تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
اثر بخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دبیرستانی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 5، مرداد 1392، صفحه 80-97 اصل مقاله (254.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا شیرازی تهرانی1؛ فضل اله میردریکوند2؛ محمدعلی سپهوندی2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی | ||
2استادیار دانشگاه لرستان | ||
تاریخ دریافت: 04 دی 1393، تاریخ بازنگری: 12 خرداد 1395، تاریخ پذیرش: 17 اسفند 1393 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی بر کاهش اضطراب امتحاندانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش، آزمایشی، با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه در شهرستان تیران و کرون بودند که انتخاب نمونهها به صورت تصادفی خوشهای مرحلهای انجام شد. حجم نمونه 40 نفر از دانشآموزان دارای اضطراب امتحان بودند که به صورت تصادفی در دو گره 20 نفری آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی در طی 8 جلسه 30/1 ساعتی در معرض آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه اضطراب فیلیپس و مصاحبه بالینی اسپیلبرگر استفاده شد. و دادههای آماری با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد (0005/0p<). و میزان اندازه اثر آن 57 درصد از کل واریانس اضطراب امتحان را تبیین کرد. بنابراین نتایج، حاکی از آن است که آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی باعث کاهش اضطراب امتحان شده است. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی در پیشگیری از اضطراب امتحان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجانی؛ اضطراب امتحان دانشآموزان؛ پرسشنامه اضطراب فیلیپس؛ مصاحبه بالینی اسپیلبرگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The efficacy of emotional self- regulation training to reduce test anxiety high school students | ||
نویسندگان [English] | ||
alireza shirazi tehrani1؛ fazlolah mirdrikvand2؛ mohammadali sepahvandi2 | ||
چکیده [English] | ||
The present study investigated the effect of emotional self- regulation training on decreasing test anxiety of students. This study is an experimental study with pre-test and post-test design and with control group. Research samples were 40 students from statistical population of high school student in Tiran city. Samples were selected with multiple stage cluster random sampling From these students , 20 student were randomly assigned to the control group and 20 students were assigned to the experimental group. Experimental group were trained of emotional self- regulation during eight 1/30-hour sessions. Research instrument was phillip's test anxiety and spilberger's clinical interview. Gathered data were analyzed using covariance analysis method. The result s of post- test covariance analysis showed there was significant difference between experimental group and control group. (p<. /0005). and it's effect size was percent 57 of the total variance of test anxiety. Therefore results showed that of emotional self- regulation training can be reduce test anxiety. This results have important implication in field of emotional self-regulation training to prevent test anxiety | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emotional regulation, Test anxiety, phillip"s test anxiety interview. spilberger"s clinical interview | ||
مراجع | ||
- ابوالقاسمی، عباس. (1381). اضطراب امتحان: علل، سنجش و درمان. مجله پژوهشهای روانشناختی، شماره3و4، 68-50. - عبدالهی، محمد حسین، فراهانی، محمد تقی و ابراهیمی، احترام. (1387). بررسی و مقایسه رابطه بین سبکهای مقابله تنیدگی، خلاقیت هیجانی و سلامت عمومی در دختران دانشجو. مجلهروانشناسی، 45، سال دوازدهم، شماره1، 104-89. - عیسی زادگان، علی، جنا آبادی، حسین وسعادتمند، سعید. (1389). رابطه بین راهبردهای تنظیم هیجانی، خلاقیت هیجانی، عملکرد تحصیلی با بهداشت روانی. مجلهمطالعات روانشناسیتربیتی، سیستان و بلوچستان، شماره12، 92-71. - قدسی، احقر. (1387). پیش بینی میزان اضطراب امتحان بر اساس سبکهای ابراز هیجان در دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران، تازه ها و پژوهشهای مشاوره، دوره 7، شماره 27، 118-97. - هومن، حیدرعلی. (1384). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: پیک فرهنگ. - یاریاری، فریدون، مرادی، علی رضا و یحیی زاده، سلیمان. (1386). رابطه هوش هیجانی و منبع کنترلباسلامت روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه مازندران. مطالعات روانشناختی، دوره3، شماره 1، 40-30. - یوسفی، فریده. (1385). بررسی رابطه راهبردهای شناختی، تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانشآموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان، پژوهش درحیطه کودکاناستثنایی، سال ششم، شماره3. 892-871.
- Aldao, A. , Nolen-Hoeksema, S. & Schweizer, S. (2010). (Emotion- regulation strategies across psychopathology: A meta analytic review). Clinical Psychology Review, 30, 217-237.
- Bol. Hacker. D. J. Oshea. P. &Allen. D. (2005). The influence of overt Practice , achievement level ,explanatory style of calibration accuracy and performance. The journal of experimental education. 73(4). 269-290.
- Capa Aydin. Y. (2009). High school student emotion and emotional regulation during test taking.. Department of educational science middle east technical university Ankara ,Turkey.
- Ciarrochi,J. ,Scott, G. ,Deane,F. ,& Heaven, P. (2003). Relation between social and emotional competence and mental health. A construct validation study. Personality and Individual Differences. 38. 1947-1963.
- Ehring, T. , & Watkins, E. R. (2008). Repetitive negative thinking as a trans diagnostic process. International Journal of Cognitive Therapy, 1, 192-205.
- Garnefski,N. ,&Kraaij,V. (2003). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms :A comparative study of five specific sample press Individual Difference,9,1659-1669.
- Gross, J. J. (2002). Wise emotion regulation. in L. Felderman Barrett &P. Salorey(Eds). , The wisdom of fillings :Psychological Process In emotion intelligence. 297-318. New York: Guilford.
- Gross,J. J. (1998)The emerging field of emotion regulation: An integrative. Review of General Psychology. 2(3),271-299.
- Gross,J. J. (1999). Emotion regulation: past, present, future. Cognitive and Emotion, 13,551-730.
- Gross,J. J. (2001). Emotion regulation in adult hood :Timing is everyThing. Current Directions in Psychological Science,10,214-219.
- Hayes Hacker,D. J. ,Oshea,P. ,& Allen,D. (2005). The influence of overt Practice , achievement level ,explanatory style of calibration accuracy and performance. The journal of experimental education. 73(4). 269-290.
- Hayes,A. M. ,&Feldman, G. (2004). Clarifying the construct of mind Fullness in the context of emotion regulation and the process of Change therapy. Clinical Psychology :Scene and practice. 11, 225-262.
- Hopko, D. R. , Robertson, S. M. C. , & Lejuez, C. W. (2006). Behavioral activation for anxiety disorders. Behavior Analyze Today, 7,212-231.
- Levenson, R. (1999)The intrapersonal functions of emotion. Journal of Cognitive and emotion. 13(5),481-504.
- Mansell,W. , Harvey, A. , Watkins, E. ,& Shafran, R. (2009). Conceptual foundations of the trans diagnostic approach to CBT. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 23, 6-19.
- Mayer J, Salovey P. (1997). What is emotional intelligence? New York, Basic Books, 1997.
- Mcreynolds,R. A. ,Morris,R. J. ,&Kratochwill,T. (1983). in. J. N. Hhughes. R. J. Hughes & R. J. Hall. Cognition- behavior approachesin educational setting. New York: Guiford press.
- Mennin, D. S. , & Fresco, D. M. (2010). Emotion regulation as an integrative framework for understanding and treating psychopathology. InA. M. Kring& D. S. Sloan (Eds. ), Emotion regulation and psychopathology: A trans diagnostic approach to etiology and treatment (356 - 379). New York: Guilford Press.
- Morrise,L. W. ,&Libert,R. M. (1967). Relationship cognitive and Emotional components of test anxiety to psychological arousal And academic performance. Journal of consulting and clinicalPsychology,35,323-337.
- Nielfeld,J. L, &Schaw. G. (2002). The effect of knowledge and Strategy training on monitoring accuracy. The journal of EducationalResearch. 95(3). 131-142.
- Nielfeld,J. L. Cao,L. ,&Osbome,J. W. (2005). Metacognitive monitoring Accuracy and student performance in the postsecondary Classroom. The journal of experimental education. 74(1). 2-28.
- Park-Stamm,E. Gollwizer,P. M. ,& Oetingen,G. (2010). Implementation Intention and test anxiety: shielding academic performance from distraction. Journal of learning and individual differences. 20, 30-33.
- Sarason,L. (1994). The meaning of anxiety. New York: Ronnald Press.
- Schutz, P. A. , DiStefano, C. Benson, J. , & Davis, H. A. (2004). The emotional regulation during test taking scale. Anxiety, Stress,and Coping, 17, (3), 253-269.
- Schutz,P. A. ,Benson,j. ,&Decuir-Gunby,H. T. (2008). Approach Avoidance motives test emotions and emotional regulation Related to testing. Journal of anxiety ,stress and coping. 21(3). 263-281.
- Strobe, M. , Van vliet, T. , Hewstone, M. , &Willis, H. (2002). Homesickness amonge students in tow cultures: Antecedents and conseguences. British Journal of Psychology, 93, 147-168.
Thompson, R. A. (1991). Emotional regulation and emotional development. Educational Psychology Review, 3, 269-307. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,482 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,058 |