تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,784 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,346 |
بررسی تاثیر سواد دیجیتال بر اضطراب ریاضی دانش آموزان متوسطه اول شهر دهدشت | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 7، شماره 25، اسفند 1400، صفحه 75-90 اصل مقاله (501.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
نجف اصغرنژاد* | ||
آموزش و پرورش | ||
تاریخ دریافت: 25 مهر 1400، تاریخ بازنگری: 22 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 30 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق، بررسی تاثیر سواد دیجیتالی و پیشرفت ریاضی بر اضطراب ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر دهدشت بود. پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی انجامگرفت. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر دهدشت به تعداد470 نفر در سال 1399 بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان(1970) انجام شد و تعداد 210 نفر به عنوان نمونه آماری به روش نمونه گیری احتمالی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گرد آوری داده ها، از پرسشنامه های پرسشنامه سواد دیجیتالی مبتنی بر چارچوب مهارت های سواد دیجیتال دانشگاه اوپن و پرسشنامه اضطراب ریاضی دانش آموزان، از مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان(MESC) چیو و هنری(1990) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد ضریب همبستگی پیرسون(R) بین متغیر مستقل و متغیر وابسته(اضطراب ریاضی) **751/0- بود که نشان داد همبستگی معنادار و معکوس قوی وجود دارد. ضریب تعیین تعدیل شده برابر با 563/. می باشد، نشان می دهد 56 درصد از کل تغییرات متغیر اضطراب ریاضی، به متغیر سواد دیجیتال وابسته می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد دیجیتالی؛ اضطراب ریاضی؛ دانش آموزان متوسطه اول | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effect of digital literacy on math anxiety of first grade high school students in Dehdasht | ||
نویسندگان [English] | ||
najaf asgharnegad | ||
Eduction | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of digital literacy and mathematical progress on mathematical anxiety in junior high school students in Dehdasht. The research was conducted by descriptive correlation method. The statistical population included all female high school students in Dehdasht in 470 in 1399. The sample size was based on Krejcie and Morgan (1970) table and 210 people were selected as a statistical sample by possible multi-stage sampling method. To collect the data, the Digital Literacy Questionnaire based on the Digital Literacy Skills Framework of the Open University and the Student Mathematical Anxiety Questionnaire, the Chiu and Henry Mathematical Anxiety Scale for Children (MESC) and 1990 (1990) were used. Pearson correlation coefficient and linear regression were used to analyze the data. The results showed that the Pearson correlation coefficient (R) between the independent variable and the dependent variable (mathematical anxiety) was -0.751, which showed that there is a significant significant and inverse correlation. Adjusted determination coefficient equal to / 563. Shows that 56% of all changes in the mathematical anxiety variable depend on the digital literacy variable. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Digital literacy, math anxiety, junior high school students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 462 |