تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,299 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,710 |
تحلیل محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس توجه به مؤلفههای محیطزیست | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1400، صفحه 31-46 اصل مقاله (456.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کتایون حمیدی زاده* 1؛ عارفه فرخی* 2 | ||
1استادیار دانشگاه فرهنگیان اراک | ||
2دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان اراک | ||
تاریخ دریافت: 20 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 20 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای محیطزیست است. به همین منظور از روش تحلیل محتوای توصیفی- کیفی استفادهشده است و سه کتاب مطالعات اجتماعی پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی سال تحصیلی 400-99 موردبررسی قرارگرفته است. در این پژوهش از نمونهگیری صرفنظر شده و تمامی جملات، تصاویر و فعالیتها و پرسشهای کتاب بررسیشده است. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل چکلیست محقق ساخته برای تحلیل محتوا بر اساس مؤلفههای انتخابی است. این بررسی شامل 6 مؤلفهی اصلی؛ آب، خاک، هوا، جنگل، صوت و زباله و 15 مؤلفهی فرعی است. نتایج بررسی نشان میدهد که از میان 6 مؤلفهی موردبررسی، مؤلفه جنگل و آب بیشترین میزان توجه را شامل شدهاند و کمترین میزان توجه در میان مؤلفهها مربوط میشود به مؤلفههای صوت و زباله. در سه بخش موردبررسی نیز بیشترین فراوانیها مربوط به بخش متن و کمترین فراوانیها مربوط به بخش تصاویر است. سهپایهی تحصیلی مطالعه شده در پرداختن به مؤلفههای زیستمحیطی تفاوتی با یکدیگر نداشتند و مؤلفههای زیستمحیطی را آنگونه که میبایست موردتوجه قرار ندادهاند. از مهمترین مؤلفههای مغفول در کتابهای مطالعات اجتماعی، مؤلفهی صوت است که در تمامی پایهها اصلاً به آن پرداخته نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش محیطزیست؛ مطالعات اجتماعی؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of elementary school social studies textbooks based on environmental considerations | ||
نویسندگان [English] | ||
Katayoun Hamidizadeh1؛ Arefeh Farokhi2 | ||
1Assistant Professor of Frahangian University of Arak | ||
2Undergraduate student, Arak Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to analyze the content of elementary school social studies textbooks from the perspective of environmental components. For this purpose, descriptive-qualitative content analysis method has been used and three social studies textbooks for the fourth, fifth and sixth grades of elementary school in the 2020-2019 academic year have been reviewed. In this study, sampling was omitted and all sentences, pictures, activities and questions of the book were reviewed. The tools used in this research include a researcher-made checklist for content analysis based on selected components. This review includes 6 main components; Water, soil, air, forest, sound and waste and 15 sub-components. The results show that among the 6 components studied, the forest and water components have the highest level of attention and the lowest level of attention among the components is related to the noise and waste components. In the three sections studied, the highest frequencies are related to the text section and the lowest frequencies are related to the images section. The three educational levels studied in dealing with environmental components were not different from each other and did not pay attention to environmental components as they should. One of the most neglected components in social studies textbooks is the sound component, which has not been addressed at all in all grades. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
environmental education, social studies | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 339 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 303 |