تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,141 |
رابطه بین سبک تدریس مدرسان و توسعه مهارتهای سطوح برتر تفکر فراگیران | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 2، شهریور 1394، صفحه 167-189 اصل مقاله (795.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدی* 1؛ جعفر ترک زاده1؛ لاله شفیعی2 | ||
1دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز-بخش مدیریت آموزشی | ||
2دانشگاه شیراز | ||
تاریخ دریافت: 25 دی 1394، تاریخ بازنگری: 11 بهمن 1394، تاریخ پذیرش: 03 بهمن 1394 | ||
چکیده | ||
هدف کلی، بررسی رابطه بین سبک تدریس مدرسان و توسعه مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 30% از مؤسسات آموزشی از کل کشور تعیین گشت. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای ساده کلیه مدرسان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده 5 نفر از فراگیران هر مدرس برگزیده شدند. نمونه آماری شامل 72 نفر از مدرسان و 360 نفر از فراگیران بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک تدریس(گراشا ،ریچمن،1996) و مقیاس مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران(ذاکری،1392)بود. نتایج شامل: 1.بیشترین میانگین مربوط به سبک شخصی و پائین ترین مربوط به سبک تفویض کننده می باشد. 2. مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران در چهار بعد از حد کفایت قابل قبول بالاتر و از حد کفایت مطلوب پائین تر می باشد. 3. بین انواع سبک تدریس و مهارت های سطوح برتر تفکر رابطه معنا دار وجود دارد. 4. بیشترین قدرت تبیین مربوط به سبک تدریس تفویض کننده و پیش بینی کننده مثبت و معنا دار مهارت های سطوح برتر تفکر می باشد، و سبک تدریس متخصص پیش بینی کننده معنا دار مهارت های سطوح برتر تفکر نمی باشد. واژگان کلیدی: سبک تدریس ، مهارت های سطوح برتر تفکر | ||
کلیدواژهها | ||
سبک تدریس؛ مهارت های سطوح برتر تفکر؛ مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی گردشگری؛ سبک تدریس تفویض کننده؛ سبک تدریس متخصص | ||
عنوان مقاله [English] | ||
THE RELATIONSHIP BETWEEN LECTURER' TEACHING STYLES & LEARNERS' HIGHER ORDER THINKING SKILLS DEVELOPMENT | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was study of the relationship between lecturers' teaching styles & learners' higher order thinking skills development in non-profit truism educational institutes.the study was descriptive correlational and Statistical population included 30% of non-profit truism educational institutes from north, south, east & west of country. By simple clustered sampling method, all institutions' lecturers were selected & by simple random sampling method in each lecturer class, five students from each teacher were selected.Total statistical sample included 72 teachers and 360 students. Instruments of study included teaching styles questionnaires (Grasha & Richman,1996) & learners' higher order thinking skills (zakeri,1392).Results indicated: 1-the highest mean is belonged to personal teaching styles & the lowest mean is belonged demonstrator teaching styles. 2-the student's higher order thinking skills in non-profit truism educational institutes on four dimensions was higher than acceptable levels and lower than the desired level. 3-there is a significant relationship between the kinds of lecturers' teaching styles and student's higher order thinking levels.4-the strongest positive predicator is delegator teaching styles but expert teaching styles is not the meaningful predictable of student's higher order thinking skills level. Keywords: teaching styles, higher order thinking skills, non-profit truism educational institutes delegator teaching styles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
teaching styles, higher order thinking skills, non-profit truism educational institutes delegator teaching styles, expert teaching styles | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,448 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,433 |