تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,141 |
مقایسه تاثیر گروه مشارکتی رسمی و غیر رسمی تدریس در پیشرفت تحصیلی و یادداری | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 3، آذر 1394، صفحه 1-20 اصل مقاله (646.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اکبر هدایتی* 1؛ احمد رضایی2؛ مجید یوسفی افراشته3؛ هادی رضایی4 | ||
1دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3دانشگاه زنجان | ||
4دانشگاه خوارزمی | ||
تاریخ دریافت: 22 آذر 1394، تاریخ بازنگری: 30 بهمن 1394، تاریخ پذیرش: 04 اسفند 1394 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر گروههای مشارکتی رسمی و غیر رسمی تدریس در پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشآموزان بود. به این منظور از بین 680 دانشآموز پسر پایه نهم ناحیه 4 شهر کرج به روش نمونه گیری خوشهای، نمونهای به حجم 60 نفر انتخاب شده و در سه گروه قرار گرفتند. گروه اول به روش سنتی، گروه دوم با الگوی مشارکتی رسمی و گروه سوم با الگوی مشارکتی غیر رسمی در درس مطالعات اجتماعی مورد آموزش قرار گرفتند. دادههای حاصل از اجرای سه راهبرد مذکور، با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که پیشرفت تحصیلی و میزان یادداری دانشآموزانی که با الگوی مشارکتی رسمی و غیر رسمی آموزش دریافت کردهاند، بیشتر از دانشآموزانی است که به روش سخنرانی مورد آموزش قرار گرفتهاند؛ اما در یادداری دانشآموزان بین الگوی مشارکتی رسمی و غیر رسمی تفاوت معناداری مشاهده نشد. با توجه به یافتههای این پژوهش، الگوهای مشارکتی رسمی و غیر رسمی میتواند در پیشرفت تحصیلی و میزان یادداری دانشآموزان موثر واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی مشارکتی رسمی؛ الگوی مشارکتی غیر رسمی؛ پیشرفت تحصیلی؛ یادداری؛ جیگساو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of formal and informal cooperative group’s impact on academic achievement and knowledge retention | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to compare the impact of formal and informal cooperative group’s on students’ academic achievement and knowledge retention. For this purpose among 680 students in grade 9 at Karaj city, 60 students were selected by cluster sampling and divided into three groups. The first group by traditional way, the second group by formal cooperative group and third group with informal cooperative group in social studies lessons were taught. Collected data from the implementation of the three strategies using covariance analysis and Tukey test were analyzed. The findings show that academic achievement and knowledge retention level of students who receive education with formal and informal collaborative groups better than students who trained by lecture method, But students’ knowledge retention between the formal and informal cooperative groups was not significant difference. According to the findings, formal and informal collaborative groups can be effective in students’ academic achievement and knowledge retention. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
formal cooperative group, informal cooperative group, academic achievement, knowledge retention, Jigsaw | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,325 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,544 |