تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
پاژیل: فعالیتی برای آموزش معنادار مفاهیم شیمی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 7، شماره 23، شهریور 1400، صفحه 33-49 اصل مقاله (687.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهه کشاورز* 1؛ صغری ابراهیمی قوام2؛ مریم صباغان3 | ||
1پردیس بنت الهدی صدر، دانشگاه فرهنگیان، رشت، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه شیمی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 15 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 30 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
اندیشههای جدیدی که فراگیران در محتوای علوم پایه و دروس دارای مفاهیم انتزاعی با آنها برخورد می-کنند اغلب خارج از قلمرو مفهومی آنان قرار دارد و معمولا به ایجاد مفاهیم بدیل و بدفهمی منجر میشود. بنابراین مدرسان به روشی برای آموزش که محتوا و فرایند، در مسیر یادگیری فراگیر با مفاهیم بدیل مسدود نشود نیاز دارند. در این مقاله روش پاژیل به عنوان رویکردی برای بهبود یادگیری فراگیران معرفی میشود. روش پاژیل اولین بار برای دوره لیسانس شیمی توسعه یافت و اکنون به شیمی دبیرستان و کلاسهای زیستشناسی و بسیاری از رشتههای دیگر تسری پیدا کرده است. رویکرد پاژیل با برخورداری از پایه کاوشگرانه و فعال، این امکان را فراهم میکند تا مدرس در میدان عمل با تلفیق فعالیتهای پاژیل و روش-های مختلف، نقش هدایتگری خود را بهینه به انجام رساند. در این مقاله مراحل اجرای رویکرد پاژیل تبیین میگردد و سپس نمونههایی از فعالیت پاژیل در خصوص آموزش مفاهیمِ شیمی از قبیل ماده خالص و ناخالص، ترکیب، مخلوط، محلولهای اشباع و غیر اشباع مورد بررسی قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش پاژیل؛ مفاهیم انتزاعی؛ یادگیری کاوشگرانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
POGIL: An activity for meaningful teaching of the concepts of chemistry | ||
نویسندگان [English] | ||
Elahe Keshavarz1؛ Soqra Ebrahimi Qavam2؛ Maryam Sabbaghan3 | ||
1Farhangian University, Rasht, Iran | ||
2Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’ee University, Tehran, Iran | ||
3Department of Chemistry, Faculty of Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
New ideas that learners encounter in the content of basic sciences and courses with abstract meanings are often outside their conceptual domain and often lead to alternative and misunderstood concepts. Therefore, educators need a way to teach that content and process are not blocked in the way of inclusive learning with alternative concepts. In this article, the POGIL method is introduced as an approach to improve learners' learning. The POGIL method was first developed for undergraduate chemistry courses and has now spread to high school chemistry, biology classes and many other disciplines. POGIL approach with an exploratory and active base, allows the instructor in the field of action to combine her/his POGIL activities and different methods to perform her/his leadership role optimally. In this paper, the steps of implementing the POGIL approach are explained and then the steps of its implementation on the concept of pure and impure matter, mixtures and saturation of solutions are examined as an example. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
POGIL method, Abstract concepts, Inquiry learning | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 546 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 321 |