تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,814 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,457 |
شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای اثربخشی رهبری مدیران پردیسهای دانشگاه فرهنگیان (مطالعة کیفی) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 29، بهمن 1400، صفحه 391-425 اصل مقاله (1.66 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمود میدانی1؛ نادرقلی قورچیان* 2؛ پریوش جعفری3؛ افسانه زمانی مقدم3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، | ||
2استاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 01 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 16 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای اثربخشی رهبری مدیران پردیسهای دانشگاه فرهنگیان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، نوع دادهها کیفی از نوع اکتشافی و شیوة پژوهش تحلیل محتوا بود. دادهها از طریق مصاحبة نیمهساختمند و مطالعة ادبیات و پیشینه، گردآوری و اعتبار آن از روش تأییدپذیری صورت پذیرفت. مشارکتکنندگان بر اساس قاعده و اصل اشباع نظری 23 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تحلیل محتوا طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی به کمک نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA، استخراج و تحلیل انجام شد. طبق یافتهها، مقولهها و عوامل اصلی و فرعی مؤثر بر ارتقای اثربخشی رهبری مدیران پردیسهای دانشگاه فرهنگیان از نگاه مشارکتکنندگان در مصاحبهها و سایر منابع مطالعاتی تشخیص و طبقهبندی شد که شامل: 1. عوامل درونسازمانی پردیس دانشگاهی (5 مقوله، ویژگیهای سازمانی پردیس، قابلیتهای مدیر پردیس، قابلیتهای کارکنان، استادان و دانشجویان)؛ 2. عوامل برونسازمانی درسطح محلی (2 مقوله، عوامل فرهنگی و سیاسی محیط محلی، عوامل اقتصادی – اجتماعی جامعة محلی)، 3. عوامل برونسازمانی سطح ملی (4 مقوله، سیاستها و فلسفة کلی نظام در قبال دانشگاه فرهنگیان، قوانین و مقررات آموزش عالی، قوانین وزارت آموزش و پرورش، حوزة ستادی دانشگاه فرهنگیان)؛ 4. عامل برونسازمانی در سطح بینالمللی (1 مقوله، مأموریتهای بینالمللی دانشگاه)، 5. عوامل زمینهای (تسهیلگر) (3 مقوله، تمهید و تأمین زیرساختها، وضعیت جغرافیای محل استقرار، استقلال پردیس دانشگاهی) است. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی رهبری؛ دانشگاه فرهنگیان؛ رهبر؛ مدیران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying Factors Affecting the Effectiveness of Leadership of Farhangian University Campus Managers (Qualitative Study) | ||
نویسندگان [English] | ||
mahmoud meidani1؛ nader gholi ghourchian2؛ parivash jafari3؛ Afsaneh Zamanimoghadam3 | ||
1PhD Student in Educational Management, Department of Educational Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Professor, Department of Educational Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran | ||
3Associate Professor, Department of Educational Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to identify the factors affecting the effectiveness of leadership of Farhangian University campus managers. In terms of applied purpose, this type of data was qualitatively exploratory and the method of content analysis was research. Data were collected through semi-structured interviews and literature and background study, and its validation was done by verification method. Participants were selected by purposive sampling method based on the rule and the principle of theoretical saturation. Content analysis was performed in three stages of open, axial and selective coding using MAXQDA qualitative data analysis software, extraction and analysis. According to the findings, categories and main and sub-factors affecting the promotion of leadership effectiveness of Farhangian University campus managers were identified and classified from the perspective of participants in interviews and other study sources, which include: 1. Internal organizational factors Campus (5 categories, campus organizational characteristics, campus manager capabilities, staff capabilities, faculty and students); 2. External organizational factors at the local level (2 categories, cultural and political factors of the local environment, socio-economic factors of the local community), 3. External organizational factors at the national level (4 categories, policies and general philosophy of the system towards Farhangian University, rules and regulations Higher Education, Laws of the Ministry of Education, Farhangian University Headquarters); 4. Extra-organizational factor at the international level (1 category, international missions of the university), 5. Underlying factors (facilitator) (3 categories, preparation and provision of infrastructure, geographical location, independence of the university campus ) Is. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farhangian university, Leader, Leadership effectiveness, Managers | ||
مراجع | ||
اشتراوس، انسلم، وکوربین، جولیت (1385). اصول روش تحقیق کیفی: نظریة مبنایی رویهها و شیوهها. ترجمة بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اغنیا، صادق، و مهدوی، اکبر (1395). ارتباط بین سبکهای رهبری تحولگرا با اثربخشی ارتباطات سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان اردبیل. دومین کنفرانس بین المللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی، شهرکرد، دانشگاه پیام نور واحد شهرکرد.
پورکریمی، جواد، و فرزانه، محمد، و نوروزی، میترا (1395). واکاوی صلاحیت های حرفه ای مدیران مدارس؛ یافتههای یک پژوهش ترکیبی. مدیریت مدرسه، 4(1), 1-25.
پیرزاد، علی اکبر، ساکی، رضا، و کریمی، فریبا (1397). ارائة الگوی رفتار اثربخش مدیران دانشگاه فرهنگیان به منظور ارتقای مدیریت در این دانشگاه. رهبری و مدیریت آموزشی، 12(4)، 74-59.
ثمری، عیسی، یمینی دوزی سرخابی، محمد، صالحی عمران، ابراهیم، و گرائینژاد، غلامرضا (1392). بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در فرایند «توسعة دانشگاهی» در دانشگاههای دولتی ایران. مطالعات برنامهریزی آموزشی، 2(4)، 100-68.
داناییفرد، حسن، آذر، عادل، و شیرزادی، مهدی (1391). چارچوبی برای شناسایی شایستگیهای خطمشیگذاران ملی. مجلس و راهبرد، 19(70)، 30-50.
رابینز، استیفن (1394). تئوری سازمان، ساختار و طرح سازمانی. ترجمة سید مهدی الوانی و حسن داناییفرد، تهران: انتشارات صفار-اشراقی.
رابینز، استیفن (1397). مبانی رفتار سازمانی. ترجمة علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران: پژوهشهای فرهنگی.رضائیان، علی (1394). مدیریت رفتار سازمانی. چاپ پانزدهم، تهران: انتشارات سمت.
عباسزادگان، سید محمد (1392). مبانی اساسی در سازماندهی و رهبری. چاپ چهارم، تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
علاقهبند، علی (1395). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی (ویراست ششم). تهران: نشر روان.
علامه، سیدمحسن، سلیمیان، سمانه، ابوفاضلی، منصوره، و میرچولی، علی (1395). بررسی رابطة سبکهای رهبری مدیران با سلامت روان کارکنان مراکز بهداشت و درمان شهر اصفهان. اصول بهداشت روانی، 18(3)، 156-131.
کرمی، مرتضی، فرحبخش، کیومرث، عباسپور، عباس، و رضایت، غلامحسین (1397). کارآمدی مدیران آموزشی مبتنی بر تواناییهای شناختی و انگیزشی- هیجانی (مطالعة موردی: مدیران آموزشی یک سازمان نظامی). آموزش علوم دریایی، 5(4)،21-1.
گریفین، ریکی، و مورهد، گرگوی (1395). رفتار سازمانی. سیدمهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده،چاپ بیست و پنجم، تهران: انتشارات مرواید.
محمدخانی، کامران (1395). رهبری آموزش عالی. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
مختاری دینانی، مریم،کوزهچیان، هاشم، و ناظریان مادوانی، عباس (1394). ارتباط بین هوش سازمانی و اثربخشی رهبری مدیران ورزشی. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 3(9)، 41-31.
میرسپاسی، ناصر (1394). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار (با نگرشی به روند جهانیسازی). تهران: کتابسرا.هرسی، پال، و بلانچارد، کنت (1387). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمة علی علاقهبند، تهران، انتشارات امیرکبیر.
هوی، ویِن ک، و میسکل، سیسیل ج. (1397). مدیریت آموزشی (نظریه، تحقیق و کاربرد). ترجمة سلیمانی، صفری و نظری، تهران: انتشارات سمت.
یوکل، گری (1388). مدیریت و رهبری در سازمانها. ترجمة محمد ازگلی و قاسم قنبری، تهران: مؤسسة چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسین. Alhammadi, Y. H. J. H., Tham, J., & Azam, S. F. (2020). leaders’behaviour and situational factors on the organizational performance at Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC). Management and Marketing Studie,5(2),38-72. Beatson, N. J. Berg, D. A. G., & Smith, J. K. (2018). The impact of mastery feedback on undergraduate students’ self-efficacy beliefs. Studies in Educational Evaluation, 59, 58-66.Croucher, G., & Lacy, W. B. (2020). Perspectives of Australian higher education leadership: convergent or divergent views and implications for the future?. Higher Education Policy and Management, 1-14. Dabke, D. (2016). Impact of leader’s emotional intelligence and transformational behavior on perceived leadership effectiveness: A multiple source view. Business Perspectives and Research, 4(1), 27–40. Geil, M. A., & Greenwald, J. (2020). An investigation of characteristics of effective global leaders. Business & Industrial Marketing, 3(2),91-114. Judge, T. A., Piccolo, R. F., & Kosalka, T. (2009). The Bright and Dark Sides of Leader Traits: A Review and Theoretical Extension of the Leader Trait Paradigm. The Leadership Quarterly, 20, 855-875. http://dx.doi.org/10.1016/j.leaqua.2009.09.004 Mc Caffery, P. (2004, 2018). The higher education manager's handbook. New York: Routledge Falmer. Milam, L. A., Cohen, G. L., Mueller, C., & Salles, A. (2018). The Relationship Between Self-Efficacy and Well-Being Among Surgical Residents. Surgical Education, 21, 28-36. Morrill, R. L. (2007). Strategic leadership: Integrating strategy and leadership in colleges and universities. Rowman & Littlefield Publishers. Royer, P., Recho, P., & Verdier, C. (2019). On the quasi-static effective behaviour of poroelastic media containing elastic inclusions. Mechanics Research Communications, 96, 19-23. Shamir, B., & Howell, J. M. (2018). Organizational and contextual influences on the emergence and effectiveness of charismatic leadership. Leadership now: Reflections on the legacy of Boas Shamir (pp. 255-281).Sonmez Cakir, F., & Adiguzel, Z. (2020). Analysis of leader effectiveness in organization and knowledge sharing behavior on employees and organization. SAGE Open, 10(1), 1-14. UNESCO (2019). UNESCO Data, Gross enrolment ratio, UNESCO Institute for Statistics. Paris: UNESCO Institute for Statistics. Yukl, G. (2002), Leadership in organizations. Upper Saddle River, NJ. Prentice Hall. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 313 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327 |