تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,515,264 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,871,962 |
مروری بر راهبردهای مدیریت و سازماندهی کلاسهای چندپایۀ مدارس ابتدایی ایران | ||
پژوهش در آموزش کلاسهای تلفیقی و چندپایه | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1400 اصل مقاله (418.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نیما خادمی* 1؛ مهسا تقی پور2؛ ابراهیم محمدجانی3 | ||
1دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران | ||
2دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مطالعات برنامۀ درسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 04 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
مدیریت و سازماندهی اثربخش و کارا در کلاسهای درس چندپایه، یکی از مسائل درخور توجّه این کلاسهاست؛ زیرا بسیاری از دانشآموزان مجبورند ساعاتی از روز را ساکت و بیهدف در گوشهای از کلاس سپری کنند تا معلّم بتواند به گروه دیگری از دانشآموزان تدریس نماید؛ با توجه به این مسئله پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردهای مدیریت و سازماندهی کلاسهای چندپایه مدارس ابتدایی اجرا شده است. با توجّه به ویژگی و ماهیت مطالعۀ حاضر، روش مورد استفاده، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و متنکاوی میباشد؛ که روند کار شامل انتخـاب موضوع، تعیین معیارهای ورود و خروج، تعیین استراتژی جستجو با استفاده از ابزارهـای موجـود در پایگاههای اطلاعاتی و کلیدواژههای مرتبط استاندارد، تعیین منابع گردآوری اطلاعات، انتخاب مطالعات، ارزیابی کیفیت، استخراج دادهها، تحلیل و ارائـۀ نتایج که مرحلۀ نهایی است. یافتههای این پژوهش نشان داد، از یک سو آماده نمودن و توجیه والدین، شناخت دانشآموزان و ایجاد فضای اخلاقی در مدرسه و کلاس درس، به معلّم کلاس چندپایه کمک میکند تا کلاس خود را به شکلی مناسب اداره کند تا فرآیند یاددهی-یادگیری را بهبود ببخشد و از دیگر سو، راهبردهای مدیریت و سازماندهی کلاسهای چندپایه شامل چیدمان و نحوۀ نشستن دانشآموزان، سازماندگی گروهها و فعالیتهای کلاس درس، مدیریت زمان در کلاس و ... میباشد که در نهایت پیشنهاد می شود معلّم با تنظیم این متغیرها، دانشآموزان را با حداقل حواسپرتی، نظارت، هدایت و درگیر در یادگیری ترغیب نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
کلاسهای چندپایه؛ مدارس ابتدایی؛ مدیریت؛ سازماندهی؛ راهبردهای مدیریت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A review of management strategies and organization of multi-grade classes in Iranian primary schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Nima Khademi1؛ Mahsa Taghipour2؛ Ebrahim Mohammadjani3 | ||
1Student-teacher of Farhangian University, Shiraz, Iran. | ||
2Student-teacher of Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
3PhD Candidate in Curriculum Studies, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Effective and efficient management and organization in multi-grade classrooms is one of the issues to be considered in these classrooms; Because many students have to spend hours of the day silently and aimlessly in a corner of the classroom so that the teacher can teach to another group of students, according to this issue, the present study was conducted to investigate the management strategies and organization of multi-grade elementary schools. Due to the nature and nature of the present study, the method used is descriptive-analytical and the method of data collection is library and text analysis; The work process includes: subject selection, determining entry and exit criteria, determining search strategy using tools available in databases and related standard keywords, determining sources of data collection, selecting studies, evaluating quality, extracting data, analyzing and presenting results That is the final stage. The findings of this study showed that, on the one hand, preparing and justifying parents, recognizing students, and creating an ethical atmosphere in the school and classroom, helps the multi-grade teacher to manage his / her classroom properly to improve the teaching-learning process. On the other hand, strategies for managing and organizing multi-grade classes include the arrangement and manner of students sitting, organizing groups and activities in the classroom, time management in the classroom, etc. Finally, it is suggested that the teacher adjusts these variables to students with a minimum Encourage attention, supervision, guidance and involvement in learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
multi-grade classes, primary schools, management, organization, management strategies | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,125 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 615 |