تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 427 |
تعداد مقالات | 3,280 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,647,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,973,980 |
واکاوی چالش مولفه های فرهنگ دانشگاهی در آموزش مجازی: مطالعه ای موردی | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 7، شماره 26، شهریور 1400، صفحه 21-38 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نازیلا کاظم پور* 1؛ کوثر کیاپاشا1؛ محبوبه فرجی2؛ مهدیه قنبری حمیدابادی3؛ سید فاطمه زارع شیخکلایی4؛ مرتضی محمدزاده5 | ||
1کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه مازندران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش ،دانشگاه مازندران، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
4کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
5کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 07 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 14 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
فرهنگ به عنوان کالبدیک دانشگاه محسوب میشود،و در بخش های اساسی دانشگاه نمودپیدا می کند.دراین پژوهش جهت کشف مولفههای فرهنگ دانشگاهی درآموزش مجازی ازدیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشدعلوم تربیتی دانشگاه مازندران موردبررسی واقع شد.پژوهش ازنظرهدف کاربردی وازنظرروش توصیفی پیمایشی بودوطرح کلی پژوهش آمیخته اجراشد.داده های پژوهش دربخش کیفی بااستفاده ازمصاحبه نیمه ساختاریافته بااساتیددانشگاه ودربخش کمی بابهره گیری ازپرسشنامه جامعه نمونه دانشجویان به دست آمد.دربخش کیفی پژوهش ازطریق مصاحبه درحوزه مولفه های فرهنگ دانشگاهی درآموزش مجازی 12مضمون استخراج شد.ودربخش کمی به کمک پرسشنامه محقق ساخته به بررسی نمونه ها پرداخته شد.جهت تحلیل دادههای کمی دربخش آماری ازآماره تی ازطریق نرم افزارSpss موردتجزیه و تحلیل قرار شد.یافته های کیفی ازطریق مصاحبه نیمه ساختارمند،در 3 مقوله کلی مولفه های زمینه و بستر،تعاملات و مصنوعات استخراج شد.و در بخش کمی داده های آماری دیدگاه دانشجویان نسبت به زمینه و بسترومصنوعات رضایت بخش و معنادار نبود، و در مولفه تعاملات دیدگاه دانشجویان معنادار و مطلوب ارزیابی شد.در نتیجه استفاده صحیح از ظرفیت فرهنگ دانشگاهی در آموزش مجازی نیازمند تحول در بستر،و مصنوعات فضای مجازی برای مخاطبان خود است.تقویت تعاملات به عنوان اصل مهم و سازنده درآموزش مجازی مقدمه خوبی جهت بهبود سایر عناصر فرهنگ دانشگاهی در آمورش مجازی ضرورتی مبرم است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ دانشگاهی؛ اموزش مجازی؛ دانشگاه مازندران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Challenge of University Culture Components in Virtual Education: A Case Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Nazila kazempour1؛ kosar kiapasha1؛ Mahbobe Faraji2؛ mahdiM Ghanbari Hamidabadi3؛ Seyyed Fatem Zare Sheykhkolai4؛ morteza mohammadzade5 | ||
1Master of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mazandaran, IRAN. | ||
2Master of History and Philosophy of Education, Mazandaran University, IRAN. | ||
3Master of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, IRAN. | ||
4Master of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tehran, Tehran, IRAN. | ||
5Master of Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
culture is considered as the body of a university, and is reflected in the basic parts of the university. In this study,in order.to discover the.components of.university culture in virtual learning from the perspective of master studentsof educational sciencesof Mazandaran University was studied.The research was applied in.terms.of purpose and survey in.terms.of descriptive method and the.general design of.the research was mixed.The research data were obtained inthe qualitative part using semi-structured interviews with.university professors and.in.the quantitative part using the student population sample questionnaire.In the qualitative.part.of.the.research,12 themes were extracted through interviews.in.the field of components.of.university.culture.in.virtual.education.In.a.small part,.the.samples.were examined.using.a.researcher-made questionnaire.To analyze.the quantitative.data.in.the.statistical part of the t-statistic was analyzed through Spss software.Qualitative findings.were.extracted through semi-structured interviews.in 3 general categories of contextual components,interactions and artifacts. In.the.quantitative part.of the statistical data, students 'views on the context and artifacts were not satisfactory and significant, and in the interaction component, students' views were evaluated as significant and desirable.As a result, the proper use of the capacity of academic culture in virtual education requires a change in the context, and artifacts of cyberspace for its audience.Strengthening Interactions as an Important and Constructive Principle in Virtual Education A good introduction to improving other elements of academic culture in virtual education is an urgent necessity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
University Culture, Virtual Education, Mazandaran University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 432 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 355 |