تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
اولویتبندی گرایش معلمان ابتدایی شهر اصفهان به ایدئولوژیهای برنامهدرسی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 7، شماره 11، تیر 1400، صفحه 66-92 اصل مقاله (910.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راضیه کریمی1؛ افسانه کلباسی* 2؛ زینب السادات اطهری3 | ||
1کارشناس ارشد آموزش ابتدایی. اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان. ایران | ||
2گروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان. اصفهان. ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه کاشان. ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 07 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 12 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، اولویتبندی گرایش معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان به ایدئولوژیهای برنامهدرسی به روش پژوهش توصیفی - پیمایشی بود ه است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مدارس ابتدایی نواحی شش گانه شهر اصفهان به تعداد 4290 نفر تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 354 نفر متناسب با جدول مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد ایدئولوژیهای برنامهدرسی اسکایرو (2014) بود که براساس مؤلفههای هدف، تدریس، یادگیری، دانش، کودک و ارزشیابی به تعیین انواع ایدئولوژی برنامهدرسی (علمی دانشگاهی، فراگیرمحور، کارآیی اجتماعی و بازسازی اجتماعی) میپرداخت. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش آماره فریدمن استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که معلمان ابتدایی شهر اصفهان در مؤلفههای هدف، تدریس، یادگیری، کودک و ارزشیابی به ایدئولوژی فراگیرمحور و در مؤلفه دانش به ایدئولوژی کارآیی اجتماعی بیشترین گرایش را داشتهاند. همچنین در همه مؤلفههای هدف، تدریس، یادگیری، کودک ، دانش و ارزشیابی به ایدئولوژی علمی دانشگاهی کمترین گرایش را داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدئولوژی؛ برنامهدرسی؛ ایدئولوژی برنامهدرسی؛ معلمان ابتدایی؛ اسکایرو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prioritizing the tendency of primary school teachers in Isfahan to curriculum ideologies | ||
نویسندگان [English] | ||
Razieh Karimi1؛ afsaneh kalbasi2؛ Zainab al-Sadat Athari3 | ||
1Master of Elementary Education. General Department of Education of Isfahan Province. Iran. | ||
2faculty of educational sciencse, farhangian universiti of isfahan. iran | ||
3Assistant Professor of Educational Sciences. Faculty of Human Sciences. University of Kashan. Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was prioritize the tendency of elementary school teachers to curriculum ideologies through descriptive-survey method. The statistical population of the study consisted of all primary school teachers in Isfahan, 4290 people, from which 354 people were selected according to Morgan table by stratified cluster random sampling method. Data gathering tool was the standard questionnaire of Schiro (2014) Curriculum Ideologies, which determines the types of curriculum ideology (scholar academic, learner centered, social efficiency, and social reconstruction) based on the components of aim, teaching, learning, knowledge, child and evaluation. The Friedman test was used to analyze the data. Research findings indicated that elementary teachers of Isfahan had the highest tendency in the components of aim, teaching, learning, child and evaluation based on learner centered ideology and in the component of knowledge on social efficiency ideology; Also, in all of components have been the lowest tendency in the scholar academic ideology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ideology, curriculum, curriculum ideology, elementary School teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 417 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 227 |