تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
بررسی تأثیر ابزارهای الکترونیکی در آموزش زیستشناسی در دوران کرونا | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، اسفند 1399، صفحه 25-48 اصل مقاله (291.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
امین نصراله زاده حق گو* 1؛ زهرا السادات دهقان منشادی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز شهید شرافت، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 26 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 12 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
تجهیزات و امکانات الکترونیکی در نظام آموزشی دوران کرونا، بهمنظور سهولت در امر تدریس مجازی، یادگیری مؤثر مطالب درسی و تفهیم بهتر آن توسط مدرسین و دانشآموزان به کار میروند. با توجه به نقش ابزارهای الکترونیکی بر یادگیری بهتر و افزایش مهارتهای خودآموزی، خودانگیختگی، مسئولیتپذیری، مباحثه و همچنین تفاوت برخورداری دانشآموزان از امکانات الکترونیک در مناطق مختلف، ارزیابی میزان اثرگذاری ابزارهای الکترونیکی بر یادگیری دانشآموزان ضروری است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر بهکارگیری ابزارهای الکترونیکی در آموزش زیستشناسی و با روش توصیفی، کتابخانهای و اسنادی صورت گرفته است. در این پژوهش امکانات آموزشی و تجهیزات الکترونیکی مدرسین، دانشآموزان و تأثیر آن در یادگیری درس زیستشناسی مورد بررسی قرارگرفته است و با توجه به استفاده نرمافزارهای مورد نیاز برای تولید محتوای آموزشی در دوران کرونا، نرمافزارهای کاربردی، در راستای تولید محتوای جذابتر و مؤثرتر معرفیشده است. نتایج نشان میدهد با مطالعۀ این پژوهش، معلمان با نرمافزارهای گوناگون آشنا خواهندشد و با بهکارگیری نرمافزارهای معرفیشده در تدریس درس زیستشناسی قادر خواهند بود، تدریس مطلوبی را در آموزش مجازی به نمایش بگذارند و کیفیت تدریس با استفاده از دانش فنآوری اطلاعات و ارتباطات را ارتقا بخشند، و به ایجاد انگیزه و علاقه در دانشآموزان جهت شکلگیری بیشتر مطالب درس زیستشناسی در ذهن دانشآموزان کمک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ زیستشناسی؛ تجهیزات الکترونیکی؛ نرمافزار؛ کرونا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Impact of Electronic Instruments on Biology Education in the Corona | ||
نویسندگان [English] | ||
Amin Nasrollahzadeh Haghgoo1؛ Zahra sadat Dehghan Manshadi2 | ||
1Undergraduate student of Biology Education, Farhangian University, Shahid Beheshti Campus, Tehran, Iran | ||
2Undergraduate student of Biology Education, Farhangian University, Shahid Sharafat Center, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Electronic equipment and facilities are used in the education system of the Corona period, in order to facilitate virtual teaching, effective learning of the curriculum and its better understanding by teachers and students. Considering the role of electronic devices on better learning and increasing self-learning skills, spontaneity, responsibility, discussion and also the difference between students 'access to electronic facilities in different regions, it is necessary to evaluate the impact of electronic devices on students' learning. The aim of this study was to investigate the effect of using electronic tools in biology education using descriptive, library and documentary methods. In this study, the educational facilities and electronic equipment of teachers, students and its effect on learning biology have been studied. Has been introduced more and more effectively. The results show that by studying this research, teachers will be familiar with various software and by using the software introduced in teaching biology, they will be able to demonstrate good teaching in virtual education and the quality of teaching using knowledge. Improve information and communication technology, and help motivate students to form more biology content in students' minds. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual education, Biology, Electronic equipment, Software, Corona | ||
مراجع | ||
- اسلامیان، ح؛ سعیدی رضوانی، م؛ فاتحی، ی (1392). مقایسه اثربخشی روشهای تدریس بحث گروهی و سخنرانی بر میزان یادگیری و رضایت دانشآموزان از تدریس در درس دین وزندگی. پژوهش در برنامهریزی درسی،10 (11): 13-23.
- اصل مرز، فریبرز (1391). تأثیر ارزشیابی در بهبود یاددهی- یادگیری. رشد آموزش علوم اجتماعی، 15 (2): 50-54.
- بیرانوند، ع، صیف، م (۱۳۸9). تأثیر فناوری بر نظام آموزشی مدارس. irandoc.ac.ir. فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. 26 (1): 183-193.
- پور محمدباقر، ل، پور محمدباقر، ا (1387). نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مراکز دانشگاهی. مجله فنآوری و آموزش، 3 (1): 75-67.
- جبرائیلی، م؛ متذکر، م؛ فرونخواه، ش؛ افشاریاوری، ؛ زارع، ز (1397). ارزیابی تأثیر استفاده از نرمافزار ترسیم نقشه ذهنی (Freeplane) در ارتقای مهارت حل مسئله دانشجویان. پرستاری و مامایی ارومیه. 16 (3): 171-176.
- خندان دل، ب (1388). بررسی تأثیر جلوههای ویژه فیلمهای آموزشی بر میزان یادگیری. مجله دانش و تندرستی، 4 (2): 24-29.
- زارع، ف، و رضائیان، ل (1398). تحلیل محتوای کتاب درسی زیستشناسی پایه دهم به روش فلش، مک لافلین و کلوز. فصلنامه علمی- تخصصی پژوهش در آموزش زیستشناسی، 1 (4): 1-14.
- طالبی اباتری، ز، و علم الهدی، ج (1399). عدالت آموزشی و آموزش مجازی: یک مطالعه مروری. هفتمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی. علوم تربیتی و سبک زندگی، 1-8.
- نصراله زاده حقگو، ا؛ جعفری، م (1399). تأثیر برنامهریزی آموزشی در یادگیری دانشآموزان متوسطه اول و دوم در دوران کرونا. چهارمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی. مشاوره و علوم تربیتی، تهران، 1-17.
- نصیری، ف (1384). عوامل زیربنایی در استقرار نظام آموزش مجازی. پیک نور- علوم انسانی، 3 (2): 120-125.
- نیلی احمدآبادی، م (1399). پایگاه اطلاعرسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران. www.msrt.ir/fa/news/55299/.
- هرگنهان، بیآر؛ السون، متیو اچ (2009). مقدمهای بر نظریه یادگیری. ترجمه علی اکبر سیف. (1392). تهران: انتشارات ارسباران.
- یعقوبی، ج؛ ملک محمدی، ا؛ ایروانی، ه؛ و عطاران، م (۱۳۸۷). ویژگیهای مطلوب دانشجویان و اعضای هیأت علمی در یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی ایران: دیدگاه دانشجویان دورههای مجازی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. 14 (1): 159-173.
- Angello, C., Wema, E. (2010). Availability and usage of ICT and e- resources by livestock researchers in Tanzania: Challenges and ways forward. International journal of education and development using information and communication technology, 6 (1): 53-65.
- Naga Subramani, P.C. Iyappan, V. (2018). Innovative methods of teaching and learning. Journal of Applied and Advanced Research, 3 (1): 20-22.
- Robinson, B. (2008). Using distance education and ICT to improve access, equity and the quality in rural teachers' professional development in western China. International Review of research in Open and Distance Learning, 9 (1): 1-17.
- Tavangarian D., Leypold ME., Nölting K., Roser M., Voigt D. (2004). Is E-learning the Solution for Individual Learning? Electronic Journal of E-learning, 2 (2): 273-280.
- UNESCO Institute of Statistics (2009). Guide to measuring information and communication technologies (ICT) in education. Montreal: UNESCO Institute of Statistics. Available at http://www.uis unesco.org.
- Zhang, J. (2004). Using ICT to prepare learners for the 21century: The perspectives of the Eastern APEC economies. presentation for APEC Summit on Educational Innovation: Striking Balance: Sharing Practice from East and West, 1-27. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 568 |