تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
پیشبینی مسئولیتپذیری بر اساس انگیزش تحصیلی و هوش هیجانی در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
دوره 7، شماره 25، دی 1400، صفحه 1-12 اصل مقاله (585.92 K) | ||
نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
نویسندگان | ||
رضا شیبانی فر* 1؛ علیرضا ذوالفقاری2؛ مجتبی محمدی جلالی3؛ زهره گودرزی4 | ||
1کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه،دانشگاه آزاد اسلامی،اراک،ایران(دبیر آموزش و پرورش) | ||
2استادیار روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان | ||
3استادیار دانشگاه فرهنگیان اراک | ||
4کارشناسی ارشد علوم تربیتی،معلم | ||
تاریخ دریافت: 11 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 18 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 19 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
رفتار مسئولانه از شاخصهای انسان سالم در هر جامعهای بهحساب میآید. یکی از اهداف بسیار مهم نظام های آموزشی، توسعهی مهارتهای اجتماعی ازجمله مسئولیتپذیری است. پژوهش حاضر باهدف «پیشبینی مسئولیتپذیری بر اساس انگیزش تحصیلی و هوش هیجانی در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی»، انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی_همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر بروجرد بودندکه از بین آنها 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی با استفاده از جدول مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. جهت سنجش متغیرهای موردمطالعه پژوهش از پرسشنامه های مسئولیتپذیری کالیفرنیا (۱۹۸۷)، انگیزه تحصیلی هرمنس (1970) و هوش هیجانی پترایدز و فارنهام (2002)، استفاده گردید.. روایی آن توسط اساتید و پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 7/0، 86/0، 81/0 برآورد شد. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند و رابطه بین مسئولیتپذیری با انگیزه تحصیلی و مسئولیتپذیری با هوش هیجانی تائید شد.ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین نشان می دهد که انگیزه تحصیلی به میزان (B=0/453) و هوش هیجانی به میزان(B=0/187) می توانند مسئولیت پذیری دانش آموزان را پیش بینی نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئولیتپذیری؛ انگیزش تحصیلی؛ هوش هیجانی؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting responsibility based on academic motivation And emotional intelligence among elementary school students | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Sheibanofar1؛ Alireza Zolfaghari2؛ Mojtaba Mohammadi jalali3؛ Zohre Goudarzi4 | ||
1Master of school counseling,Islamic Azad University, Arak,Iran(Teacher) | ||
2Assistants professor psychology Islamic Azad University | ||
3Assistants professor psychology farhangian University,Arak | ||
4MA educational Science | ||
چکیده [English] | ||
The responsible behavior of healthy human indicators is in any society. One of the most important goals of educational systems is the development of social skills, including social responsibility. The purpose of this study was to "predict accountability based on academic motivation and emotional intelligence among elementary school students." This research was applied to the descriptive method of the problem. The statistical population of this study was all elementary school students in Borujerd, from among them 384 by random sampling using Morgan table as sample size. To measure the research variables in the research, California's responsibility questionnaire (1987), Hermans (1970) motivation (1970) and emotional intelligence and Petrah and Farnham (2002). Its validity was estimated by professors and the reliability of the questionnaires was estimated using Cronbach's alpha coefficient of 0.7, 0.86 and 0.81, respectively.The obtained data were analyzed using correlation coefficient and regression analysis and confirmed the relationship between responsibility and academic motivation and liability with emotional intelligence. Predictive variable regression coefficients show that academic motivation (B = 0.453) and emotional intelligence (B = 0.187) can predict students' responsibility. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
responsibility, academic motivation, emotional intelligence, students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 569 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 442 |