تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,261,829 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,651,814 |
تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم متوسطه بر اساس مفهوم دموکراسی | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1400، صفحه 63-84 اصل مقاله (533.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فائزه بابائی زاده اشکذری* 1؛ فاطمه جعفری* 1؛ فاطمه داریوش* 1؛ حمیده همتی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان یزد، پردیس فاطمه الزهرا | ||
2مدرس دانشگاه فرهنگیان یزد، دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
تاریخ دریافت: 25 دی 1399، تاریخ بازنگری: 20 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
دموکراسی موضوع بحث بسیاری از جوامع امروزی است اما در تعاریف موجود از آن اختلافنظرهایی وجود دارد. هر جامعهی دموکرات برای بقای خود، اصول و مبانی دموکراسی را از طریق سیستم آموزشوپرورش به نسلهای بعد انتقال میدهد. از طرفی مطالعات اجتماعی یک حوزه مهم یادگیری محسوب میشود چراکه دربردارنده طیف وسیعی از تعاملات انسانی در طول تاریخ و از جنبههای گوناگون میباشد. در پژوهش حاضر محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم متوسطه ازلحاظ میزان در برداشتن مؤلفههای دموکراسی همچنین نحوه توزیع آنها مورد بررسی قرار داده شد. این بررسی با روش تحلیل محتوای کمی و کیفی صورت گرفت، یافتههای حاصل نشان داد که در این کتاب آنگونه که باید به این مفهوم پراهمیت پرداخته نشده و تنها ۵۹ نمونه دربردارنده مفهوم دموکراسی شناسایی شد که بیشترین تعداد نمونه مربوط به مؤلفه حقوق و وظایف شهروندی و کمترین تعداد مربوط به مؤلفه حق انتخاب و تصمیمگیری است. همچنین در توزیع مؤلفهها در طول کتاب نیز نظم خاصی مشاهده نشد و بخش اعظمی از آنها در قسمت ابتدایی کتاب که مربوط به مباحث مدنی است آورده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دموکراسی؛ مطالعات اجتماعی؛ تحلیل محتوا؛ آموزشوپرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of the Seventh Grade Social Studies Textbook Based on The Concept of Democracy | ||
نویسندگان [English] | ||
Faezeh Babaeizadeh Ashkezari1؛ Fatemah Jafari1؛ Fatemeh Daryush1؛ Hamideh Hemati2 | ||
1Junior student in bachelor of primary education field at Yazd Farhangian university | ||
2student in educational psychology doctorate field at Ahvaz shahid chamran university. | ||
چکیده [English] | ||
Democracy is the subject of much debate in many societies today, but there are differences in definitions. For its survival, every democratic society transmits the principles and foundations of democracy to the next generations through the education system. On the other hand, social studies is an important field of learning because it includes a wide range of human interactions throughout history and from different aspects. In this regard, we decided to examine the content of the seventh grade high school social studies textbook in terms of the extent to which the components of democracy are removed as well as how they are distributed. This study was conducted by quantitative and qualitative content analysis method. The highest number of samples is related to the component of rights and duties of citizenship and the lowest number is related to the component of the right to choose and decide. Also, there is no special order in the distribution of components throughout the textbook, and most of them are given in the beginning of the book, which is related to civil issues. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Democracy, Social Studies, Content Analysis, Education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 227 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 226 |