تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,231,053 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,269 |
نقش رهبری تحولآفرین مدیران دانشگاهی در توانمندی اعضای هیأت علمی دانشگاهها (مورد: دانشگاه تهران) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 6، مهر 1392، صفحه 9-30 اصل مقاله (266.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جواد پورکریمی* 1؛ سیدمحمد میرکمالی2 | ||
1استادیار دانشگاه تهران | ||
2استاد دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 25 خرداد 1394، تاریخ بازنگری: 16 خرداد 1395، تاریخ پذیرش: 09 دی 1394 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رهبری تحولآفرین مدیران و توانمندی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پژوهشهای رگرسیونی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران میباشد، که تعداد آنها برابر با 315 نفر میباشد و از این تعداد 152 نفر از طریق نمونهگیری طبقهای به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که پرسشنامه توانمندی روانشناختی (اسپریتزر و میشرا، 1997) و پرسشنامه رهبری تحولآفرین (باس و آولیو، 1997) برای این منظور استفاده شد. روایی ابزارها از نوع روایی محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (برای هر پرسشنامه به ترتیب؛ 77/0 و 79/0) بدست آمد. نتایج نشان داد رهبری تحولآفرین مدیران و توانمندی روانشناختی اعضای هیأت علمی بالاتر از متوسط بوده و از نظر آماری نیز معنیدار است. همچنین همبستگی مثبت و معنیداری بین رهبری تحولآفرین و توانمندی اعضای هیئت دانشگاه تهران وجود دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که مؤلفههای رهبری تحولآفرین شامل؛ ویژگیهای آرمانی، رفتار آرمانی، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی و ملاحظات فردی قابلیت پیشبینی توانمندی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران را دارا میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری تحولآفرین؛ توانمندی روانشناختی؛ اعضای هیئت علمی؛ دانشگاه تهران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Transformational Leadership of Universities’ Managers in Capability of Their Academic Members (Focusing on Tehran University) | ||
نویسندگان [English] | ||
javad poorkarimi1؛ seyyed mohammad mirkamali2 | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to investigate the transformational leadership role of managers and capabilities of the academic members of Tehran University. In this applied descriptive study, 152 academic members of Tehran University’s Social and Behavioral Science Pardis were selected from among 315 professors based on stratified random sampling. Data were collected through Bass & Ovolio (1997) transformational leadership questionnaire and Spreitzer & Mishra(1997) Psychological Empowerment questionnaire which their reliability confirmed through Cronbach Alpha formula ( for each questionnaire r= 0.77& 0.79, respectively). Findings revealed that transformational leadership of managers and psychological empowerment of academic members of the university are higher than average and there is a positive significant relationship between them. Multiple regression analysis shows that transformational leadership components including ideal traits, ideal behavior, inspirational motivation, intellectual encouragement, and individual considerations can predict the capabilities of the academic members of Tehran University. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Transformational Leadership, Psychological empowerment, Academic members, Tehran University | ||
مراجع | ||
ابطحی، سید حسین و عابسی، سعید. (1386). توانمندسازی کارکنان. کرج: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت. اسکات، سینتیا و ژاف دنیس. (1379). تواناسازی کارکنان، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی، تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت. بازرگان، عباس. (1381). ارزشیابی آموزشی. تهران: سمت. بلانچارد، کن؛ کارلوس؛ جان و راندلوف، آلن. (2001). سه کلید توان افزایی. ترجمه فضل الله امینی (1379). تهران: نشر افرا. بلانچارد، کن؛ کارلوس، جان و راندلف، آلن. مدیریت توانا سازی کارکنان. ترجمهی مهدی ایران نژاد پاریزی (1378). تهران: انتشارات مدیران. بیرن بائوم، رابرت. (1988). دانشگاهها چگونه کار میکنند. ترجمه علیرضا آراسته (1382). تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. پورکریمی، جواد؛ صداقت، مریم. (1393). تبین رابطه شایستگی و سبک رهبری مدیران سازمانهای پژوهشی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی. سال 6، شماره 15. 222-201. تقوی قرهبلاغ، حسین (1388). بررسی رابطه بین شخصیت و رهبری تحولآفرین در بین مدیران مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. جراحی، نازنین. (1389). بررسی رابطه توانمندسازی و بهرهوری نیروی انسانی شرکت سازه گستر سایپا. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. رمزدن، پال. (1997). یادگیریورهبریدرآموزشعالی. ترجمه عبدالرحیم نوه ابراهیم و همکاران (1380). تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. ساجدی، امیدوار(1386). توانمندی کارکنان و سازمانهای امروز. مجله تدبیر، شماره 16، 181-162. سی کینلا، دنیس. توانمندسازی منابع انسانی. ترجمهی مهدی ایراننژاد پاریزی و معصومعلی سلیمیان (1383). تهران: نشر مدیران. شیربیگی، ناصر؛ حاجی زاده، سارا. (1391). بررسی رابطه ویژگیهای سبک رهبری خدمتگذار مدیران مدارس متوسطه با توانمندسازی دبیران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 22 ، 100-81. صمدی میارکلایی حسین، حسنعلی آقاجانی، حمزه صمدی میارکلایی. (1392). بررسی رابطه میان رهبری تحولآفرین و توانمندسازی روانشناختی کارکنان (مطالعه موردی: اداره آموزش و پروزش شهرستان بابلسر). فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال هفتم، شماره 1، صص 117-138. عبدالهی، بیژن و نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1385). توانمندسازی کارکنان: کلید طلایی مدیریت منابع انسانی. تهران: ویرایش. عبدالهی، بیژن. (1383). طراحی الگوی توانمندسازی روان شناختی کارشناسان حوزه ستادی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، رساله دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران. عبدالهی، بیژن. (1384). توانمندسازی روانشناختی کارکنان: ابعاد و اعتبارسنجی براساس مدل معادلات ساختاری. فصلنامهپژوهشوبرنامهریزیدرآموزشعالی. دوره 11، شماره 1. 63-37. قارون، معصومه. (1373). تحلیلی بر تحولات نظام پرداخت حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 7-8. 144-105. نورشاهی، نسرین. (1388). بررسی رابطه پیامدهای رهبری و ابعاد سبک رهبری تحولگرا در میان رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران.مطالعاتتربیتیوروانشناسی.سال 10.شماره 3. 76-63. نیستانی، محمدرضا؛ چوپانی، حیدر. (1391). رابطه بین رهبری تحولآفرین و توانمندسازی کارکنان کارخانه کویر تایر بیرجند. مدیریت صنعتی. دوره 7، شماره 20. 49-64. وتن دیوید،ای و کمرون، کیم. اس. (1988). تواناسازی و تفویض اختیار. ترجمه بدرالدین اورعی یزدی (1381). تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت. Allameh, S. M., Heydari, M., & Davoodi, S. M. R. (2012). Studying the relationship between transformational leadership and psychological empowerment of teachers in Abade Township. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31, 224-230.
Appelbaum, steven H., Hongger, Karen. (1998)."Empowerment: a Contrasting Overview of Organizations in General and Nursing in particular –an Examination Organizational Factors, Managerial Behaviours, Job Design and Structural of Power". Journal of Empowerment in Organization.6(2).pp.29-50.
Bandura, A. (2000). Cultivate self-efficacy for personal and organizational effectiveness. Handbook of principles of organization behavior.
Bennis, W. G., & Nanus, B.(1985). Leaders: The strategies for taking charge. New York: Harper Business essential.
Blanchard, K., Carlos, J. P., & Randolph, A. (2001). Empowerment takes more than a minute. Berrett-Koehler Publishers.
Bogler, R., & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and teacher education, 20(3), 277-289.
Conger, J. A. (1989). Leadership: The art of empowering others. The Academy of Management Executive, 3(1), 17-24.
Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of management review, 13(3), 471-482.
Duckett, H., & Macfarlane, E. (2003). Emotional intelligence and transformational leadership in retailing. Leadership & Organization Development Journal, 24(6), 309-317.
Edwards, J. L., Green, K. E., & Lyons, C. A. (2002). Personal empowerment, efficacy, and environmental characteristics. Journal of Educational Administration, 40(1), 67-86.
García-Morales, V. J., Jiménez-Barrionuevo, M. M., & Gutiérrez-Gutiérrez, L. (2012). Transformational leadership influence on organizational performance through organizational learning and innovation. Journal of Business Research, 65(7), 1040-1050.
Greasley, K., Bryman, A., Dainty, A., Price, A., Naismith, N., & Soetanto, R. (2008). Understanding empowerment from an employee perspective: what does it mean and do they want it?. Team Performance Management: An International Journal, 14(1/2), 39-55.
Herman, H. M., & Chiu, W. C. (2014). Transformational leadership and job performance: A social identity perspective. Journal of Business Research, 67(1), 2827-2835.
Horrenkol Boy, C., Thomas, J. G., & Heffner Judith, A. (1999). Defining and Measuring Employee Empowerment. Journal of Applied Behavioral Science, 35(3). 369-378
Humphreys, J. H., & Einstein, W. O. (2003). Nothing new under the sun: Transformational leadership from a historical perspective. Management Decision, 41(1), 85-95.
Ismail, A., Mohamed, H., Sulaiman, A. Z., Mohamad, M. H., & Yusuf, M. (2011). An empirical study of the relationship between transformational leadership, empowerment and organizational commitment. Business and Economics Research Journal, 2(1), 89-107.
Kaivola, T., & Rohweder, L. (2007). Towards sustainable development in higher education–reflections. Publications of the Ministry of Education, 6. Retrieved form. internet: http://www. minedu. fi/OPM/.
Kark, R., Shamir, B., & Chen, G. (2003). The two faces of transformational leadership: empowerment and dependency. Journal of applied psychology, 88(2), 246.
Kippenberger, T. (2002). Leadership Styles: Leading .John Wiley & Sons.
Korukonda, A. R., Watson, J. G., & Rajkumar, T. M. (1999). Beyond teams and empowerment: A counterpoint to two common precepts in TQM. SAM Advanced Management Journal, 64(1). 33-39..
Magliocca, L. A., & Christakis, A. N. (2001). Creating transforming leadership for organizational change: The Cogniscope System approach. Systems Research and Behavioral Science, 18(3), 259-277.
Matthews, R. A., Michelle Diaz, W., & Cole, S. G. (2003). The organizational empowerment scale. Personnel Review, 32(3), 297-318.
Moye, M. J., Henkin, A. B., & Egley, R. J. (2005). Teacher-principal relationships: Exploring linkages between empowerment and interpersonal trust. Journal of Educational Administration, 43(3), 260-277.
Myrick Short, P., Greer, J. T., & Melvin, W. M. (1994). Creating empowered schools: Lessons in change. Journal of Educational Administration, 32(4), 38-52.
Quinn, R. E., & Spreitzer, G. M. (1997). The road to empowerment: Seven questions every leader should consider. Organizational Dynamics, 26(2), 37-49.
Rinehart, J. S., & Short, P. M. (1993). Job Satisfaction and Empowerment among Teacher Leaders, Reading Recovery Teachers, and Regular Classroom Teachers., Teachers. Education,114(4).570-580.
Rose, P. (2010). Transformational Leadership and its Relationship to Adult 4-H Volunteers’ Sense of Empowerment in Youth Development Settings. 9(2). 58.
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of management Journal, 38(5), 1442-1465.
Spreitzer, G. M., & Mishra, A. K. (1999). Giving up control without losing control trust and its substitutes’ effects on managers’ involving employees in decision making. Group & Organization Management, 24(2), 155-187.
Sweetland, S. R., & Hoy, W. K. (2000). School characteristics and educational outcomes: Toward an organizational model of student achievement in middle schools. Educational Administration Quarterly, 36(5), 703-729.
Thomas, K. W., & Velthouse, B. A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An “interpretive” model of intrinsic task motivation. Academy of management review, 15(4), 666-681.
Tichy, N. M., & Devanna, M. A. (1986). The transformational leader. Training & Development Journal. 40(7), 27-32.
Wang, X. H. F., & Howell, J. M. (2012). A multilevel study of transformational leadership, identification, and follower outcomes. The Leadership Quarterly, 23(5), 775-790.
Whetten, D. A & Cameron, K.S.( 2011).Developing management skills. New York: Prentice Hall. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,813 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,014 |