تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,271,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,662,459 |
روشها و راهبردها برای تدریس و تفهیم بهتر و بیشتر زبان عربی به فراگیران | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 3، شماره 3، آبان 1400، صفحه 41-66 اصل مقاله (861.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسن فضل* | ||
مدرّس مدعوّ دانشگاه فرهنگیان و دبیر دبیرستان های ناحیه 3 مشهد | ||
تاریخ دریافت: 26 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 18 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
همگام با پیشرفت و تعالی روزافزون علم و فناوری، آموزش و روشهای تدریس نیز به مرور تغییر کرده و روشهای سنتی جای خود را به روشهای نوین داده است. معلمان عربی هم بهمثابه معلمان دیگر، خود را به روشها و فنون نوین مجهز ساخته تا بهتر و سادهتر بتوانند در فراگیران تغییر ایجاد کرده و در تفهیم بیشتر درس عربی مؤثر باشند. مقاله پیش رو به روشهای گوناگون تدریس زبان عربی در زمینههای ترجمه، قواعد، حوار و حل تمرین پرداخته است. هدف نویسنده بر آن است که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، از طریق پژوهش و مداقّه در برخی مقالات و نگاشتهها، به معرفی روشهای گوناگونی بپردازد که سودمند و مؤثر میباشند. تعدادی از این روشها توسط دبیران عربی در طول سالها در دورههای اوّل و دوم متوسطه به کار گرفته شده و برخی حاصل تجربه بیش از سیوپنج سال تدریس نگارنده در دورههای مختلف تحصیلی در آموزش دروس مختلف بهویژه در درس عربی بوده است. در کنار بیان تجارب مفید، به راهبردهایی توجه و تأکید شده که در تفهیم و یادگیری بهتر و سادهتر فراگیران مؤثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عربی؛ روشهای تدریس؛ راهبردها؛ معلم عربی؛ فراگیران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Methods and strategies for teaching and understanding Arabic better and more to learners | ||
نویسندگان [English] | ||
hassan fazl | ||
Visiting lecturer in Farhangian University and Teacher in District 3 Mashhad High Schools | ||
چکیده [English] | ||
With the increasing progress and excellence of science and technology, education and teaching methods have also changed over time and traditional methods have been replaced by new methods. Arabic teachers, like other teachers, have equipped themselves with new methods and techniques so that they can better and easier change students and be more effective in understanding Arabic lessons. The present article deals with various methods of teaching Arabic in the fields of translation, rules, rhetoric and problem solving. The purpose of the author is to introduce a variety of methods that are useful and effective, using descriptive-analytical methods, through research and scrutiny in some articles and writings. A number of these methods have been used by Arabic teachers over the years in the first and second years of high school, and some have been the result of the author's more than thirty-five years of teaching experience in various courses, teaching various subjects, especially Arabic. In addition to expressing useful experiences, attention has been paid to strategies that have been effective in better and easier understanding and learning of learners. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arabic education, teaching methods, strategies, Arabic teacher, learners | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 339 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 607 |