تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,161 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,122 |
تحلیل محتوای کتاب درسی آموزش مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی بر اساس اخلاق زیستمحیطی اسلامی | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1400، صفحه 109-130 اصل مقاله (1.93 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید محمدعلی میرجلیلی* 1؛ زهرا کارگر شورکی2؛ فائزه رضایی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا (س) یزد | ||
2دانشجوی کارشناسی، رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) یزد | ||
تاریخ دریافت: 20 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 20 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
اخلاق دارای گرایشهای زیادی است و هر بخش از حیات آدمی بایدها و نبایدهایی را مطالبه میکند. یکی از اخلاقهایی که به آن تأکید شده است، اخلاق زیستمحیطی میباشد. اخلاق زیستمحیطی، یکی از شاخههای فلسفه کاربردی است که با ارزشها، باورها و گرایشها سروکار دارد و مسائل نوپدید یا حلنشده اخلاقی درزمینۀ محیطزیست را بررسی میکند. در اسلام، اخلاق زیستمحیطی و حفظ محیطزیست مورد تأکید و توجه قرارگرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررســی کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی ازنظر میزان توجه به مؤلفههای اخلاق زیستمحیطی اسلامی و بهمنظور بهبود محتوای کتاب موردنظر بوده است. روش پژوهش، توصیفــی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری شــامل کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه چهارم ابتدایی سال تحصیلی ۹۷-۹۸ بوده که با توجه به ماهیت موضوع نمونهگیری انجام نشــده و همه جامعه آماری بررســی شده است. واحد تحلیل، تصویر و جمله در واحد زمینهی بند است. ابزار به کار گرفتهشده در این پژوهش جدول مقولهبندی است که بر اساس مقیاس دینداری مربوط به پژوهش خدایاری فرد استخراج گردیده است و شامل ۵ مؤلفه اخلاق زیستمحیطی اسلامی میباشد. یافتههای این پژوهش نشان داد که کل مفاهیم مرتبط با اخلاق زیستمحیطی اسلامی در این کتاب، ۱۰۶ واحد بوده که در بعد متن، فراوانی مؤلفههای اخلاق زیستمحیطی اسلامی ۷۵ مورد و در بعد تصاویر ۳۱ مورد بوده است. در این کتاب به ترتیب به مؤلفههای «بهرهبرداری بهینـه از منابع» ۶۵ مرتبه، «گسترش منابع طبیعی تجدیدپذیر» ۲۰ مرتبه، مؤلفه «رعایت بهداشت محیط» ۱۱ مرتبه، «پرهیز از آسیب زدن به محیطزیست» ۹ مرتبه اشاره و به مؤلفه «تأکید بـر دوری از اسـراف» هیچ اشارهای نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی؛ اخلاق زیستمحیطی؛ تربیت اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of the fourth elementary social studies teaching textbook based on Islamic Environmental Ethics | ||
نویسندگان [English] | ||
seyyed Mohammad Ali Mirjalili1؛ Zahra Kargar Shooraki2؛ Faezeh Rezaei2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Fatemeh Al-Zahra Campus, Yazd | ||
2student, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Fatemeh Al-Zahra Campus, Yazd | ||
چکیده [English] | ||
Morality has many tendencies and every part of human life demands do's and don'ts. One of the ethics that has been emphasized is environmental ethics. Environmental ethics is one of the branches of applied philosophy that deals with values, beliefs and tendencies and examines emerging or unresolved ethical issues in the field of environment. In Islam, environmental ethics and environmental protection have been emphasized. The aim of the present study was to investigate the fourth grade elementary social studies textbook in terms of the amount of attention paid to the components of Islamic environmental ethics and in order to improve the content of the book. The research method is descriptive and content analysis. The statistical population includes the fourth grade elementary school social studies textbook for the 97-98 academic year, which has not been sampled due to the nature of the subject and the entire statistical population has been studied. The unit of analysis is the image and the sentence in the context unit of the paragraph. The tool used in this research is a categorical table that has been extracted based on the scale of religiosity related to the study of individual theology and includes 5 components of Islamic environmental ethics. The findings of this study showed that the total concepts related to Islamic environmental ethics in this book were 106 units, in the text dimension, the frequency of Islamic environmental ethics components was 75 and in the image dimension was 31. In this book, the components of "optimal use of resources" 65 times, "expansion of renewable natural resources" 20 times, the component of "observance of environmental health" 11 times, "avoidance of environmental damage" 9 times, respectively. The "emphasis on avoiding extravagance" component is not mentioned. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content analysis, fourth elementary social studies, environmental ethics, Islamic education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 289 |