تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
ارزشیابی مجازی در آموزش زبان عربی در دوران «کرونا»؛ چالش ها و فرصتها | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 3، شماره 3، آبان 1400، صفحه 209-222 اصل مقاله (233.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا کاوه نوش آبادی* 1؛ فاطمه لطفی مفرد نیاسری2 | ||
1دکترای زبان ادبیت عربی، استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان تهران، پردیس شهید مفتح، دبیر آموزش و پرورش تهران. | ||
2دانش آموخته زبان و ادبیات عربی | ||
تاریخ دریافت: 05 خرداد 1400، تاریخ بازنگری: 19 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
در فرایند یاددهی- یادگیری، ارزشیابی همواره عنصری مهم، ضروری، کارآمد و مؤثر است. اما آنچه مهم مینماید، نوع نگاه به ارزشیابی است؛ به طوری که اگر ارزشیابی را فقط در برگزاری یک آزمون مجازی خلاصه کنیم، با چالش-های مختلفی روبرو خواهیم شد که مهمترین آن عدم اعتبار پاسخگویی است، اما اگر ارزشیابی را یک فرایند تلقی کنیم آن هم در خدمت و مکمّل آموزش؛ با این نوع نگاه، سنجش و ارزشیابی نیز از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود. بروز بیماریهای واگیرداری چون کووید 19 و همه گیر شدن آن نه تنها یادگیری را به سمت و سوی یادگیری الکترونیکی و مجازی سوق داده است، بلکه ارزشیابی را ناگزیر مجازی نموده است. حال سؤال اساسی این است که چگونه میتوان با رویکردهای سنتی و مرسوم سنجش و ارزشیابی، که برای آموزش حضوری طراحی و اجرا شده، ارزشیابی مجازی مناسبی را نیز انجام داد؟ برای رسیدن به این مهم، چه روشهای جایگزین مطلوبی را میتوان به کار گرفت؟ پژوهش حاضر از رهگذر روش توصیفی- تحلیلی به دنبال آن است که چالشها و فرصتهای موجود در مسیر ارزشیابی مجازی را به ویژه در روزهای بحرانی کرونا بررسی و واکاوی کند. به نظر میرسد روشهای ارزشیابی مرسوم قبل از کرونا از جمله آزمونهای پایان نوبت، معیار و ملاک مناسب، دقیق و مفیدی برای ارزیابی و سنجش آموزشی در دوران کرونا نیست، بلکه در این مسیر، بایستی از انواع دیگر ارزشیابی استفاده نمود و نگاه کلان به ارزشیابی مجازی را نیز تغییر داد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان عربی؛ آموزش مجازی؛ ارزشیابی مجازی؛ کرونا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Virtual Evaluation in Arabic Language Teaching During the Covid-19; Challenges and Opportunities | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Kaveh Nooshabadi1؛ Fatemeh Lotfi Mofrad Niasari2 | ||
1PhD in Arabic language and literature, Visiting professor of "Farhangian"University, Teacher of education in Tehran. | ||
2PhD in Arabic language and literature | ||
چکیده [English] | ||
In the teaching-learning process, evaluation is always an important, necessary and effective element, but it is this kind of view of evaluation that is very important. So that if we summarize the evaluation only in holding a virtual test, we will face various challenges, such as invalid reply. But if we consider evaluation as a process, it also serves and complements education. With this kind of view, measurement and evaluation will be more valid. The emergence of infectious diseases such as Covid 19 and its epidemic has not only shifted learning to E-learning and virtual learning, but has also made evaluation inevitably virtual. Now the main question is how can a proper virtual evaluation be done with the traditional and conventional approaches of assessment and evaluation. What alternative methods can be used to achieve this? The present study wants to investigate the challenges and opportunities in the virtual evaluation path by a descriptive-analytical method, especially in the critical days of Corona. It seems that conventional pre-corona assessment methods, including end-of-term tests, are not appropriate, accurate and useful criteria for evaluating and measuring training during the corona, but in this regard, other types of assessment should be used and it is necessary to change the view of virtual evaluation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arabic Language Teaching, Virtual Teaching, Virtual Evaluation, Covid-19 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 391 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 310 |