تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,697 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,654,893 |
تحلیلی بر وضعیت حقوق شهروندی در بین دانشجومعلمان(مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان استان تهران) | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 7، شماره 11، تیر 1400، صفحه 115-135 اصل مقاله (849.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هدایت الله تقی زاده* 1؛ محمدرضا پاشایی2؛ محمود صفری،3 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان تهران, ایران. | ||
2گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان، تهران. | ||
3دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، و دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد. | ||
تاریخ دریافت: 11 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 13 دی 1400، تاریخ پذیرش: 26 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
شهروندی از مهمترین مفاهیم اجتماعی است که به منظور کمک به شناخت بهتر جامعه، روابط درونی آن و هدایت کنشها و رفتارها خلق شده است و «حقوق شهروندی» علیرغم قدمتی که در تمدنهای بشری داشته، اصطلاح جدیدی است که گستره وسیعی از حوزههای زندگی افراد از جمله حیطههای سیاسی، امنیتی، قضایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در بر میگیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل وضعیت حقوق شهروندی در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعۀ آماری این مطالعه که به شکل هدفمند مورد بررسی قرار گرفت، دانشجومعلمان حاضر در سه پردیس شهید مفتح، نسیبه و مرکزشهدای مکه در استان تهران بودند که بر اساس آمار استانی در سال تحصیلی 98-97 تعداد آنها 1948 نفر بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 320 تعیین گردید که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته 28 گویهای با طیف پنج گزینهای لیکرتی استفاده گردید. پس از تأیید روایی پرسشنامه توسط ده نفر از اساتید حوزۀ علوم تربیتی، پایایی ترکیبی آن 90/0 محاسبه شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Spss24 و Smart-PLS با استفاده از آمار توصیفی و معادلات ساختاری بهرهگیری شد. نتایج این تحقیق نشان داد وضعیت موجود حقوق شهروندی دانشجومعلمان مورد مطالعه کمتر از حد متوسط است و هر یک از مؤلفههای «آموزشی- پژوهشی»، «سیاسی»، «فرهنگی- اجتماعی»، «صنفی- رفاهی» و «انضباطی» به ترتیب در وضعیت «حقوق شهروندی» سهم دارند؛ بهطوری که این عوامل بر روی هم تقریباً 66/0 از واریانس «حقوق شهروندی» دانشجومعلمان را تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
شهروندی؛ حقوق شهروندی؛ دانشجومعلمان؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An analysis of the status of citizenship rights among students (Case study: Farhangian University of tehran) | ||
نویسندگان [English] | ||
hedayatollah taghizadeh1؛ mohammad reza pashaei2؛ mahmoud safari3 | ||
1Associated Professor of Arabic Language and Literature Department of Persian Language and Literature of Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Department of Language and Literature, Farhangian University, Tehran. | ||
3PhD in Educational Management, Department of Educational Sciences, Farhangian University, and Lamerd Islamic Azad University. | ||
چکیده [English] | ||
The concept of "citizenship rights", despite its antiquity in human civilizations, is a new term and with its definitions, it covers a wide range of areas of life, including political, security, judicial, cultural, social and economic. . The purpose of this study was to evaluate the citizenship rights of student-teachers. The statistical population of this study was the three campuses of Shahid Mofteh, Martyrs of Mecca and Nasibeh of Tehran province from Farhangian University with 1948 people in the second semester of the 97-98 academic year. The sample size was determined based on the Cochran 320 formula, which were selected by available sampling. In order to collect data, a 28-item researcher-made questionnaire with a range of five Likert options was used. After confirming the validity of the questionnaire by ten professors in the field of educational sciences, its combined reliability was calculated to be 0.90. Spss24 and Smart-PLS software were used to analyze the data using descriptive statistics and structural equations. The results of this study showed that the current situation of student-teacher citizenship rights is less than average and each of the components of "educational-research", "political", "cultural-social", "union-welfare" and "disciplinary" respectively in "Citizenship rights" have a share; Together, these factors explain approximately 0.66 of the variance in student-teacher citizenship rights. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Citizenship Rights, Student-Teachers, Farhangian University, Citizenship | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 214 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 170 |