تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,243 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,354 |
بررسی علل گرایش دانش آموزان به کتاب های کمکدرسی ریاضی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان (پژوهش آمیخته) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 29، بهمن 1400، صفحه 469-493 اصل مقاله (783.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کاظم عبداله پور* 1؛ ابراهیم انصاری* 2 | ||
1دانشجوی دکتری آموزش ریاضی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دبیر ریاضی کهنوج، کهنوج، ایران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دبیر ریاضی، کهنوج، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 20 دی 1399، تاریخ پذیرش: 21 دی 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی علل گرایش دانشآموزان به کتابهایکمکدرسی ریاضی از دیدگاه دبیران و دانشآموزان است. روششناسی پژوهش، مبتنی بر رویکرد آمیخته (تشریحی) است. جامعة آماری پژوهش را دانشآموزان متوسطة دوم شهرستان کهنوج (6000 نفر) و دبیران ریاضی شهرستانهای کهنوج و جیرفت دورة متوسطة دوم تشکیل میدهند. در بخش کمی پژوهش، 361 دانشآموز از متوسطة دوم و در بخش کیفی، 22 نفر از دبیران ریاضی شهرستانهای کهنوج (15 نفر) و جیرفت (7 نفر) با روش نمونهگیری هدفدار انتخاب شدند. دو ابزار پرسشنامه (دانشآموزان) و مصاحبه (دبیران) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامة پژوهش، محققساخته بود که روایی سؤالات آن را سه تن از استادان دانشگاه و دو تن از دبیران ریاضی تأیید کردند و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 75/0 گزارش شد. در تحلیلهای کمی و کیفی به ترتیب از تحلیل عاملی (اکتشافی) و تحلیل محتوای کیفی (عرفی) برای بررسی دیدگاههای دانشآموزان و دبیران استفاده شد. از تحلیل دیدگاههای دانشآموزان و معلمان به ترتیب 6 و 7 عامل بهدست آمد که تمامی عاملها از دیدگاه دانشآموزان توسط دیدگاه دبیران تأیید شدند. از مجموع دیدگاه دبیران و دانشآموزان، عاملهایِ دانشآموز، معلم، مدرسه، والدین، کتابدرسی، نحوة آموزش کتابهای کمکدرسی و کنکور در گرایش دانشآموزان به کتابهای کمکدرسی مؤثرند. از این رو، باید در مسائل کتابهایدرسی، نظام باوری دانشآموزان، کتابخانههای مدارس، درصد تأثیر کنکور در پذیرش دانشجو، بالابردن سطح آگاهی والدین و دانش حرفهای معلمان تغییراتی صورت گیرد تا بهتوان به جای القای روحیة حفظینگری و سطحنگری توسط کتابهای کمک درسی، روحیة کشفکردن، استدلال و تفکر را در بین دانشآموزان ایجاد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموزان؛ دبیران؛ کتاب های کمک درسی؛ گرایش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the Causes of Students' Tendency to Math Help Books from the Viewpoint of Teachers and Students (Mixed Research) | ||
نویسندگان [English] | ||
kazem Abdollahpour1؛ Ebrahim Ansary2 | ||
1Ph.D. Student in Mathematics Education, Shahid Bahonar University of Kerman, Mathematics Teacher, Kahnooj, Iran | ||
2M.Sc. in Mathematics Education, Mathematics Teacher, Kahnooj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate the cause of students' tendency to tuition mathematics books. The methodology of study is based on mixed method (explanatory). The statistical population of study include high school students Kahnuj city (6000) and mathematics teachers of Kahnuj and Jiroft cities. In the section of quantitative, 361 high school students and in the section of qualitative, 22 teachers were selected from Kahnuj city (15) and Jiroft city (7) with purposive sampling method. From questionnaires (students) and interview (teachers) was used for data collection. The questionnaire study was designed that validity of its questions was confirmed by five people and the reliability was calculated 0.75 by Cronbach's alpha. In the analyses of quantitative and qualitative, to analyze the perspectives of teachers and students were used exploratory factor analysis and conventional content analysis. The six and seven factors were obtained by the perspectives of students and teachers, all factors of the perspective of the students were confirmed by the perspective of teachers. From the perspective of teachers and students obtained the factors of student, teacher, school, parents, textbooks, the kind of teaching of tuition books and entrance exam, these factors were effective in students' tendency towards tuition books. So, it is the necessary that to make changes in the the problem of textbooks, students' belief systems, libraries of schools, the percentage of the impact of the entrance exam on student admission, raising parents' awareness and teachers' professional knowledge, so that instead of inducing Create a spirit of memorization and superficiality in textbooks, a spirit of discovery, reasoning and thinking in students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ر | ||
مراجع | ||
اکبری بلوچ، مهدی، و اسماعیلی، مریم (1393). تحلیل محتوای مسائل کتاب ریاضی سال اول دورة اول متوسطه بر اساس رویکرد کاربرد و مدلسازی. سیزدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران، تهران، شهریور 1393.
اکرمی، سیدکاظم، و حسینی، سیدمحمدحسن (1387). مقایسة نقش معلمان در نظامهای برنامهریزی درسی متمرکز و غیر متمرکز. همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرایند برنامهریزی درسی، کرمان، انجمن مطالعات برنامة درسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
امیری، حمیدرضا، پندی، زهره، خسروآبادی، حسین، داودی، خسرو، ریحانی، ابراهیم، سیدصالحی، محمدرضا، و صدر، میرشهرام (1394). ریاضی پایة هشتم دورة اوّل متوسطه. تهران: دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی، سازمان پژوهش و برنامهریزی، وزارت آموزش و پرورش.
ایمان، محمدتقی، و نوشادی، محمدرضا (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 3(2)، 44-15.
پریرخ، مهری، و حسینی، وجیهه (1392). بررسی قابلیت کتابهای کمکدرسی در پاسخدهی به پرسشهای پژوهشگران در کتابهای درسی دورة راهنمایی. کتابداری و اطلاعرسانی، 14(1)، 124-97.
تنده، محسن (1388). بررسی جایگاه کتابهای کمکآموزشی ریاضی در مدرسه از دیدگاه معلمان ریاضی و دانشآموزان دورة متوسطه. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
تنده، محسن (1389). استفاده از کتابهای کمکآموزشی ریاضی آری یا نه؟. رشد آموزشی ریاضی، 99، 57-52.
جلیلی، میرزا (1369). کتابهای ریاضی کمکآموزشی (جنبی در خارج و ایران). رشد آموزش ریاضی، 28، 15-10.
حدادی، فاطمه (1386). شناسایی نیازهای دانشآموزان دورهی تحصیلی ابتدایی به کتابهای آموزشی غیردرسی. رشد جوانه، 20، 49-44.
حسینی، سیدمهدی (1388). چالشهای کتابخانههای آموزشگاهی ایران. مجموعة مقالات همایش ملی کتابخانههایآموزشگاهی- پویاسازی نظام یادگیری یاددهی و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری، مشهد، اردیبهشت ماه 1388، تهران: نشر چاپار.
خاکباز، عظیمه سادات، فدایی، محمدرضا، و موسیپور، نعمتاله (1387). تأثیر درسپژوهی بر توسعة حرفهای معلمان ریاضی. تعلیم و تربیت، 2، 146-123.
دفتر انتشارات کمکآموزشی (1383). ویژگیهای کتابهای آموزشی، راهنمای تولید کتابهای آموزشی برای ناشران، نویسندگان و مؤلفان. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
الدوسی، طیبه، و درخشنده، سودابه (1393). کتابهای مناسب آموزشی در مسیر صعود در تحلیل وضعیت کتابهای آموزشی از منظر آمار. رشد جوانه، 45، 49-40.
رضایی، مانی (1385). تحلیل محتوای حل مسئله در کتابهای درسی ریاضی. رشد آموزش ریاضی، 86، 52-45.
زارع چاهوکی، محمدعلی (1389). روشهای تحلیل چندمتغیره در نرمافزار SPSS. تهران: دانشگاه تهران:
ساویزی، بهناز (1394). آموزش رهیافتهای حل مسئله. رشد آموزش ریاضی، 32(4)، 21-16.
سبحانی، عبدالرضا، و شهیدی، حسام (1386). آسیبشناسی کنکور و بررسی امکان حذف آن در نظام پذیرش دانشجو. دانش و پژوهش در علوم تربیتی ، 13، 181-161.
ستاری، صدرالدین، و جعفرنژاد، عبدالرضا (1389). عوامل مؤثر بر عدم بکاربست وسایل کمکدرسی در جریان یاددهی و یادگیری از دیدگاه دبیران استان مازندران. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2، 21-5.
سحرخیز، ابراهیم (1389). آسیبشناسی تدریس کتابهای کمکآموزشی. کیهان، 11 آبانماه، ص5. در دسترس http://magiran.com/n2181647.
سلسبیلی، نادر (1382). ارزیابی کتابهای کمکآموزشی دورة متوسطه به منظور ارائة چارچوبی مطلوب برای طراحی و تدوین آنها. تعلیم و تربیت، 75، 64-29.
سیدقطبی, سیدمهدی (1390). نقش و جایگاه کتابهای درسی و غیر درسی و کتابخانههای آموزشگاهی در نظام آموزشی ایران و جهان: مروری بر متون. شمسه. نشریة الکترونیکی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 3(10 و 11)، 18-1.
سیدقطبی، سیدمهدی، و صنعتجو، اعظم (1388). شناسایی انتخاب و معرفی کتابهای مناسب کمکدرسی برای درسهای علوم تجربی سالهای اول تا پنجم دبستان. همایش ملی کتابخانههای آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی یادگیری، مشهد.
شرافتی، ثریا (1383). وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی (مقطع متوسطه) استان کهگیلویه و بویراحمد. کتاب، 57، 153-145.
طباطبایی، محمود، قاضی، یوسفی افراشته، مجید، و صیامی، لیلا (1392). بررسی رویکردهای یادگیری و چگونگی گرایش به آنها در دانشجویان: کاربردی از پژوهش آمیخته. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 70، 50-27.
ظهیری، محسن (1391). تأثیر روش تدریس اکتشافی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضیات دانشآموزان پسر پایة پنجم ابتدایی شهر اقلید سال تحصیلی 91-90. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
قاجاریه، مژگان (1373). بررسی تأثیر کمکهای درسی خارج از مدرسه بر پیشرفت تحصیلی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
کرامتی، محمدرضا (1386). تأثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ریاضی. روانشناسی و علوم تربیتی، 1، 55-39.
کلمنتس، کِن، و الِرتون، نریدااف (1393). پژوهش در آموزش ریاضی گذشته، حال و آینده با رویکرد آسیا و اقیانوسیه. ترجمة امیرحسین آشنا، تهران: نشر اندیشة آفرینش.
نورمحمدی، فریده (1392). کتابنامة رشد هنوز در مدارس جایگاه ندارد. رشد جوانه، 41، 30-24.
نوری، علاء (1386). بازخوانی یک پروندة قدیمی (قسمت اول، کتابهای کمکدرسی در بازار نشر). رشد جوانه، 20، 20-12.
نیکشان، شقایق، نوروزی، علی، و نصر اصفهانی، احمدرضا (1389). تحلیلی بر رویکردهای روایی در پژوهش کیفی. روششناسی علوم انسانی، 16(62)، 160-141.
یارمحمدی، واصل مسیب، و مقامی، محمدرضا (1389). بررسی عاملهای مؤثر بر افت تحصیلی درس ریاضی دورة متوسطه (منطقة سردرود). علوم تربیتی و روانشناسی، 6(1)، 44-27.
یوسفی، سمانه، امینی، میترا، صغری، آناهید، و برهانی حقیقی، افشین (1392). تعیین فراوانی، نوع و علل استفادة دانشجویان از کتابهای کمکدرسی در جهت آمادگی برای آزمون پیشکارورزی شهریورماه 1391 علوم پزشکی شیراز. مجلة علمی علوم پزشکی شیراز، 1(4)، 241-234.
Fakeye, D. O. (2015). School–related factors as predictors of senior secondary school students’ literature in English achievement in Ibadan Metropolis. International Journal of Education, 7(2), 379-391. Lance, K. C. (1994). The impact of school library media centers on academic achievement. ERIC Digest. Retrieved Apr. 16, 2010 from http://www.ericdigests.org/ 19951/library.htm. Todd, R., & Kuhlthau, C. (2005). Student learning through Ohio school libraries, Part 1: How effective school libraries help students. School Libraries Worldwide, 11(1), 63-88. Ullah, S. Z., & Faroog, M. S. (2009) Effect of school library on students’ learning attitude. A Research Journal of South Asian Studies, 21(1), 145-151. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 874 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 229 |