تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,231,007 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,219 |
نقش ابعاد رهبری تحولگرای مدیران مدارس در یادگیری سازمانی مدرسه | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 21، آذر 1400، صفحه 55-70 اصل مقاله (815.81 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیروس قنبری* 1؛ جمال عبدالملکی2؛ سالار عبدالملکی3؛ پروانه حیدری4؛ اوسط عبدالملکی5 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
3آموزگار ابتدایی شهرستان قروه، کارشناس ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران | ||
4آموزگار ابتدایی شهرستان قروه، کارشناس ارشد، رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران | ||
5آموزگار ابتدایی شهرستان قروه، کارشناس ارشد، رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 25 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد رهبری تحولگرای مدیران مدارس در یادگیری سازمانی مدرسه بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان قروه به تعداد 548 نفر بودند که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان نمونهای به حجم 225 نفر انتخاب شد. روش پژوهش همبستگی و از طریق مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری تحولگرا باس و آلیو (1997) و یادگیری سازمانی نیفه (2001) استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار، از تکنیکهای آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزار بود. جهت تحلیل دادهها از تحلیل مسیر تأییدی با استفاده از نرمافزار Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد رهبری تحولگرای مدیران دارای اثر مثبت و معنادار بر یادگیری سازمانی مدرسه در سطح 05/0 هستند. ابعاد چهارگانه رهبری تحولگرای مدیران قادر به تبیین 24 درصد واریانس یادگیری سازمانی مدرسه هستند که این مقدار دارای 58/7 =t است که بیانگر معنادار بودن واریانس تبیین شده یادگیری سازمانی مدرسه توسط ابعاد رهبری تحولگرای مدیران مدارس است. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری تحولگرا؛ ابعاد؛ یادگیری سازمانی؛ مدارس ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Transformational Leadership Dimensions of School Principals in School Organizational Learning | ||
نویسندگان [English] | ||
Siroos Ghanbari1؛ jamal abdolmaleki2؛ Salar Abdolmaleki3؛ Parvaneh Heydari4؛ Awsat Abdolmaleki5 | ||
1Associate professor, department of educational sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
2PhD. Candidate of educational management, department of educational sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
3Elementary school teacher in Qoveh, MA., department of educational sciences, Shahid Madani University of Azerbaijan, Iran | ||
4Elementary school teacher in Qoveh, MA., curriculum development, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Iran | ||
5Elementary school teacher in Qoveh, MA., clinical psychology, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the role of transformational leadership dimensions of school principals in school organizational learning. The population of study consisted of all 548 primary school teachers in Qorveh city. From this population, a sample of 225 teachers was selected by simple random sampling method based on Morgan’s table. The research method was correlational through structural equation modeling. For data collection, Bass and Avolio’s (1997) Transformational Leadership Questionnaires and Neefe’s (2001) Organizational Learning Questionnaire were used. To determine the reliability and validity of the instruments, Cronbach's alpha and confirmatory factor analysis were used. The results proved the optimal reliability and validity of the instrument. Confirmation path analysis was used to analyze the data using Lisrel software. The results showed that the dimensions of transformational leadership of principals had a positive and significant effect on organizational learning of the school at the level of 0.05. The four dimensions of transformational leaderships of principals were able to explain 24% of the variance of school organizational learning, which had a value of t=7.58, which indicated the significance of the variance of organizational learning explained by the dimensions of transformational leadership of school principals. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Transformational Leadership, Dimensions, Organizational Learning, Elementary Schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 217 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 191 |