تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
نگاهی به دو رویکرد نوین در آموزش زیستشناسی: ساختنگرایی و کاربرد خلاقیت | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، اسفند 1399، صفحه 65-74 اصل مقاله (233.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسنده | ||
نسیم ناصری* | ||
دبیر زیست شناسی و دانشجوی دکتری فیزیولوژی جانوری، مراغه، آذربایجان شرقی؛ ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 تیر 1400، تاریخ بازنگری: 18 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 04 دی 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مروری بر تدریس درس زیستشناسی مبتنی بر الگوی تدریس ساختنگرایی و نیز تبیین مزایا و ضرورتهای کاربرد روش خلاقیت در آموزش این درس است. طی تلاشهای متعدد در جهت بازنگری و ارزیابی مجدد رویکردهای آموزشی، امروزه رویکردهای سنتی تا حدی منسوخشده و رویکردهای آموزشی نوین بر نوآوری، تعامل دوجانبه و تولید دانش معطوف است. به نظر میرسد روشهای تدریس جدیدی مانند الگوی تدریس ساختنگرایی و کاربرد خلاقیت میتواند تسهیلگر تحقق این اهداف باشد. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و برای جمعآوری اطلاعات به بررسی پایگاههای داده جهت استخراج مقالات خارجی و داخلی در زمینه کاربرد دو روش یادشده در راستای تدریس درس زیستشناسی پرداختهشده است. نتایج حاصل نشان میدهد الگوی تدریس ساختنگرایی بهعنوان یک الگوی دانشآموز محور در کنار روش کاربرد خلاقیت، با تفهیم درس زیستشناسی بهعنوان دانشی با جنبههای انتزاعی و ناملموس ازنظر اغلب دانشآموزان، ارتباط مستقیمی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ دانشآموز؛ رویکرد ساختنگرایی؛ زیستشناسی؛ معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A look at two novel approaches in biology education: constructivism and the application of creativity | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasim Naseri | ||
, Department of Biology of maragheh city., Farzanegan Talented High School, Biology teacher | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study is to investigate the teaching of biology based on the constructivism model and explain the advantages and necessities of using creativity in teaching this course. During numerous researches in order to review and re-evaluate the educational approaches, traditional approaches have become obsolete and new educational approaches focuse on innovation, communication and knowledge production. It seems that new teaching methods such as constructivist teaching model and application of creativity can facilitate the achievement of these goals. The method of this research is descriptive-analytical, using some valied databases to extract national and international articles in the field of application of the two mentioned methods in teaching of biology. The results show that the constructivism model as a student-centered model, along with the application of creativity directly relates to the understanding of biology as a science with abstract and intangible aspects for most students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creativity, Student, Constructivist approach, Biology teacher | ||
مراجع | ||
- امینی تهرانی، م (1396). خلاقیت در آموزش زیستشناسی. مجله رشد آموزش زیستشناسی. 30(2):19-12.
- چراغ چشم، ع (1386). بررسی تاثیر شیوه های تدریس مبتنی بر تکنیک های خلاقیت در آموزش و یادگیری دانش آموزان. دو فصلنامه تربیت اسلامی. 5 (3): 36-7
- صمدی، الف (1397). چالشهای موجود در آموزش زیستشناسی و نقش خالقیت در افزایش یادگیری آن.
فصلنامه علمی تخصصی پژوهش در آموزش زیستشناسی.1(1): 30-15.
- غلامی، الف؛ کیانی، س؛ مقصودی، م (1397). دو روش، دو اثر: مقایسه اثربخشی روش تدریس سنتی و تدریس به کمک دست سازهها. مجله رشد آموزش زیستشناسی. 31(3):41-34.
- Craft, A. (2001). An analysis of research and literature on creativity in education.
Qualifications and Curriculum Authority.51(2): 1-37.
- Diki, D. (2013). Creativity for learning biology in higher education. LUX: A Journal of Transdisciplinary Writing and Research from Claremont Graduate University. 3(1):1-12.
- Fensham, P. J. (2004) Defining an Identity: The Evolution of Science Education as a Fiel
of Research. Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers. V (20): 1-10.
- Fosnot, C. T. (1998). Constructivism: Theory, Perspectives and Practice. British Journal of Educational Studies. 46(1): 37-51.
- Guilford, J. P. (1956). The structure of intellect. Psychological bulletin. 53(4): 267.
Gupta, P., Sharma, Y. (2019). Nurturing scientific creativity in science classroom. Resonance. 24(5): 561-574.
- Mwanda, G. (2017). Towards Adoption of Constructivist Instructional Approach in Learning Biology in Secondary School Students in Kenya: Addressing Learner Attitude. International Journal of Secondary Education. 5(1): 1-11.
- Paul, V. (2018). Constructivist Approach in Teaching Life Science – an Innovative Practice in Classroom at School level. Vigyan Sikshak. 2: 56-67.
-Yoon, J., Onchwari, J. A. (2006). Teaching young children science: Three key points.
Early Childhood Education Journal. 33 (6):419-423. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |