تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
اثربخشی آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانش آموزان | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1400، صفحه 9-30 اصل مقاله (578.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره مصباح فر1؛ محمدشهاب محمدآخوندی* 2؛ علیرضا مصباح فر* 3 | ||
1دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، یزد | ||
2کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران | ||
3کارشناس ارشد سنجش و اندازهگیری، اداره کل آموزش و پرورش، یزد | ||
تاریخ دریافت: 15 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 20 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان بود. پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری آن شامل ﮐﻠﯿﻪ دانشآموزان پسر پایه هشتم مدارس شهر یزد در ﺳـﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 99-98 بود که درمجموع تعداد 50 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه 25 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی قرار گرفت؛ درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تأثیر این روش مطالعه بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی از طریق آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته با شاخصهای مقبول روایی و پایایی اندازهگیری شد. دادههای بهدستآمده از اجرای پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد، آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان در مقایسه با گروه کنترل در پسآزمون شده است؛ بنابراین آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی میتواند برای پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان در مراکز آموزشی مورداستفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموزان؛ پیشرفت تحصیلی؛ روش مطالعه؛ مطالعات اجتماعی؛ نقشه ذهنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of mind map-based study method Instruction on students' academic Achievement of Social Studies Lessons | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohre Mesbahfar1؛ Mohammad shahab MohammadAkhoundi2؛ Alireza Mesbahfar3 | ||
1Student in Educational Sciences, Farhangian University, Fatemeh Al-Zahra Campus, Yazd | ||
2Master of Counseling, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran | ||
3Master of Measurement, Department of Education, Yazd | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study is to investigate the effectiveness of mind map-based study methodInstruction on students' academic achievement of social lessons. The current study method is a semi- experimental and Statistical population consisted of all The eighth grade male students of Yazd schools were in 2019-2020. 50 students were selected by multi-stage cluster random sampling method and they were divided into two groups (25 students of each groups) by a simple random sampling method. The experiment group had 10 sessions of mind map based studying method, while the control group received no intervention. The effect of this study method on academic achievement of social studies lessons was measured through a researcher-made academic achievement test with acceptable validity and reliability indices. The obtained data from pre-test and post-test were analyzed using of covariance. The results showed that teaching the study method based on mind map increased the academic achievement of social lessons in comparison with the control group in the post-test. Thus; teaching mind mapping study method can be used to increase student academic achievement in educational centers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic achievement, Mind map, social lessons, Students, Study method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 427 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |