تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی تطبیقی آموزش جغرافیا در نظام آموزشی ایران و آمریکا | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 10، دی 1400، صفحه 29-46 اصل مقاله (516.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمید احمدی هدایت* 1؛ محدثه صابور* 2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 15 خرداد 1400، تاریخ بازنگری: 20 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 20 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی آموزش جغرافیا در نظام آموزشی ایران و آمریکا میباشد. برای دستیابی به هدف پژوهش از روش تطبیقی کیفی با رویکرد قیاسی استفاده شد. روش جمعآوری و تحلیل دادهها به ترتیب اسنادی و عقلانی بود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که با توجه به نظام آموزشی متمرکز در ایران استانداردهای معینی، آموزش جغرافیا را تحت تأثیر قرار داده است. این در حالی است که در آمریکا با توجه به نظام آموزشی غیرمتمرکز، برای تدریس درس جغرافیا استانداردهای متعددی وجود دارد. در کشور آمریکا آموزش جغرافیا قبل از مقطع ابتدایی آغاز میشود، اما در ایران آموزش جغرافیا از پایه سوم تا ششم در مقطع ابتدایی به صورت یک کتاب با عنوان مطالعات اجتماعی تدریس میشود. از آنجایی که در آمریکا، جغرافیا صرفاً با خلاصهای از شرایط منحصر به فرد در هر ایالت، ارائه میشود؛ مدیریت، هماهنگی و برنامهریزی در خصوص آموزش جغرافیا، امری پیچیده محسوب میشود. اما در ایران کتابها و منابع مشخصی برای هر مقطع جهت تدریس در نظر گرفته میشود. از مهمترین شباهتهای آموزش جغرافیا در دو کشور ایران و آمریکا نیز میتوان به یکسان بودن موضوعات جغرافیای طبیعی اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تطبیقی؛ آموزش جغرافیا؛ ایران؛ آمریکا؛ نظام آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of geography education in the educational system of Iran and the United States | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Ahmadi Hedayat1؛ Mohadese Sabour2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University | ||
2Undergraduate student of Geography Education, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is a comparative study of geography education in the educational system of Iran and the United States. To achieve the research goal, a qualitative comparative method with a deductive approach was used. The method of data collection and analysis was documentary and rational. Findings indicate that according to the centralized education system in Iran, certain standards have affected the education of geography. In the United States, however, there are several standards for teaching geography due to the decentralized education system. In the United States, teaching geography begins at an early age, but in Iran, teaching geography in junior high school is taught under the title of a book called " Social Studies". Because in the United States, geography is presented only as a summary of each state's unique circumstances, managing, coordinating, and planning geography education is complex. But in Iran, specific books and resources are considered for each course for teaching. One of the most important similarities in geography education in Iran and the United States is the similarity of natural geography topics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
comparison, Geography Education, Iran, USA, Education System | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 97,089 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 380 |