقی – فراگیر در استان مرکزی سال تحصیلی 99-1398 | ||
پژوهش در آموزش کلاسهای تلفیقی و چندپایه | ||
دوره 1، شماره 1، مرداد 1400، صفحه 51-70 اصل مقاله (514.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ابوالقاسم حسن خانی* | ||
اداره آموزش و پرورش استثنایی - کارشناس مسئول آموزش،کارشناس ارشد مدیریت | ||
تاریخ دریافت: 29 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 06 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی میزان موفقیت و اثربخشی برنامه آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس استان مرکزی پرداخته شده است که نتایج به دست آمده از یافته ها نشان داد که برنامه آموزش تلفیقی - فراگیر مدارس پذیرا موفق و اثر بخش بوده است . جامعة آماری این پژوهش شامل معلمان پذیرا ، معلمان رابط و مربیان پرورشی دانش آموزان دختر و پسر با نیازهای ویژه در استان مرکزی که در سال تحصیلی 99- 1398 به صورت تلفیقی- فراگیر در کنار دانش آموزان عادی مشغول به تحصیل بوده اند. برای جمعآوری دادههای لازم در این پژوهش به دو صورت کمی ( پرسشنامه ) و در مواردی کیفی ( نیمه ساختار یافته ) استفاده شد . از نرم افزار SPSS و استفاده از آزمون تی تک نمونه ای برای پرسشهای تحقیقاتی شماره دو ، سه ، چهار ، پنج ، شش ، نه ، ده و یازده ، که به بررسی ارتباط بین متغیرهای مربوط به هر کدام از سئوالات تحقیق استفاده شده است . برای مقایسه میانگین ابعاد در بین معلمان عادی و رابط به دلیل عدم نرمال بودن متغیرهای کمی از آزمون ناپارامتری من ویتنی و برای مقایسه نمره کل پرسشنامه از آزمون تی مستقل استفاده شد تجزیه وتحلیل مصاحبه : نتایج حاصل از پؤوهش نشان داد که اهداف آموزش تلفیقی- فراگیر در چهار زمینة استفاده از فرصت های برابر آموزشی، ایجاد تعامل در صحیح با معلم و همسالان، بهبود شاخص های کمی و کیفی آموزش، و کسب آمادگی برای حضور در جامعه به طور نسبی محقق شده بود | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموز تحت پوشش آموزش های تلفیقی- فراگیر؛ آموزش تلفیقی – فراگیر؛ معلم رابط؛ دانش آموز با نیازهای ویژه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing the success and effectiveness of integrated education program in Markazi province in the academic year 1398-99 | ||
نویسندگان [English] | ||
abolghasaem hasankhani | ||
Office of Exceptional Education - Expert in charge of education, Master of Management | ||
چکیده [English] | ||
The present study investigates the success and effectiveness of the integrated-inclusive education program in the schools of Markazi province. The results of the findings showed that the integrated-inclusive education program in the host schools has been successful and effective. The statistical population of this study includes receptive teachers, liaison teachers and foster care instructors of male and female students with special needs in Markazi province who were studying with ordinary students in the academic year 1398-99 in an integrated-inclusive manner. In order to collect the necessary data in this research, it was used in two ways: quantitative (questionnaire) and in some cases qualitative (semi-structured). SPSS software and the use of one-sample t-test for research questions number two, three, four, five, six, nine, ten and eleven, which was used to examine the relationship between the variables related to each of the research questions. Mann-Whitney nonparametric test was used to compare the mean dimensions between normal and interface teachers due to abnormal quantitative variables and independent t-test was used to compare the total score of the questionnaire. Interview analysis: The results of the study showed that the goals of integrated-inclusive education in the four areas of using equal educational opportunities, creating proper interaction with teachers and peers, improving the quantitative and qualitative indicators of education, and gaining readiness to participate in society. It was relatively realized | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Student covered by integrated-inclusive education, integrated-inclusive education, liaison teacher, student with special needs | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 238 |