تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,598 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,541 |
آداب معلّمی در حین تدریس از دیدگاه شهید ثانی | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 1، دی 1400، صفحه 101-118 اصل مقاله (2.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2022.10473.1086 | ||
نویسندگان | ||
سید روح الله نورافشان* 1؛ سیده زهرا موسویون2؛ فاطمه السادات موسویون2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، کلام و فلسفه اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، قم، ایران | ||
2طلبه سطح سه، جامعهالزهرا(س)، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 02 دی 1400، تاریخ پذیرش: 22 دی 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ترسیم آداب معلّمی در حین تدریس از دیدگاه شهید ثانی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و یافتهها نشان میدهد شهید ثانی گرچه شخصیتی دینی و اسلامی است، ولی در ترسیم آداب معلّمی در هنگامه تدریس، صرفاً به بیان نکات اخلاقی و وظایف دینی معلّم بسنده نکرده و بسیاری از فنون تدریس و تجربیات معلّمی را نیز تبیین کردهاند. ازجمله مهمترین آداب معلّم در کلاس درس میتوان به این موارد اشاره کرد: آداب ظاهری مثل پوشش و آراستگی، آداب معنوی همچون انگیزه الهی برای تدریس و ذکر و یاد خدا در کلاس درس و تقوی معلّمی، آداب اخلاقی مثل محبّت و احترام به شاگردان، رفق و مدارا و تفقّد و دلسوزی بر ایشان و شهامت معلّمی، آداب آموزشی مثل انتخاب درس مناسب، روش تدریس، اعتدال در تدریس و ایجاد شوق و رغبت نسبت به تحصیل، آداب کلاسداری مثل زمان و مکان کلاس و مدیریت اخلاقی شاگردان، انتخاب نماینده و جانشین و نکات خاتمه کلاس. | ||
کلیدواژهها | ||
شهید ثانی؛ اخلاق؛ معلّم؛ کلاس درس؛ سبک تدریس؛ آداب معلمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching Etiquette from the Perspective of Shahid-e Thāni | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayed Ruhollah Noorafshan1؛ Zahra Mousaviun2؛ Fatemeh Sadat Mousaviun2 | ||
1Master student, Islamic theology and philosophy, Imam Khomeini Educational-Research Institute, Qom, Iran | ||
2Level three students, Al-Zahra Society, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to explain teaching etiquette in the classroom from the view of Shahid-e Thāni. The method of study is descriptive-analytic and the results show that although Shahid-e Thāni is a religious and Islamic character, he has not just mentioned ethical points and religious responsibilities of a teacher but has also explained many teaching techniques and experiences in his explanations of teaching etiquette in the classroom. Some of the most important features of a teacher in classroom include: outer etiquette such as neat dressing, spiritual etiquette such as having a divine motivation for teaching and remembrance of God in class and piety, ethical etiquette such as kindness and respect for students, tolerance and compassion and sympathy for students, bravery, educational etiquette such as choosing suitable lessons, teaching method, moderation in teaching and creating a sense of eagerness and interest in studying, class management etiquette such as arranging the time and place of the class, ethical management of students, choosing a representative and supplement for class, and points on how to conclude the classroom. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Shahid-e Thāni, Ethics, Teacher, Classroom, Teaching Style, Teaching Etiquette | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
امین، سید محسن (1406ق). أعیان الشیعه. بیروت: دارالتعارف للمطبوعات، ج7.
بحرانی، شیخ یوسف (1391). الحدائق الناضره فی احکام العتره الطاهره. قم: جامعه مدرسین، ج18.
جزایری، سید نعمتالله (1429ق). ألانوار النعمانیه فی بیان معرفه النشاه الانسانیه. بیروت: دارالقاری، ج3.
جمعی از نویسندگان (1391). فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. زیر نظر محمدتقی مصباح یزدی. تهران: انتشارات مدرسه، چاپ دوم.
حجتی، محمدباقر (1364). آداب تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ هفتم.
خطیب بغدادی، احمد بن علی (1395ق). الفقیه و المتفقه. بیروت: دار احیاء السنه النبوّیه، ج2.
دارمی، عبدالله ابن بهرام (1398ق). سنن الدارمی. قاهره: دارالفکر، ج1.
داودی، محمد (1390). نقش معلّم در تربیت دینی. ویراستار سید محمدحسن جواهری. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ سوم.
دوانی، علی (1388). مفاخرالاسلام. تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ دوم، ج4.
سلیمان بن اشعث (بیتا). سنن أبی داود. تحقیق محمد محیالدین عبدالحمید. بیجا: داراحیاء السنه النبویه، ج4.
شعبه حرّانی، سید جعفر (1394ق). تحف العقول عن آل الرسول. بیروت: الأعلمی، چاپ پنجم.
شکوری، ابوالفضل (1381). شمعی از تاریخ؛ زندگینامه خودنوشت شهید ثانی. بیجا: عقل سرخ.
شهید ثانی (1427ق). منیة المرید فی ادب المفید و المستفید. تحقیق رضا مختاری. بیروت: انتشارات الأمیره.
صادقی تهرانی، محمد (1406ق). الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن و السنه. قم: فرهنگ اسلامی، ج27.
طباطبایی، سید محمدحسین (1402ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: موسسه الأعلمی للمطبوعات، ج19-18.
طباطبایی، سید محمدرضا (1386). آیین دانشوری. ترجمه حمیدرضا شریعتمداری. قم: انتشارات دارالعلم، چاپ هشتم.
طوسی، محمد بن حسن (1411ق). مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد. بیروت: فقه الشیعة، ج2.
طیبی، حسین بن عبدالله (1391ق). الخلاصه فی اصول الحدیث. تصحیح صبحی السامری. بغداد: بینا.
غزالی، محمد (بیتا). احیاء علومالدین. تصحیح حافظ عراقی. بیروت: دارالکتاب العربی، ج1.
فهری، سید احمد (1362). تعلیم و تعلّم از دیدگاه شهید ثانی و امام خمینی. تهران: نشر فرهنگی رجاء، چاپ دوم.
فیض کاشانی، محمدمحسن (1406ق). الوافی. اصفهان: کتابخانه امام امیرالمؤمنین(ع)، ج1.
کلینی، محمد بن یعقوب (1362-1363). اصول الکافی. تهران: دارالکتبی الاسلامیه، ج6، 3.
کنانی، محمد ابن ابراهیم (1354ق). تذکره السامع و المتکلم فی ادب العالم و المتعلم. تحقیق سید محمدهاشم ندوی. حیدرآباد: دائرهالمعارف الثمانیه.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی (1403ق). بحارألأنوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار(ع). بیروت: دارالتراث العربی، چاپ دوم، ج1-2، 76-77.
مقدس اردبیلی، احمد بن محمد (1403ق). مجمع الفائده و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان. تصحیح مجتبی عراقى، علی پناه اشتهاردى، حسن یزدی. قم: جامعه مدرسین، ج5.
مکارم شیرازی، ناصر (1371). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه، ج24.
ملاصدرا، محمد بن ابراهیم (1366). شرح اصول کافی. تصحیح محمد خاجوی. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
نووی شافعی، یحیی ابن شرف (1393ق). التبیان فی آداب حمله القرآن. بیجا: دارالفکر، چاپ دوم.
نووی شافعی، یحیی ابن شرف (بیتا). شرح المهذَّب. قاهره: مطبعه العاصمه، ج1.
هندی، علاءالدین علی متقی (1405ق). کنزل العمال فی سنن الأقوال و الأفعال. تحقیق بکری حیانی. بیروت: موسسه الرساله، ج3، چاپ پنجم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 340 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 212 |