تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,018 |
تحلیلی بر نقش طراحی آموزشی در توسعۀ حرفهای کارورزان رشته زبان و ادبیات فارسی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 29، بهمن 1400، صفحه 269-294 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ژیلا ده بزرگی1؛ خدیجه صفرنواده2؛ زهرا کرمی* 3 | ||
1استادیار، گروه ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دکتری علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3دانشگاه بوعلی سینا | ||
تاریخ دریافت: 13 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 29 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 20 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، نقش طراحی آموزشی، بر توسعۀ حرفهای کارورزان رشته زبان و ادبیات فارسی است. برای رسیدن به مقصود، از رویکرد پژوهش کیفی و روش مطالعه موردی، با ابزار مصاحبة نیمهساختاریافته و متن گزارش کارورزان استفاده شد. نمونهگیری به روش هدفمند بود. مشارکتکنندگان، هشت نفر از دانشجویان دختر ورودی سالهای 91 و 92 مرکز آموزش عالی شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان بودند. اطلاعات بهدستآمده، پس از پیادهسازی، با روش «تحلیل محتوای مضمونی» تحلیل شدند. نتایج نشان داد طراحیهای آموزشی از نظر محتوا، در افزایش سطح کیفی محتوایی موضوعات زبانی، ادبی و نگارش، و بالابردن میزان توانایی دانشآموزان در بازشناسی مفاهیم، مؤثر بودند؛ همچنین، از لحاظ مهارتهای حرفهای، با کاربست بهینۀ شیوههای آموزشی، انتخاب رسانۀ متناسب، نوآوری در تکالیف و انگیزهبخشی در فرآیند آموزشی مناسب با موضوعات رشته، در طراحیها، بر افزایش کیفیت اجراهای آموزشی دانشجویان تأثیر گذاشتند؛ اما برای کسب شایستگی در محتوای آموزشی، در زمینۀ تلفیق محتوا و مهارتهای حرفهای، به دلیل عدم تطابق طرحها با اجراها، دانشجویان ضعفهایی در طراحی آموزشی دارند. در مجموع، پژوهش نشان میدهد کارورزان رشتة زبان و ادبیات فارسی در طراحی آموزشی باید از فرصتهای بیشتری برای آمیختن محتوا و مهارتهای حرفهای بهره ببرند؛ زیرا در بخش برنامهریزی و اجرا، نیازمند کفایت و مهارتهای بالاتری برای رسیدن به شایستگیهای حرفهای هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان و ادبیات فارسی؛ شایستگی؛ طراحی آموزشی؛ کارورزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Role of Educational Design in the Professional Development of Interns in Persian Language and Literatureplanning | ||
نویسندگان [English] | ||
jila deh bozorgi1؛ khadijeh safarnavadeh2؛ | ||
1Assistant Professor, Department of Persian Literature, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Ph.D. in Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
To achieve this goal, a qualitative research method with semi-structured interview tools and internship report text was used. Sampling was targeted. The participants were eight female students entering the Shahid Bahonar Higher Education Center of Farhangian University in 91 and 92 The obtained data were analyzed by thematic content analysis method after implementationThe results showed that educational designs in terms of content, were effective in increasing the quality of content of linguistic, literary and writing subjects, and increasing the ability of students to recognize concepts; Also, in terms of professional skills, by optimally using educational methods, choosing the appropriate media, innovating assignments and motivating in the educational process appropriate to the subjects of the field, in the designs, they increased the quality of students' educational performances; But in order to gain competence in educational content, in terms of combining content and professional skills, students have weaknesses in educational design due to the inconsistency of designs with performances.. Students have weaknesses in achieving professional competence in combining professional content and skills. Overall, research shows that interns in Persian language and literature in educational design should take advantage of more opportunities to blend professional content and skills; Because in terms of planning and implementation, they need higher competencies and skills to achieve professional competencies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Competency, Educational design, Internship, Persian language and literature | ||
مراجع | ||
احمدی، آمنه، احمدی، فاطمه زهرا، الهامیان، نگار، مهدویهزاوه، منصوره، مشفقآرانی، بهمن، مهرمحمدی، محمود، صفرنواده، خدیجه، آلحسینی، فرشته، سلیمانیآقچای، مژگان، حسینزاده، غلامحسین، و موسیپور، نعمتالله (1394). راهنمای عملی برنامۀ کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت معلم فکور (1). تهران: دانشگاه فرهنگیان
امامجمعه، محمدرضا، و مهرمحمدی، محمود (۱۳۸۵). بررسی تطبیقی تلفیق فاوا در برنامة درسی چند کشور جهان به منظور ارائة برنامة درسی تربیت معلم فکور. مطالعات برنامة درسی، 1(3)، 66-30.
بازرگان، عباس (1389). مقدمهای بر روش تحقیق کیفی و آمیخته. چاپ دوم، تهران: انتشارات دیدار
تلخابی، محمود، و فقیری، محمد (۱۳۹۳). تحلیل گفتمان کارورزی. آموزشنامة دانشگاه فرهنگیان (ویژهنامه کارورزی). (1)5، 14-8.
جمشیدی توانا، اعظم، و امام جمعه، محمدرضا (1395). تجارب دانشجومعلمان از نقش مربی در پیوند نظر و عمل در برنامة کارورزی. نظریه و عمل در برنامة درسی، 4(7)، 226-197.
حسینزاده یوسفی، غلامحسین (۱۳۹۴). راهنمای عملی برنامة کارورزی3، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان. مدیریت کارورزی و مدارس وابسته، 47-1.
حسینی، سیدسعید (۱۳۹۱). راهنمای کارورزی و کار عملی در سازمانها. تهران: جهاد دانشگاهی.
ریاحینیا، نصرت، و عاصمی، عاطفه (۱۳۹۰). کارآموزی در کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: انتشارات کتابدار.
رئوف، علی (۱۳۸۶). مبانی و اصول آموزش و پرورش، فلسفة تربیت معلم. تهران: انتشارات ارسباران.
شعبانی، حسن (۱۳۹۵). مهارتهای آموزشی و پرورشی. تهران: سمت.
فیضآبادی، نرگس، و اویسی، نرجس (۱۳۹۵). تأثیر الگوی آموزشی تلفیقی مبتنی بر اصول سازندهگرایانه بر میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زیستشناسی. پژوهش در نظامهای آموزشی، ۳۵، ۱۹۸- ۱۸۷.
قنبری، مهدی، نیکخواه، محمد، و نیکبخت، بهاره (۱۳۹۶). آسیبشناسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعۀ آمیخته. نظریه و عمل در برنامة درسی، 5(10)، ۶۴- ۳۳.
کدخدایی، محبوبهالسادات (۱۳۹۵). معلم دانشمند: نگاهی کاستیجویانه به دانش معلم. تربیت معلم فکور، 2(2)، 50-33.
کدخدایی، محبوبهالسادات، اخوانتفتی، مهناز، رضایت، غلامحسین، و احمدی، پروین (۱۳۹۶). طراحی الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر شایستگی برای رشتههای علوم انسانی. آموزش عالی ایران، 9(1)، ۱۳۱ – ۱۰۵.
گال، مریدنت، بورگ، والتر، و گال، جویس (1386). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمة احمدرضا نصر و گروهی از نویسندگان، تهران: انتشارات دانشگاه امیرکبیر.
یارمحمدیان، محمدحسین، و کاوه، آناهیتا (۱۳۸۴). کاربرد اصول طراحی آموزشی در دروس هنر. پژوهش در برنامهریزی درسی، ۵ و ۶، ۸۲-۷۱.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. Choy, D., Wong, A. F. L., Goh, K. C., & Low, E. L. (2014). Practicum experience: Pre-service teachers’ self-perception of their professional growth. Innovations in Education and Teaching International, 51(5), 472–482. Durksen, T. L., Klassen, R. M., & Daniels, L. M. (2017). Motivation and collaboration: The keys to a developmental framework for teachers’ professional learning. Teaching and Teacher Education, 67, 53–66. Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press. Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press. Hwang, M., Hong, J., & Hao, Y. (2018). The value of CK, PK, and PCK in professional development programs predicted by the progressive beliefs of elementary school teachers. European Journal of Teacher Education, 41(4), 448-462. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Research, 15(3), 4–14. Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. Smith, D. C., & Neale, D. C. (1989). The construction of subject matter knowledge in primary science teaching. Teaching & Teacher Education, 5, 1–20. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 232 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 271 |