تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,354 |
مقایسه تطبیقی محتوای کُتب ریاضی پایه اول ابتدایی کشورهای آمریکا، ژاپن و ایران، بر اساس هوشهای چندگانه گاردنر | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 7، شماره 24، آبان 1400، صفحه 32-47 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نفیسه آزادی* 1؛ محمدجواد دژکوهی2 | ||
1دانشجوی ارشد آموزش ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران. دبیر ریاضی آموزش و پرورش | ||
2دانشگاه فرهنگیان شیراز | ||
تاریخ دریافت: 20 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 05 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش بررسی محتوای کتابهای ریاضی پایه اول ابتدایی کشورهای منتخب بر اساس هوشهای چندگانه گاردنر است. روش این پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا و بر اساس روش نظریه هوشهای چندگانه گاردنر انجام گرفته است. جامعه آماری، تصاویر و نمودارهای کتابهای ریاضی اول ابتدایی کشورهای ایران، آمریکا(ایالت کالیفرنیا) و ژاپن -منتشر شده در بین سالهای 98 – 1397 یا سالهای 19- 2018 -است. تعداد 20 تصویر به طور تصادفی از قسمتهای مختلف هر کتاب برای نمونه انتخاب شد. محتوای منتخب، براساس هوشهای چندگانه گاردنر تحلیل و بررسی شد. سپس دادههای بهدستآمده، توصیف و تجزیه و تحلیل شد. بین دادههای بهدست آمده از فراوانی هوشهای موجود در محتوای هر کتاب، مقایسه تطبیقی صورت گرفت و نتایج، در نموداری به نمایش در آمد. با توجه به بررسیهای انجام شده، هوش منطقی-ریاضی در محتوای کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی کشور ایران فراوانی یازده دارد که بسیار کم است و این مقدار برای یک کتاب ریاضی، مطلوب نیست. از این رو لازم است برنامهریزان و طراحان کتابهای درسی به این امر توجه لازم داشته باشند و محتوای کتابهای ریاضی بخصوص پایه اول ابتدایی را با برنامهریزی و دقت بیشتری تدوین نموده تا تناسب بیشتری با مطالب و مفاهیم ریاضی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ ریاضی؛ گاردنر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Matching the content of first grade elementary math textbooks in the United States, Japan, and Iran based on Gardner's multiple intelligences | ||
نویسندگان [English] | ||
nafiseh azadi1؛ mohammadjavad dezhkoohi2 | ||
1Nagraadse student Wiskunde -onderwys, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei Universiteit van Teheran en wiskundesekretaris van onderwys | ||
2Farhangian University of Shiraz | ||
چکیده [English] | ||
Die doel van hierdie studie is om die inhoud van die eerste graad elementêre wiskundehandboeke in geselekteerde lande te ondersoek op grond van Gardner se veelvuldige intelligensies. Die metode van hierdie navorsing is kwalitatiewe en inhoudsanalise gebaseer op Gardner se teorie van veelvuldige intelligensies. Die statistiese populasie is beelde en diagramme van die eerste elementêre wiskundehandboeke in Iran, die Verenigde State (Kalifornië) en Japan-gepubliseer tussen 1397-98 of 2018-19. 20 beelde is lukraak uit verskillende dele van elke boek gekies vir voorbeeld. Die geselekteerde inhoud is ontleed op grond van Gardner se veelvuldige intelligensies. Die verkrygde data is daarna beskryf en ontleed. 'N Vergelykende vergelyking is getref tussen die data verkry uit die frekwensie van intelligensies in die inhoud van elke boek en die resultate is in 'n grafiek vertoon. Volgens studies het logies-wiskundige intelligensie in die inhoud van die eerste graad elementêre wiskundehandboek in Iran 'n frekwensie van elf, wat baie laag is, en hierdie waarde is nie wenslik vir 'n wiskundehandboek nie. Daarom is dit nodig dat programmeerders en handboekontwerpers aandag aan hierdie saak gee en die inhoud van wiskundehandboeke, veral die eerste graad van die laerskool, met meer beplanning en akkuraatheid saamstel sodat. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, Mathematics, Gardner | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 247 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 295 |