تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
شناسایی مهارت ها و شایستگی های معلم در آموزش و تربیت اجتماعی و سیاسی | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 9، آذر 1400، صفحه 67-94 اصل مقاله (418.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی شیروانی شیری* 1؛ ساجده جهرمی2؛ زهرا دهقانی3 | ||
1استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
2آموزگار، اداره آموزش‏وپرورش منطقه جویم، شهرستان لار ، اداره کل آموزش‏و‏پرورش فارس | ||
3آموزگار، اداره آموزش‏وپرورش منطقه ششده و قره‏بلاغ ،شهرستان فسا، اداره کل آموزش‏وپرورش فارس | ||
تاریخ دریافت: 09 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 10 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 20 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناسایی مهارتها و شایستگیهای موردنیاز معلمی در آموزش و تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان است. پژوهشگران در این مطالعه تلاش کردند تا به این پرسش که مهارتها و شایستگیهای موردنیاز معلمی در آموزش و تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان کدماند؟، پاسخ دهند. برای پاسخ به این پرسش اساسی، از روش بررسی اسنادی در جمعآوری اطلاعات و از روش تحلیلی- تفسیری در تحلیل اطلاعات استفاده شده است. یافته ها حاکی از آن است که نظام آموزشوپرورش نقش مهمی در آموزش و تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان دارد. معلم با ایجاد و تقویت مهارتهای اجتماعی پایه در دانشآموزان سعی میکند تا با راهنمای عمل قراردادن اصول تربیت اجتماعی که عبارتاند از؛ وحدت، مسئولیت، عدالت و مشارکت به اهداف تربیت اجتماعی نائل شود. در تربیت سیاسی دانشآموزان نیز انتظار میرود که معلم به مؤلفه های تربیت سیاسی که عبارتاند از؛ آزادی، استقلال، عدالت و دادن آگاهی سیاسی، توجه جدی داشته باشد چراکه تربیت سیاسی منجر به توسعه سیاسی در سطح جامعه میشود که آن نیز به معنای افزایش مشارکت مسئولانه آحاد افراد جامعه در سرنوشت سیاسی خود و جامعه خود خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اجتماعی؛ تربیت سیاسی؛ معلم؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying Teacher skills and competencies in social and political education | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Shiravani Shiri1؛ sajede Jahromi2؛ Zahra Dehghani3 | ||
1assistant professor, Educational Group, Farhangian University, IRAN. | ||
2آموزگار، اداره آموزش‏وپرورش منطقه جویم، شهرستان لار ، اداره کل آموزش‏و‏پرورش فارس | ||
3آموزگار، اداره آموزش‏وپرورش منطقه ششده و قره‏بلاغ ،شهرستان فسا، اداره کل آموزش‏وپرورش فارس | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to study the skills and competencies required of a teacher in the students' political and social education. In this study, researchers tried to answer the question of what skills and competencies does a teacher need in the students' political and social education? To answer this basic question, the method of documentary documentation in data collection and the analytical-interpretive method in data analysis have been used. Findings indicate that the education system has an important role in the students' political and social education .By creating and strengthening basic social skills of students, the teacher tries to put into practice the principles of social education, which include; unity, responsibility, justice and participation to achieve the goals of social education .In student's political education, the teacher is also expected to address the components of political education, which include; freedom, independence, justice and giving political awareness, pay serious attention to political education leads to political development at the community level | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social education, political education, teacher, students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 386 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 668 |