تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,139 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,653,994 |
تربیت سیاسی فطرتمحور در اندیشه آیتالله شهید بهشتی | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 4، مهر 1400، صفحه 93-112 اصل مقاله (4.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2021.9102.1054 | ||
نویسنده | ||
محمدرضا عبداله نسب* | ||
دکتری علوم سیاسی، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 14 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی و اصول تربیت سیاسی در اندیشه آیتالله شهید بهشتی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که گرچه در راهبرد تربیتی آیتالله بهشتی، تربیت انسان و جامعه، مقولهای صعب محسوب میشود، با این حال انسان همواره نیازمند تربیت و اکتساب مولفههای تربیت سیاسی در مواجهه مطلوب با نظام سیاسی حاکم میباشد. در این منظر، جایگاه اولی و اصیل از آنِ الگوهای بسترساز است، نه قالبساز. به عبارت دیگر، شهید بهشتی معتقد است تربیت انسان توأم با فرایند آموزش تدریجی، نضج و تعالی مییابد و ادراکات قالبی از تربیت، ناتوان از پرورش متربیان اسلامی است. پذیرش چنین الگویی از تربیت سیاسی، مبتنی بر مبانی و اصول خاصی میباشد که میتوان به انگارههای آن در نظریات اجتماعی- سیاسی شهید بهشتی دست یافت. در سازه تربیت سیاسی شهید بهشتی، انسان، موجودی محق و مکلف، به شمار رفته که غایت وی، وصول به حیات ایمانی در دنیا و سعادت اخروی میباشد. در این رویکرد، تربیت سیاسی اسلامی برخلاف الگوهای غربی، با نظر به ابعاد درونی و بیرونی انسان، سه حوزه بینش، نگرش و مهارتهای سیاسی شهروندان جامعه اسلامی را تحتالشعاع قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
سید محمدحسین بهشتی؛ تربیت سیاسی؛ اخلاق؛ عقلانیت؛ آگاهی؛ توحید؛ تزکیه؛ آزادی؛ عدالت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Innate-Centered Political Education in the Ideology of Āyatollāh Shahid Beheshti | ||
نویسندگان [English] | ||
MohammadReza AbdolAhnasab | ||
PhD in Political Science, Farhangian University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to review foundations and principles of political education in the ideology of Āyatollāh Shahid Beheshti. The method of study is descriptive analysis and the results showed that although in the educational strategy of Āyatollāh Shahid Beheshti, education of human society is considered an arduous category, people are always in need of education to acquire the components of political education and deal with their ruling political system appropriately. In this regard, the outstanding and genuine position belongs to fundamental models, not the formal ones. In other words, Shahid Beheshti believes that human education gets elaboration and improvement by the gradual process of education so the formal perceptions of education are unable to train Islamic pupils. Accepting such a model of political education relies on special foundations and principles that their patterns can be achieved in social-political theories of Shahid Beheshti. In the structure of political education proposed by him, a human is a being who has right and duty and his ultimate goal is to achieve faithful life in this world and prosperity in the other world. In this approach, regarding the inward and outward aspects of a human, Islamic political education, contrary to the western models, affects 3 fields of insight, attitude, and political skills of the citizens in Islamic society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Seyyed Mohammad Hossayn Beheshti, Political Education, Morality, Rationality, Awareness, Towhid (Monotheism), Purification, Freedom, Justice | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
ارسطو (1381). سیاست. ترجمه حمید عنایت. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ پنجم.
اسمیت، فیلیپ جی (1387). فلسفه آموزش و پرورش. ترجمه سعید بهشتی. مشهد: به نشر.
افتخاری، اصغر؛ مهجور، حمید (1395). الگوی تربیت سیاسی از دیدگاه شهید مطهری. رهیافت انقلاب اسلامی، شماره 36، ص77-98.
بهشتی، محمد (1386ب). ولایت، رهبری، روحانیت. تهران: روزنه.
بهشتی، محمد (1386). نقش آزادی در تربیت کودکان. تهران: بقعه.
بهشتی، محمد (1388). حزب جمهوری اسلامی: مواضع تفصیلی. تهران: روزنه.
بهشتی، محمد (1390الف). حق و باطل. تهران: روزنه.
بهشتی، محمد (1390ب). شناخت عرفانی. تهران: بقعه.
بهشتی، محمد (1390ج). حزب جمهوری اسلامی. تهران: روزنه.
بهشتی، محمد (1391). پیامبری از نگاه دیگر. تهران: روزنه.
بهشتی، محمد (1393). اتحادیه انجمنهای اسلامی در اروپا. تهران: روزنه.
بهشتی، محمد؛ باهنر، محمدجواد؛ گلزاده غفوری، علی (1386الف). شناخت اسلام. تهران: بقعه.
بینا (1364). مشروح مذاکرات مجلس نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. تهران: اداره فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، ج1،3.
بینا (1380الف). بازشناسی یک اندیشه. تهران: بنیاد نشر آثار و اندیشههای شهید آیتالله بهشتی.
بینا (1380ب). جاودانه تاریخ. تهران: انتشارات روزنامه جمهوری اسلامی، ج3.
بینا (1381). آزادی و هرج و مرج و زورمداری. تهران: بقعه.
جراحی دربان، مهدی؛ بابازاده، مجید؛ رود مقدس، رمضانعلی (1393). مبانی، اصول و روشهای تربیت سیاسی در اسلام از منظر قرآن. بصیرت و تربیت اسلامی، شماره 11، ص95-143.
جمالیزاده، احمد (1385). سیرهشناسی و تربیت دینی. مطالعات ایرانی، سال5، شماره 10، ص90-71.
جوادی آملی، عبدالله (1386). فطرت در قرآن. قم: اسراء.
داودی، محمد؛ فاضلی دهکردی، مهدی (1394). بررسی اهداف تربیت سیاسی در قرآن کریم با تاکید بر مبانی و اصول تربیتی. آموزههای تربیتی در قرآن و حدیث، سال1، شماره2، ص19-40.
سخنرانی شهید بهشتی درباره:آزادی در جامعه اسلامی. روزنامه جمهوری اسلامی، 2/1/1362، ص4.
شکوهی، غلامحسین (1372). مبانی و اصول آموزش و پرورش. مشهد: آستان قدس رضوی.
طباطبایی، محمدحسین (1417ق). المیزان. قم: جامعه مدرسین، ج10.
عالم، عبدالرحمن (1389). بنیادهای علم سیاست. تهران: نی.
قادری، حاتم (1370). اندیشه سیاسی غزالی. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالملل وزارت خارجه.
قانع، احمدعلی؛ عصارهنژاد دزفولی، سینا (1396). دلالتهای نظریه تربیت در نظام تربیتی اسلام. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، سال 5، شماره 9، ص27-1.
لکزایی، نجف (1389). چالش سیاست دینی و نظم سلطانی با تاکید بر اندیشه و عمل سیاسی علمای شیعه در عصر صفوی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
مرزوقی، رحمتالله؛ حدادنیا، سیروس (1393). فطرت بنیاد (تربیت رویکردی به تعلیم و تربیت اسلامی). تهران: آوای نور.
مصباح یزدی، محمدتقی (1380). آموزش عقاید. قم: شرکت چاپ و نشر بینالملل.
مطهری، مرتضی (1373). فطرت. تهران: صدرا.
ملکی، حسن (1388). برنامهریزی درسی، راهنمای عمل. تهران: انتشارات مدرسه.
نیلی، محمودآبادی؛ موسوی، ستاره؛ موسوی ندوشن، فاطمه سادات (1393). بررسی میزان سواد سیاسی و اجتماعی شهروندان بزرگسال شهر اصفهان. جامعهشناسی کاربردی، شماره ۵۴، ص49-60.
هابز، توماس (1395). هیموت یا پارلمان طولانی. ترجمه حسین بشیریه. تهران: نی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 364 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 345 |