تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,139 |
تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی بر اساس مؤلفه ی هوشهای چندگانه گاردنر و میزان فعال بودن | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 3، آذر 1394، صفحه 36-56 اصل مقاله (697.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهوش خسروی* 1؛ هادی مصلح امیردهی1؛ بی بی عشرت زمانی2 | ||
1دانش آموخته دانشگاه اصفهان | ||
2استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 14 اسفند 1394، تاریخ بازنگری: 03 خرداد 1395، تاریخ پذیرش: 03 خرداد 1395 | ||
چکیده | ||
روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی سال ۱۳۹4 بود، واحد مطالعه، درس های مندرج در کتاب ذکرشده است. واحد تجزیه و تحلیل، متن، فعالیتها و تصویر است که برمبنای هوش های چندگانه و مقولههای فعال کتاب مشخص شده است. نتایج به دست آمده در ابعاد هوش چندگانه نشان میدهد که محتوای کتاب کارو فناوری ششم ابتدایی بیشتر به هوش دیداری با (36/40) درصد و کمتر به هوش موسیقیایی میپردازد. در بخش تحلیل، برمبنای فعال و غیرفعال بودن کتاب، ضریب درگیری متن 036/0 است که نشان میدهد متن کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی به شیوه فعالی نوشته نشده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 22/0 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانشآموز را درگیر در یادگیری نمیکند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری 9/0 تعیین شد که نشان میدهد کتاب، فعالیت محور است. | ||
کلیدواژهها | ||
فعالیت محوری؛ هوشهای چندگانه؛ کتاب کار و فناوری؛ پایه ششم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of Work and Technology textbook of the sixth grade of elementary school based on Gardner's multiple intelligences components and rate of activity | ||
چکیده [English] | ||
we analyze the content of text, images of the Work and Technology textbook of the sixth grade of elementary school in 1394 according to Gardner's multiple intelligences and also based on the activity and passivity rate. The method of this study is content analysis. The statistical population was Work and Technology textbookof the sixth grade of elementary school in 1393. The findings of the study at the section of Gardner's multiple intelligences showed that (40/36) of the text, activities and practical work of this book emphasize on visual intelligence. In addition, in this book 36/85% of text, activities and practical work have dealt with physical-motor intelligence. At analysis section, based on being active or passive of the book, the involvement coefficient of text is (0/036) that shows the text of Work and Technology textbook of the sixth grade of elementary school has not been written actively. The involvement coefficient of the images was determined (0/22) that showed the images of book do not involve the student in learning. Also in the section of analysis of activity index of the book centrality, involvement coefficient was determined (0/9) that shows the book is activity-centered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, being active or passive, Gardner's multiple intelligences, Work and Technology textbook of the sixth grade of elementary school | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,028 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,911 |