تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 427 |
تعداد مقالات | 3,280 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,647,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,973,975 |
بررسی چالش های موجود در ابعاد اجرایی و آموزشیِ درس کار و فناوری پایه ششم | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 7، شماره 26، شهریور 1400، صفحه 93-107 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم فلاحی* 1؛ مهدی واحدی2 | ||
1دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 25 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 05 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 24 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی مشکلات اجرایی و آموزشی درس کار و فناری پایه ششم از نظر دانش آموزان می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی منطقه افشار در سال99-1398به تعداد142نفر می باشد. جهت تعیین نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است؛ حجم نمونه آماری 34 نفر از دانش آموزان این پایه، به تفکیک17نفر دانش آموز دختر و17نفر دانش آموز پسر می باشند.ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامه، نظر سه معلم باسابقه پایه ششم در خصوص پرسشنامه پرسیده شد و به تایید ایشان رسید. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین،انحراف معیار،حداقل و حداکثر) و آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای و تی مستقل) استفاده شده است.برای تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS24استفاده شده است.نتایچ آزمونTمستقل نشان می دهد که نظر دانش آموزان دختر و پسر در متغیرهای تدریس و تسلط معلم، اطلاعات ورودی دانش آموز، نگرش دانش آموز،نیازسنجی،مفید بودن کتاب،تکالیف،فضای آموزشی و امکانات و ارزشیابی اختلاف معنی داری وجود ندارد(05/ 0p>)ولی در متغیرِ تفاوت های فردی و جنسیتی بین نظر دانش آموزان دختر و پسر اختلاف معنی داری وجود دارد(01/0 p <) | ||
کلیدواژهها | ||
بعد اجرایی؛ بعد آموزشی؛ کتاب کار و فناوری؛ دوره ابتدایی؛ پایه ششم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the challenges in the executive and educational dimensions of the sixth grade work and technology course | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Falahi1؛ Mahdi Vahedi2 | ||
1PhD Student in Educational Technology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, IRAN. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
the purpose of this study is to investigate the administrative and educational problems of sixth grade work and technology course from the students' point of view.The statistical population of the present study includes all sixth grade elementary students in Afshar region in2009-2010with142 students. Simple random sampling method was used to determine the sample;The statistical sample size of34 students in this grade is 17female students and17male students. The data collection tool in this study was a researcher-made questionnaire. In order to determine the face and content validity of the questionnaire, the opinion of three teachers with sixth grade experience about the questionnaire was asked and approved. Descriptive statistics (mean, standard deviation, minimum and maximum)and inferential statistics (one-sample t-test and independent t-test) were used to analyze the data. SPSS24 software was used for data analysis. The results of independent t-test show that there is no significant difference between male and female students in the variables of teacher teaching and mastery, student input information,student attitude, needs assessment, book usefulness, homework,educational space and facilities and evaluation(But there is a significant difference between the views of male and female students in the variables of individual and gender differences (P <0.01). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Executive dimension, educational dimension, work and technology textbook, elementary course, sixth grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 352 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 301 |