تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,687 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,746 |
جستاری در فرایند معادل یابی ساختارهای قسم در ترجمۀ قرآن | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 3، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 79-92 اصل مقاله (798.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوذر گلزارخجسته* 1؛ سید مهدی مسبوق2 | ||
1گروه ادبیات عرب دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
2گروه عربی دانشگاه بوعلی | ||
تاریخ دریافت: 16 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 16 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
بهره گیری از قسم از دیرباز در میان مردم رواج فراوانی داشته و آن را در مواقع ضروری به کار می بندند. این ساختار در قرآن کاربرد فراوانی دارد و در آغاز و میانۀ سوره ها آمده است. به دلیل تنوع ساختارهای قسم در قرآن، پژوهشگران و مترجمان اهتمام ویژه ای به انواع و کارکردهای آن داشته اند. پژوهش حاضر ضمن بهره گیری از تفاسیر مختلف، معادلیابی ساختارهای قسم سوره های قلم، حاقه، مدَّثر، مرسلات، تین و یس را با روش توصیفی تحلیلی و رویکرد انتقادی در ترجمه های آقایان فیض الاسلام، مشکینی، خرمشاهی، رضایی اصفهانی و معزی نقد و بررسی نموده است. برآیند پژوهش نشان می دهد که معزی ترجمه ای تحت لفظی از آیات ارائه داده و ساختارهایی نظیر «فَلَا أُقْسِمُ» را بهصورت منفی ترجمه نموده که از منظر مفسرین قول ضعیف است. او از افزوده سازی و تصریح مراجع ضمایر پرهیز نموده و این رویکرد گاه باعث ابهام ترجمۀ او شده است. فیض الاسلام و رضایی اصفهانی بهعنوان نماینده سبک های آزاد و وفادار ترجمۀ دقیقتری از ساختارهای قسم ارائه نمودهاند و بهتر از سایر مترجمان، تأکیدهای اسلوب قسم نظیر «اِنّ و لـَ» را معادل یابی کرده و به مرجع ضمایر تصریح نموده و تناسب بین قسم ها را رعایت کردهاند. مشکینی و خرّمشاهی نیز درمجموع نسبت به فیض الاسلام، رضایی اصفهانی و معزّی ترجمه ای بینابین ارائه نموده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
معادل یابی؛ ساختارهای قسم؛ تفسیر؛ ترجمه؛ قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Inquiry into the Process of Equivalence of Oath Structures in the Translation of the Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
aboozar golzar khojasteh1؛ mahde masboog2 | ||
1hamadan | ||
2bu ali | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 114 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 133 |