تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
تأثیر آموزش مبتنی بر مغزمحوری بر یادگیری ضرب و تقسیم دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر بیرجند | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 28، اسفند 1400، صفحه 101-115 اصل مقاله (997.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صادق حامدی نسب* 1؛ مسعود طاهرپور کلانتری2؛ داود قرونه3 | ||
1دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 18 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 30 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 01 دی 1400 | ||
چکیده | ||
در چند دهه اخیر پژوهشگران شناختی در رابطه با آموزش ریاضی پژوهشهای قابل توجّهی انجام داده و رویکرد شناختی را به عنوان یکی از رویکردهای مهم در آموزش مؤثر ریاضی معرفی نمودهاند. به دلیل اهمیّت این رویکرد در این حوزه، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد مغز محوری بر یادگیری ریاضی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی میپردازد. برای این کار، 50 نفر از دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهر بیرجند به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند و مفهوم ضرب و تقسیم از کتاب ریاضی پایه چهارم ابتدایی انتخاب گردید. با استفاده از پژوهشهای صورت گرفته در نحوه به کارگیری رویکرد مغز محوری برای آموزش ریاضی، روش آموزش مبتنی بر این رویکرد برای مفهوم ضرب و تقسیم طراحی شد. ابتدا از دانشآموزان پیش آزمون محقق ساخته ریاضی به عمل آمد و سپس برای گروه کنترل به روش معمول و برای گروه آزمایش براساس رویکرد مغز محوری، آموزش ارائه گردید. در پایان، پس آزمون ریاضی اجرا شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش ریاضی با رویکرد مغز محوری نسبت به روش معمول بر سطوح درک و فهم و کاربرد حیطه شناختی یادگیری و توجه و پاسخ دادن حیطه عاطفی یادگیری ریاضی دانشآموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ یادگیری مغز محور؛ دانش آموزان؛ ریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of education based brain-based on Learning multiplication and division fourth grade students of elementary schools in Birjand | ||
نویسندگان [English] | ||
Sadegh Hamedi Nasab1؛ Masoud Taherpour Kalantry2؛ Davoud Ghoroneh3 | ||
1PhD of Curriculum, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Birjand, Birjand, IRAN. | ||
2PhD Student of Curriculum,Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Birjand, Birjand, IRAN. | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Administration and Human Resource Development, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
cognitive researchers have done considerable research on mathematics education and introduced the cognitive approach as one of the important approaches in effective mathematics education. importance of this approach in this area, the present study investigates the effect of education based on a brain-centered approach on the mathematical learning of fourth grade elementary students. For this purpose, 50 fourth grade elementary school students in Birjand were randomly divided into experimental and control groups and the concept of multiplication and division was selected from the fourth grade elementary mathematics textbook. Using research on how to apply the brain-centered approach to mathematics education, a teaching method based on this approach was designed for the concept of multiplication and division. First, the researcher-made math pre-test was performed on students, and then training was provided for the control group in the usual way and for the experimental group based on the brain-centered approach. In the end, the math post-test was performed. Findings showed that mathematics education with a brain-centered approach to the usual method has a positive and significant effect on the levels of understanding and application of the cognitive domain of learning and attention and responding to the emotional domain of students' math learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
education, brain-based learning, students, math | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 527 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 426 |