تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,032 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,175 |
مقایسه تحلیل محتوای مبحث ترکیبات آلی کتابهای درسی رشته صنایع شیمیایی دوره متوسطه فنی و حرفهای با شیمی دوره دوم متوسطه نظری با استفاده از تکنیک ویلیام رومی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، آذر 1400، صفحه 49-65 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فائزه احمدی* 1؛ دوست محمد سمیعی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 18 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 17 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه تحلیل محتوای مبحث ترکیبات آلی کتابهای درسی رشته صنایع شیمیایی دوره متوسطه فنی و حرفهای با شیمی دوره دوم متوسطه نظری با استفاده از تکنیک ویلیام رومی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که ضریب درگیری متن در کتابهای شیمی 2 و شیمی 3 دورهی متوسطه نظری و دانش فنی پایه و دانش فنی تخصصی دورهی متوسطه فنی و حرفهای به ترتیب16/0 ،17/0 ،17/0 ،06/0 است که نشان میدهد متن مربوط به مبحث ترکیبات آلی در این کتابها به شیوهی غیرفعال طراحی شده است. همچنین ضریب درگیری تصاویر در کتابهای شیمی 2 و شیمی 3 دورهی متوسطه نظری و دانش فنی پایه و دانش فنی تخصصی دورهی متوسطه فنی و حرفهای به ترتیب42/0 ،41/0 ،2/0 ،14/0 به دست آمد که نشان میدهد تصاویر مربوط به مبحث ترکیبات آلی در کتابهای شیمی 2 و شیمی 3 دوره متوسطه نظری به شیوه فعال طراحی شده است و تصاویر مربوط به مبحث ترکیبات آلی در کتابهای دانش فنی پایه و دانش فنی تخصصی دوره متوسطه فنی و حرفهای به شیوهی غیرفعال طراحی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتاب درس شیمی؛ ترکیبات آلی؛ ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of Content Analysis of Organic Compounds Subject in Textbooks of Chemical Industry of Technical and Vocational Secondary School with Chemistry of High School Using William Romey Technique | ||
نویسندگان [English] | ||
Faezeh Ahmadi1؛ Doostmohammad Samiei2 | ||
1Master student of chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to compare the content analysis of organic compounds in the textbooks of the chemical industry of technical and vocational high school with the chemistry of the second theoretical high school using the technique of William Romey. This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method and content analysis. The results of this study showed that the text engagement coefficient in the books of Chemistry 2 and Chemistry 3 of theoretical high school and basic technical knowledge and specialized technical knowledge of technical and vocational high school are 0.06, 0.17, 0.17, 0.16, respectively, which shows the text on the subject of organic compounds in these books is passively designed. Also, the coefficient of involvement of images in the books of Chemistry 2 and Chemistry 3 of theoretical high school and basic technical knowledge and specialized technical knowledge of technical and vocational high school were 0.14, 0,2, 0,41, 0.42, respectively, which shows the images related to the subject of compounds. Organic has been actively designed in the books of Chemistry 2 and Chemistry 3 of the theoretical high school, and the images related to the topic of organic compounds in the books of basic technical knowledge and specialized technical knowledge of the technical and vocational high school have been passively designed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, Chemistry Textbook, Organic Compounds, William Romey | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 869 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |