تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,133 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,284 |
دلالت های دانش ضمنی با تاکید بر مفهوم شناسی تربیت دینی برای یادگیری و تدریس در مقطع ابتدایی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 28، اسفند 1400، صفحه 27-50 اصل مقاله (646.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید حسن هاشمی* 1؛ بابک شمشیری2 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
2دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز | ||
تاریخ دریافت: 27 دی 1399، تاریخ بازنگری: 11 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، واکاوی دلالتهای دانشضمنی با تاکید بر مفهومشناسی تربیتدینی در حوزه تدریس و یادگیری است. با این استدلال که دلالتهای دانشضمنی در تدریس و یادگیری، بر تجربه شخصی و قضاوتهای ذهنی استوار بوده، در ارتباط کنشی میان آموزگار و دانشآموز رخ میدهد. برای دستیابی به این هدف با روش تحلیلی-استنباطی؛ مفاهیم تربیتدینی، تدریس و یادگیریضمنی تحلیل و نسبت تدریسضمنی با یادگیری آموزههای دینی تشریح گردید. و در نهایت با توجه به مراحل سهگانة تفکرِ «مذهبیشهودی»، «مذهبیعینی» و «مذهبیانتزاعی» در دانشآموزان؛ شیوههای تدریس و یادگیریضمنی مفاهیم تربیتدینی در دو ردهسنی 6 تا 9 سال و 9 تا 11 سال، مقطع ابتدایی(مرحله تفکر مذهبیعینی) استنباط و مطرح شدند. نتیجه اینکه شیوه تربیتدینی رده سنی 6تا9 سال، در چارچوب بیان «ادبیاتمذهبی» شکل پیدا میکند تا کنش ارتباطی معلم و دانشآموز از جاذبه و تأثیر لازم برخوردار باشد و در ردهسنی 9تا 11 سال، استفاده از شیوه «تصویر-پردازی محبتآمیز از مفاهیم دینی» در قالب «داستانهای دینی» با هدف معنا بخشی شخصی نسبت به مفاهیم دینی مطرح گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشضمنی؛ تربیتدینی؛ تدریس و یادگیری؛ مقطع ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Implications of tacit knowledge with emphasis on the concept of religious education for learning and teaching at elementary level | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Hasan Hashemi1؛ Babak Shamshiri2 | ||
1PhD student at the Philosophy of Education , the University of Shiraz , Faculty of Psychology and Education | ||
2Associate Prof School of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to investigate the implications of tacit knowledge with an emphasis on the concept of religious education in teaching and learning. Arguing that the implications of tacit knowledge in teaching and learning are based on personal experience and subjective judgments, there is an action between teachers and students. To achieve this goal by analytical-inferential method; concepts of religious education, teaching and implicit learning were analyzed and implicit teaching ratio was explained by teaching religious teaching. finally, according to the three stages of thinking, »intuitive religious«, »objective religious« and »abstract religious« in the students, teaching methods and implicit learning of religious in two categories of 6 to 9 years and 9 to 11 years were considered elementary (religious thinking stage). the result of the age of 6 to 9 years of religious education in the framework of expression of »religious literature« in order to preserve the communication interaction of teacher and learning from attraction and influence, and in the age of 9 to 11, the use of »visualization from religious concepts« in the form of »religious stories«, the purpose of meaning is a subjective aspect of religious concepts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tacit knowledge, Religious education, Teaching and learning, Elementary level | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 318 |