تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,263,698 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,653,547 |
بررسی و مقایسه عملکرد حرفهای معلمان فارغالتحصیل رشته آموزش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان دارای دیپلم تجربی و ریاضی با دارندگان دیپلم علوم انسانی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 28، اسفند 1400، صفحه 51-66 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده صغری موسوی* 1؛ فاطمه کبیری2؛ سولماز فرج زاده3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت کسب و کار، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران | ||
3ستادیار گروه مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 02 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه عملکرد حرفهای معلمان فارغالتحصیل رشته آموزش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان بود. این پژوهش از نظر روش از نوع علی – مقایسهای بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان فارغالتحصیل رشته آموزش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان دارای دیپلم تجربی و ریاضی و علوم انسانی در شهر شیراز بود. برای تعیین حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 200 نفر در دو گروه (100 نفر دارای دیپلم تجربی و ریاضی و 100 نفر دارای دیپلم علوم انسانی) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه عملکرد حرفه ای پاترسون(1990) بود. دادههای گردآوریشده در دو سطح مورد تجزیهوتحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت. در سطح آمار از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون تی تست ( t-test) گروهای مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد حرفه ای و ابعاد آن در معلمان فارغ التحصیل رشته آموزش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان دارای دیپلم تجربی و ریاضی با دارندگان دیپلم علوم انسانی تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین تمامی ابعاد عملکرد حرفه ای معلمان فارغ التحصیل دارای دیپلم تجربی و ریاضی نسبت به فارغ التحصیل دارای دیپلم انسانی پایین تر است. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد حرفهای؛ معلمان فارغالتحصیل؛ آموزش ابتدایی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Investigation and Comparison of the Professional Performance of Elementary Education Teachers of Farhangian University with an Experimental and Mathematical Diploma with Humanities Diploma Holders | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyedeh Soghra Muosavi1؛ Fatemeh Kabiri2؛ Solmaz Farajzadeh3 | ||
1Master student, Department of Business Management, Apadana Institute of Higher Education, Shiraz, Iran | ||
2Assistant Professor of Business Management, Apadana Higher Education Institute, Shiraz, Iran | ||
3Assistant Professor of Business Management, Apadana Higher Education Institute, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to evaluate and compare the professional performance of teachers graduating from primary education in Farhangian University. This research was a causal-comparative method. The statistical population of this study included all teachers graduating from primary education in Farhangian University with experimental diplomas in mathematics and humanities in Shiraz. To determine the sample size based on Cochran's formula using simple random sampling method, 200 people in two groups (100 people with experimental and mathematics degrees and 100 people with humanities degrees) were selected. Data collection tool was Patterson (1990) Professional Performance Questionnaire. The collected data were analyzed at two levels (descriptive statistics and inferential statistics). At the statistical level, the mean and standard deviation were used, and at the inferential statistical level, the t-test of independent groups was used. The results showed that there is a significant difference between professional performance and its dimensions in teachers graduating from primary education from Farhangian University with experimental and mathematical diplomas with holders of humanities diplomas. The average of all dimensions of professional performance of graduate teachers with experimental and mathematical diplomas is lower than that of graduates with humanities diplomas. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional Practice, Graduate Teachers, Primary Education, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 329 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |