تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
ارتقای آموزش فضای اخلاقی؛ نقش میانجی جو اخلاقی ادراک شده در رابطه رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان دوره ابتدایی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 6، اسفند 1400، صفحه 66-76 اصل مقاله (437.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیده پاک مهر* 1؛ ملیحه زعیمیان بافقی2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران | ||
2کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق، بافق، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 04 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 16 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی فضای اخلاقی در رابطه رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان مشغول به تدریس مقطع ابتدایی شهرستان بافق بود. با استفاده از جدول مورگان نمونه ای به حجم 155 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامههای رضایت شغلی ویتل و دیویس، فضای اخلاقی ویکتور و کالن و رفتار سازمانی شهروندی را به صورت الکترونیکی تکمیل کردند. دادههای حاصل با شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین رضایت شغلی و ادراک فضای اخلاقی و همچنین رفتار شهروندی سازمانی معلمان رابطه معنادار مثبتی وجود داشته و مدل ساختاری فضای اخلاقی در رابطه رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی از برازش مناسبی برخودار است با توجه به این یافته ها، توجه به فضای اخلاقی سازمان و آموزش آن در راستای ارتقای رفتارهای شهروندی سازمانی و رضایت شغلی معلمان توصیه می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
فضای اخلاقی سازمان؛ رضایت شغلی؛ رفتار شهروندی سازمانی؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
ارتقای آموزش فضای اخلاقی؛ نقش میانجی جو اخلاقی ادراک شده در رابطه رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان دوره ابتدایی | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamideh Pakmehr1؛ malihe zaeemiyan2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Science, Imam Reza International University, Mashhad, Iran | ||
2Master of Educational Research, Islamic Azad University, Bafgh Branch, Bafgh, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the mediating role of ethical environment in relation to job satisfaction and organizational citizenship behavior of primary school teachers in Bafgh. The research method was correlation and the statistical population included all teachers teaching elementary school in Bafgh in the academic year 2020-2021. Using Krejcie and Morgan (1970) table, a sample of 155 people from the statistical population of 270 people was available and selected by Whitel and Davis (1990), Job Ethics, Victor and Cullen (1987) and Organizational Behavior Questionnaire. Citizenship was completed electronically and the data were analyzed using descriptive statistics, correlation coefficient, and path analysis. The results showed that there is a significant positive relationship between job satisfaction and organizational citizenship behavior of teachers and the structural model of ethical space in the relationship between job satisfaction and organizational citizenship behavior has a good fit (Chi-square = 2.25, GFI = 0.89, 65 / 0 = RMR, 71/0 = RMSEA). According to these findings, it is recommended to pay attention to the ethical environment of the organization in order to promote organizational citizenship behaviors and job satisfaction of teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ethical environment, job satisfaction, organizational citizenship behavior | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 310 |