تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 427 |
تعداد مقالات | 3,280 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,647,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,973,956 |
تجربه زیسته معلمان ابتدایی از پدیده موبینگ و بولینگ با رویکرد پدیدارشناسی | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 7، شماره 26، شهریور 1400، صفحه 39-60 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کورش فاتح نژاد* 1؛ رضا زارعی2 | ||
1دانشجوی دکترا مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی آزاد اسلامی واحد مرودشت، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 20 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 26 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر تحلیل تجربه زیسته معلّمان ابتدایی از پدیده موبینگ و بولینگ سازمانی درمحیط مدرسه با رویکرد پدیدارشناسی است. تحقیق حاضر از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی است. در این تحقیق با 20 نفر از معلّمان ابتدایی زن و مرد ناحیه 2 آموزش و پرورش شهرستان شیراز مصاحبه شد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد. روش مصاحبهها نیمه ساختاریافته و مصاحبهها تا زمان اشباع داده انجام شد. تحلیل دادها بر اساس راهبرد هفت مرحلهای کلایزی صورت پذیرفت. تحلیل و ادارک عمیق گفتههای معلّمان به شناسایی 3 مضمون 1) چرایی ایجاد این پدیده(نقش مدیر و نوع مدیریت، مشکلات مالی و روحی معلّمان و نقش سیستم آموزشی و سازمان آموزش و پرورش)، 2) شکل رفتار های موبینگ و بولینگ در محیط آموزشی و مدرسه (مانند غیبت و ترور شخصیتی، درگیری فیزیکی) ، 3) اثرات موبینگ و بولینگ در محیط کار(مانند ترک سازمان)، منجر شد. در انتها با توجه به نتایجی که بدست آمده، پیشنهاداتی برای جلوگیری از این پدیده ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
موبینگ؛ قلدری سازمانی؛ تجربه زیسته معلمان؛ پدیدارشناسی؛ روش کیفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Lived Experience of Elementary Teachers of the Phenomenon of Mobbing and Bullying with a Phenomenological Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
koroush Fatehnezhad1؛ Reza zarei2 | ||
1PhD Student in Educational Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, IRAN. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Islamic Azad Psychology, Marvdasht Branch, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to analyze the lived experience of elementary teachers of the phenomenon of mobbing and organizational bullying in the school environment with a phenomenological approach. The present research is qualitative and with a phenomenological approach. In this study, 20 male and female elementary school teachers in District 2 of Shiraz city were interviewed. The sampling method was purposive. The interview method was semi-structured and the interviews were conducted until data saturation. Data analysis was based on Colaizzi's seven-step strategy. Analysis and in-depth understanding of teachers' statements to identify 3 themes 1) Why this phenomenon (role of Manager and type of management, financial and psychological problems of teachers and the role of education system and education organization), 2) The form of mobbing and bullying behaviors in the environment Educational and school (such as absenteeism and assassination, physical conflict), 3) the effects of mobbing and bullying in the workplace (such as leaving the organization). Finally, according to the results obtained, suggestions are made to prevent this phenomenon. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mobbing, Organizational Bullying, Teachers' Living Experience, Phenomenology, Qualitative Method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 389 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 384 |