تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
سبک آموزش زندگی جمعیت دانشآموزان معلول بر اساس نیازها و اولویت زندگی آنها طی سالهای: 1398-1375 | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 9، آذر 1400، صفحه 119-146 اصل مقاله (794.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدمرتضی عرب* 1؛ علی پژهان2؛ پرتوسادات یزدانی3 | ||
1رئیس اداره تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان البرز | ||
2هیات علمی | ||
3معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج | ||
تاریخ دریافت: 25 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 10 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 20 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
معلولیت شرایطی است که در توانایی فرد در انجام کارهای روزانه اختلال ایجاد میکند. امروزه آموزش، نقش تعیینکنندهای در سبک زندگی جمعیت معلولان دارد. آموزش معلولان یکی از موضوعاتی است که موردعلاقه صاحبنظران رشتههای مختلف ازجمله جامعهشناسی، روانشناسی و جمعیتشناسی و... قرارگرفته است. مقاله حاضر به آموزش سبک زندگی جمعیت دانشآموزان معلول بر اساس نیازها و اولویت زندگی آنها میپردازد. در مبانی نظری، تکیه اصلی بر مطالعات جمعیتشناسی با رویکرد جامعهشناختی و آموزش و معلولیت میباشد. پیشفرض نظری این است که سبک زندگی دانشآموزان معلول، تحت تأثیر آموزش و همچنین فرهنگ بوده و مهمترین متغیر تأثیرگذار بر سبک زندگی معلولان آموزش میباشد. این پژوهش یک مطالعه کیفی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری این مطالعه پایاننامههای دانشجویی و مقالات علمی – پژوهشی و کتابهای مرتبط در حوزه آموزش مهارتآموزی و توانمندی در رابطه با آموزش مسائل و نیازهای جمعیت معلولان میباشد که از سایتهای SID جهاد دانشگاهی، Magiran.com، Noormags.ir و Ensani.ir استفادهشده است. با توجه به ماهیت و موضوع تحقیق علاوه بر مرور مقالات از روش اسنادی و کتابخانهای و از نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA استفاده گردید. هدف اصلی این تحقیق، سبک آموزش زندگی، نیازها و اولویتهای زندگی دانشآموزان معلول است که یافتههای زیر استخراج شد: 1. نامناسب بودن امکانات آموزشی و عدم مهارتآموزی برای دانشآموزان معلول و امکانات شهرسازی 2. ضعف خدمات و فضاهای آموزشی و اجتماعی از قبیل فضای آموزش مجازی و ... اشتغال. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ سبک زندگی؛ جمعیتشناختی؛ نیازها و اولویتها؛ معلولان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Lifestyle education of the population of students with disabilities based on their needs and life priorities during the years: 1375-1398 | ||
نویسندگان [English] | ||
seyedmorteza Arab1؛ Ali pezhhan2؛ partosadat yazdani3 | ||
1Head of Research Department of Alborz Education Department | ||
2faculty | ||
3Deputy of Research and Education Planning of District One of Karaj | ||
چکیده [English] | ||
Disability is a condition that interferes with a person's ability to perform daily tasks. Today, education plays a decisive role in the lifestyle of the disabled population. Education of the disabled is one of the topics that is of interest to experts in various fields such as sociology, psychology , demography,and etc. In theoretical foundations, the main reliance is on demographic studies with a sociological approach and education and disability. The theoretical premise is that the lifestyle of students with disabilities is influenced by education as well as culture. The most important variable affecting the lifestyle of the disabled is "education". This research is a qualitative and applied study. The statistical population of this study is student theses and scientific-research articles and related books in the field of skills training and empowerment in relation to teaching the issues and needs of the disabled population, which are from the SID sites of Jihad Daneshgahi, Magiran.com, Noormags.ir and Ensani.ir Used. Due to the nature and subject of the research, in addition to reviewing the articles, documentary and library methods and MAXQDA qualitative data analysis software were used. Therefore, the main purpose of this study is the lifestyle education and needs and life priorities of students with disabilities. The following findings were extracted: 1.Inadequate educational facilities and lack of skills training for students with disabilities and urban planning facilities. 2. Weakness of services and educational and social spaces such as: virtual education space, employment and etc. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, lifestyle, demographics, needs and priorities, people with disabilities | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 266 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 324 |