تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,172 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,658,680 |
ارائه مدل ارتقای بهرهوری مدیران مبتنی بر باز مهندسی و آمایش آموزش عالی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 29، بهمن 1400، صفحه 427-447 اصل مقاله (934.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کیانا کاوه* 1؛ امینه احمدی2؛ مجتبی معظمی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیرة کیش، ایران | ||
2گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکدة مدیریت، واحد تهرانجنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکدة مدیریت، واحد تهرانشمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 01 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 01 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ارائة مدل ارتقای بهرهوری مدیران مبتنی بر بازمهندسی و آمایش آموزش عالی است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نگاه گردآوری دادهها، توصیفی - تحلیلی است. همچنین، پژوهش حاضر به روش آمیخته انجام شد. جامعة آماری این پژوهش شامل مدیران، اساتید و صاحب نظران دانشگاهی در حوزة مدیریت آموزشی یود که 18 نفر، به روش گلولهبرفی و با معیار اشباع نظری دادهها در پژوهش شرکت کردند. خبرگان، مدیران آموزش عالی با سابقة بیش از 15 سال و مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا بالاتر بودند. از مصاحبة عمیق با توجه به اشباع اطلاعاتی برای شناسایی عوامل مؤثر بر توسعة بهرهوری مدیران آموزشی استفاده شد. سپس، در چند مرحله دلفی فازی عوامل شناساییشده تایید شد و عوامل نهایی شناسایی شد. عوامل شناساییشده از طریق نرم افزار Micmac مدل کیفی تحقیق را تشکیل داد. برای تأیید مدل کیفی از روش ساختاری – تفسیری (ISM) و با استفاده از پرسشنامه استفاده شد. در نتیجه، مهندسی مجدد فرایندها، آمایش آموزش عالی، نیازسنجی شغلی و مهارتی، برنامهریزی آموزشی، عوامل محیطی، توسعة تفکر راهبردی، توسعة مهارتهای ارتباطی، ارتقای فرهنگ سازمانی و ارزیابی مستمر و مداوم به عنوان شاخصهای اصلی مدل ارتقای بهرهوری مدیران مبتنی بر بازمهندسی و آمایش آموزش عالی شناسایی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
آمایش؛ آموزش عالی؛ بازمهندسی؛ بهرهوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Provide a Model for Improving the Productivity of Managers based on Open Engineering and Higher Education Planning | ||
نویسندگان [English] | ||
Kiana Kaveh1؛ amineh ahmadi2؛ Mojtaba Moazami3 | ||
1Ph.D. Student, Department of Educational Management, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran | ||
2Department of Higher Education Management, Faculty of Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Department of Higher Education Management, Faculty of Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to Provide a model for improving the productivity of managers based on open engineering and higher education planning. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of data collection. Also, the present study was conducted by mixed method. The statistical population of this study includes administrators, professors and academic experts in the field of educational management of Iod, in which 18 people participated in the study by snowball method and with the criterion of theoretical data saturation. Experts were higher education administrators with more than 15 years of experience and a master's degree or higher. In-depth interviews were used to identify the factors affecting the productivity development of educational managers due to information saturation. Then, in several fuzzy Delphi stages, the identified factors were confirmed, and the final factors were identified. Factors identified through Micmac software formed the qualitative model of the research. Structural-interpretive method (ISM) was used to confirm the qualitative model using a questionnaire. As a result, process reengineering, higher education planning, job and skills needs assessment, educational planning, environmental factors, strategic thinking development, communication skills development, organizational culture promotion and continuous evaluation are the main indicators of reengineering-based managers' productivity model. Higher education arrangements were identified. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Higher education, Planning, Productivity, Re-engineering | ||
مراجع | ||
ستاری، عباس، و عبدالهی، مجبوبه (1397). رابطة بین هوش سازمانی و یادگیری سازمانی با بهرهوری در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران. تحقیقات مدیریت آموزشی، 8(32)، 94-75.
عبدالهی، حسین (1391). چالشهای سنجش بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاهها. اندازهگیری تربیتی، 2(7)، 171-139.
عطاپور, هاشم، و حمدیپور، افشین، و شناور، نجیبه (1398). مروری بر ورودیها، خروجیها، روشهای بهکاررفته برای ارزیابی بهرهوری پژوهشی در ایران و جهان. اولین همایش ملی ارزیابی علم، ارزیابی پژوهشهای علمی (مسائل، ابزار و روشها). کرمان، دانشگاه شهید باهنر کرمان
موسوی، سیدحسین، فرجاللهی، مهران، سعیدیپور، بهمن، و طالبی، بهمن (1397). چالشهای بهرهوری مدیران دانشگاههای باز و از دور با ارائة مدل و راهبردهای اصلاحی، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۱(۴)، 95-88.
Abdellatif, M., Salah Farhan, M., & Saeed Shehta, N. (2018). Overcoming business process reengineering obstacles using ontology-based knowledge map methodology. Future Computing and Informatics Journal, 3(1), 7-28. Ayanda, O. J., & Danlami Sani, A. (2019). An Evaluation of Strategic Human Resource Management (SHRM) Practices in Nigerian Universities: The Impact of Ownership Type and Age. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 32(6). Coetsee, L. D. (2019). Peak performance and educational productivity (a practical guide for the creation of a motivating climate). 2nd ed. Potchefstroom: Van Schaik. Guner, N., Parkhomenko, A., & Ventura, G. (2018). Managers and productivity differences. Review of Economic Dynamics, 29, 256-282. Malmir, A., Khalil, K., & Damirchi, Q. V. (2018). Classifying the effective factors on productivity of human resources by using AHP and TOPSIS Methods. Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 1(7), 67-83. Mapulanga, P. (2017). Changing economic conditions for libraries: Fundraising performance in the University of Malawi libraries. Bottom Line: Managing Library Finances, 26(2), 59 – 69. Perell, C., & Wright, S. (2019). Productivity in Chinese universities. Sport Management, 6, 87, 52-65. Sheehan, P., Maharaja, N., & Friedman, H. (2019). Employment and productivity benefits of enhanced educational outcomes: A preliminary modeling approach. Adolescent Health, 65(1), S44-S51. Taatila, V., & Down, S. (2016). Measuring entrepreneurial orientation of university students. Education + Training, 54(8/9), 744–760. Taylor, T., & McGraw, P. (2008). Exploring human sport management practices in nonprofit sport organization. Sport Management Review, 7, 229-251. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 345 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 245 |