تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,881 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,066 |
ارایهی مدل مفهومی معلم در رویکرد پژوهش محور درآموزش علوم تجربی | ||
مطالعات کارورزی | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 159-175 اصل مقاله (4.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
اسداله خدیوی1؛ ندا امیر اصلانی ثابتی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ازاد تبریز دبیر آموزش و پرورش ناحیه ۳تبریز | ||
تاریخ دریافت: 08 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 08 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
بحران بیماری کرونا، بیش از گذشته به ما اثبات کرد که نظام تعلیم و تربیت فراتر از آنچه که تصور میشد در حال تحول و توسعه است و نیازمند تغییر دیدگاه های آموزشی است. لذا ضروری است از رویکردهایی در آموزش استفاده شود که پرچمداران تعلیم و تربیت و همچنین دانش پژوهان را برای مقابله با بحران های زندگی با بهره گیری از فرصتها، مبتنی بر توانایی های خاص خود آماده کند. از آنجایی که در رویکرد پژوهش محور یادگیری مادام العمر اتفاق افتاده و مهارت های پژوهشی در فراگیران تقویت می شود. با بهره گیری از این رویکرد در آموزش درس علوم تجربی که یکی از دروس پایه و اساسی در آموزش و پرورش است و تأثیر مستقیم در توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یک جامعه دارد، می توان اطمینان حاصل کرد که دانش پژوهان در حل مسائل خود از روش علمی تبعیت کرده و از منابع، تجهیزات و فناوری ها استفاده نموده و از همه اصطلاحات و مفاهیم، برای حل تمامی مسایل زندگی در هر شرایطی، متفکرانه بهره خواهند برد. در مقاله ی حاضر ضمن مروری مختصر و مستند بر ادبیات و پیشینه موضوعی مربوط به رویکرد پژوهش محور، مدل مفهومی محقق ساخته برای معلم، در رویکرد پژوهش محور را ارائه داده ایم. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد پژوهش محور؛ معلم پژوهش محور؛ آموزش علوم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |