تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
الگوی یادگیری خلاقیت مشارکتی: یک مطالعه تحلیلی از برنامه درسی علوم دوره ابتدایی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 7، شماره 25، اسفند 1400، صفحه 91-118 اصل مقاله (644.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا معصومی نژاد* 1؛ دل انگیز شامی2 | ||
1آموزگار/وزارت آموزش و پرورش | ||
2دانشجو -معلم/ وزارت آموزش و پرورش | ||
تاریخ دریافت: 25 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 18 دی 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل کتاب علوم پایه پنجم دوره ابتدایی و تبیین آن بر اساس الگوی خلاقیت مشارکتی بود. در این پژوهش، از روش توصیفی-تحلیلی برای دستیابی مناسب به داده ها استفاده شد. جامعه آماری برنامه درسی علوم پایه پنجم دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1399-1400 بود که حجم نمونه نیز برابر با حجم جامعه انتخاب گردید. ابزار تحقیق شامل فهرست وارسی تحلیل محتوا بر اساس روش ویلیام رومی بود که روایی محتوایی آن توسط متخصصان برنامه ریزی درسی 87 درصد به دست آمد. برای تعیین پایایی آن نیز از روش ویلیام اسکات (2019) استفاده شد و ضریب توافق 85 درصد به دست آمد. محتوای تحلیل شده ابتدا بر اساس شاخص های 6 گانه خلاقیت علمی و سپس مراحل 5 گانه الگوی خلاقیت مشارکتی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که خلاقیت علمی در سه بخش نوشتاری، تصاویر و سوالات کتاب درسی علوم، مورد استفاده قرار گرفته و شاخص های حل مسئله علمی و فرضیه سازی بیش تر مورد تاکید قرار گرفته اند.هم چنین برنامه درسی علوم، الگوی خلاقیت مشارکتی را به صورت تلفیقی مورد توجه قرار داده، ولی بر اساس بخش های سه گانه محتوا، بیش تر در بخش نوشتاری نمود داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی علوم؛ خلاقیت مشارکتی؛ دوره ابتدایی؛ تحلیل محتوا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Participatory Creativity Learning Pattern: An Analytical Study of the Elementary Science Curriculum | ||
نویسندگان [English] | ||
reza masouminejad1؛ delangiz shami2 | ||
1Teacher / Ministry of Education | ||
2Student - Teacher / Ministry of Education | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to analyze the fifth grade science textbook of elementary school and explain it based on the model of participatory creativity. In this study, descriptive-analytical method was used to access the data. The statistical population of Fifth grade science curriculum for elementary school in the academic year 1399-1400 was that the sample size was selected equal to the size of the population. The research tool included a content analysis checklist based on the method of William Rumi, whose content validity was obtained by 87% of curriculum planning experts. To determine its reliability, the method of William Scott (2019) was used and the agreement coefficient was 85%. the analyzed content was first examined based on the six indicators of scientific creativity and then the five stages of the participatory creativity model. Findings showed that scientific creativity has been used in three sections of writing, images and questions of science textbook, and the indicators of scientific problem solving and hypothesis building have been emphasized more. the science curriculum has considered the pattern of participatory creativity in a combined way, but based on the three parts of the content, it has been more reflected in the written part. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Science Curriculum, Participatory Creativity, primary school, content analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 378 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 307 |