تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
تحلیل اجتماعی سازه های تربیت شهروندی در بین دانش آموزان از دیدگاه معلمان متوسطه شهر تهران | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 9، آذر 1400، صفحه 147-171 اصل مقاله (703.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر کمالپورخوب* 1؛ خسرو نظری2؛ کبرا کمالپورخوب3 | ||
1دبیر آموزش و پرورش | ||
2دانشگاه فرهنگیان چمران تهران | ||
3دانشگاه ازاد گچساران | ||
تاریخ دریافت: 10 مرداد 1400، تاریخ بازنگری: 10 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 25 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای تربیت شهروندی در بین دانشآموزان متوسطه پسرانه شهر تهران انجام گرفت. روش اجرای تحقیق میدانی با راهبرد پیمایشی است. دادهها به کمک ابزار پرسشنامه محققساخته از 210 نفر از معلمان شهر تهران با شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی ساده جمعآوری شد. با توجه به هدف پژوهش از تحلیل عامل اکتشافی برای تجزیهوتحلیل دادهها و شناسایی مؤلفههای زیربنایی استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و به کمک آزمون kmo و ضریب بارتلت تائید شد ( ≥p%05). این ضریب نشان میدهد که، هم همانیبودن ماتریس رد شد و هم متغیرها امکان کاهش به حداقل عاملها را داشتند. درنهایت متغیرهای موردبررسی به 6 عامل کاهش پیدا کردند که درمجموع با فراوانی تجمعی 54/55 توانستند واریانس کل متغیرها را تبیین کنند. این عاملها به ترتیب اولویت در مؤلفههای اعتماد و مسئولیتپذیری با مقدار ویژه (012/6)، تعهد دینی و سازمانی با مقدار ویژه (072/2)، هنجارپذیری اجتماعی با مقدار ویژه (657/1)، نقشآفرینی فعالانه با مقدار ویژه (500/1)، منتقد با مقدار ویژه (416/1) و آگاهی تربیتی راهبردی با مقدار ویژه (226/1) نامگذاری و مشخص شد. ازاینرو میتوان گفت که دانشآموزان بیشترین نقش و یادگیری شهروندی خود را در مؤلفهی اعتماد و مسئولیتپذیری بهعنوان عامل اول با واریانس (049/24) نشان دادند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت شهروندی دانش آموزان؛ معلمان؛ مؤلفه های شهروندی؛ تحلیل عامل اکتشافی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Social analysis of citizenship education structures among students from the perspective of high school teachers in Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
nasser kamalpourkhob1؛ khosro nazari2؛ kobra kamalpourkhob3 | ||
1Teacher education | ||
2universiy chamran tehran | ||
3university Azad gachsaran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to identify the components of citizenship education among male high school students in Tehran. The method of conducting field research is with a survey strategy. Data were collected using a questionnaire from 210 teachers in Tehran by multi-stage cluster sampling and simple random sampling. According to the purpose of the research, exploratory factor analysis was used to analyze the data and identify the underlying components. The applicability of exploratory factor analysis for this study was confirmed by kmo test(%p 05%).This indicates that both the matrix homogeneity is rejected and the variables can be reduced to a minimum of factors. Finally, the studied variables were reduced to 6 factors, which in total with a cumulative frequency of 55.54 were able to explain the total variance of the variables. These factors are given priority in the components of trust and responsibility with special value (6.012),religious and organizational commitment with special value(2.072). Active planning with special value(1.500),Critic with special value(1.416) and Strategic educational awareness with special value(1.226)were identified and specified. Therefore, it can be said that students showed the greatest role and learning of their citizenship in the component of trust and responsibility as the first factor with variance (249/04). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Student Citizenship Education, Teachers, Citizenship Components, Exploratory Factor Analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 318 |