تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,882 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,338 |
رابطه سبک مدیریت کلاس درس معلمان با خودتنظیمی و مسئولیتپذیری دانشآموزان پایه ششم ابتدایی | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
دوره 8، شماره 26، فروردین 1401، صفحه 15-30 اصل مقاله (546.63 K) | ||
نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
نویسندگان | ||
بنفشه دارابی گرگلانی1؛ بتول سبزه* 2؛ نعمت اله موسی پور3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
3استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 13 دی 1400، تاریخ پذیرش: 24 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه بررسی رابطه سبک مدیریت کلاس درس معلمان با خودتنظیمی و مسئولیتپذیری دانشآموزان پایه ششم ابتدایی بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر و معلمان آنها در پایه ششم ابتدایی منطقه 4 شهر تهران که مشتمل بر 4000 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری در دسترس تعداد 310 دانشآموز و 35 نفر از معلمان آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه سبک مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن (1986)، پرسشنامه مسئولیتپذیری نعمتی (1386) و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد و همکاران (1995) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان استفاده شده است. نتایج نشان داده است که بین سبک مدیریت کلاس درس با خودتنظیمی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد (01/0p<). همچنین، نتایج نشان داده است که، سبک مدیریت معلم در کلاس درس، خودتنظیمی را در دانشآموزان 17 درصد، تبیین میکند. همچنین یافتهها نشان داد بین سبک مدیریت کلاس درس با مسئولیتپذیری دانشآموزان، رابطه معنیداری وجود دارد (01/0p<). سبک مدیریت معلم در کلاس درس، مسئولیتپذیری را در دانشآموزان به میزان 23 درصد، تبیین مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
خودتنظیمی؛ سبک مدیریت کلاس درس؛ مسئولیتپذیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between teachers 'classroom management style and students' self-regulation and responsibility Sixth grade elementary | ||
نویسندگان [English] | ||
Banafsheh Darabi Garglani1؛ Batool Sabzeh2؛ Nematollah Moosapour3 | ||
1Master student in primary education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Prof. of Farhangian University Department of Educational Science, Tehran, Iran | ||
3Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the relationship between teachers' classroom management style and self-regulation and responsibility of sixth grade elementary students. This study was applied in terms of purpose and descriptive-correlational. The statistical population of this study includes all male students and their teachers in the sixth grade of elementary school in the 4th district of Tehran, which consisted of 4000 people. Using Cochran's formula and available sampling method, 310 students and 35 of their teachers The research sample title was selected. In this study, three questionnaires of Wolfgang and Glickman (1986) class management style questionnaire, Nemati responsibility accountability questionnaire (2007) and self-regulatory questionnaire of Bofard et al. (1995) were used. Pearson correlation test and simultaneous linear regression were used to analyze the data. The results showed that there is a significant relationship between classroom management style and students' self-regulation (p <0.01). The results also show that the teacher management style in the classroom explains self-regulation in 17% of students. Findings also showed that there is a significant relationship between classroom management style and student responsibility (p <0.01). Classroom teacher management style explains responsibility in 23% of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
self-regulation, classroom management style, responsibility | ||
مراجع | ||
آریاپوران، سعید؛ عزیزی، فرامرز؛ دیناروند، حسن (1392). «رابطه سبک مدیریت کلاس معلمان با انگیزش و پیشرفت ریاضی دانش آموزان پنجم ابتدایی»، مجله روانشناسی مدرسه، 2(1)، 23-41.
افشارنیا، معصومه و عباسی، رضا و دسترنج، مرتضی(1397). »بررسی مدیریت کلاس درس و روش کلاس داری معلمان در مدارس و مراکز آموزشی»، https://civilica.com/doc/796434.
بخشایش، علیرضا؛ آذرنیاد، عبدالله (1392). «رابطه بین سبک رهبری معلمان با رضایت شغلی و سلامت روانی آنان» ، فصلنامه روشهای نوین در مدیریت آموزشی، 3 (9)، 63-82.
تقی زاده، بهروز (1396). «بررسی ارتباط کیفیت آموزشی مدارس و مسئولیتپذیری دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اهواز از دیدگاه اولیا و مربیان»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، رشته علوم تربیتی مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
خانی، منیژه؛ باقری، صرفناز؛ دانشیار، شبنم (1392). «رابطه راهبردهای یادگیری خود نظم دادهشده با نمره فیزیک دانش آموزان سوم متوسطه»، چهاردهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران و چهارمین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه، تهران، دانشگاه فرهنگیان.
خواجهنوری، بیژن؛ مساوات، سید ابراهیم؛ ریاحی، زهرا (1393). «رابطه سبک زندگی و مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی»، مجله جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 5 (4)، 45-64.
دلاور، علی (1398). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی؛ ناشر: ویرایش.
رنجبر، سمیه (1391). «مطالعه عوامل مؤثر بر مدیریت اثربخش کلاس درس»، نخستین همایش ملی علوم مدیریت نوین.
سرمدی، محمدرضا و صیف، محمدحسن (1390)، مدیریت کلاس درس؛ تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور
شعبانی، حسن (1393). مهارتهای آموزشی و پرورشی؛ جلد2، انتشارات سمت.
عامریان، فاطمه (1396). «تأثیر سبکهای مدیریت کلاس درس معلمان زبان خارجی ایرانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و نظر دانش آموزان درباره کارآمدی تدریس معلمان»، پایاننامه کارشناسی ارشد، زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
عظیمی، محمد؛ پیری، موسی؛ زوار، تقی (1392). «رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه»، مجله پژوهش در برنامهریزی درسی، 2 (38-11)، 116-128.
عماد زاده، محمد(1393). اقتصاد آموزشوپرورش؛ اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
فرا شاهی، شهناز (1394). «رابطه سبکهای مدیریت کلاس درس با هیجانات تحصیلی و خودتنظیمی انگیزش»، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان.
غیاثوند، شهرزاد؛ ورعی، شکوه؛ یادگاری، محمدعلی؛ پور رحیمی، اکبر (1396). «مدیریت کلاس درس برای دانشجویان بیانگیزه»، مرکز مطالعات و آموزش علوم پزشکی یزد، 12 (2)، 26-13.
کوشان، زهرا (1393). «بررسی رابطه سبک مدیریت کلاس با یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی شهر کرمان»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
مرادیان، سعید و انصاری، مریم (1399). «بررسی سبکهای مدیریت کلاس درس معلمان با یادگیری مشارکتی دانش آموزان از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهرستان دلفان در سال تحصیلی 98-99»، هشتمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی،مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران ،https://civilica.com/doc/1032670.
مولایی، بهمن (1390). «تأثیر ویژگیهای معلم بر سبک مدیریت کلاس در مدارس بزینه رود در سال تحصیلی 90-91»، پایاننامه کارشناسی، دانشگاه تربیتمعلم شهید بهشتی زنجان.
نظری، حشمت اله؛ امینیمنش، سجاد؛ پارسا، عبدالله؛ شیخی، سعید (1394). «اثربخشی سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار کلاس درس بر میزان عزتنفس دانشآموزان پسر»،مجله پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 5 (1-8)، 121-132.
Adeyemo, S.A. (2012). The relationship between effective classroom management and students academic achievement. European Journal of Educational Studies, 4(3), 367-381.
Azubuike, P., Idu. (2012). Classroom Management as a Control Strategy forPromoting Quality
Education in Nigeria. Mediterranean Journal of Social Sciences. Vol 3 (16), 174-179.
Djigic, G., & Stojiljkovic, S. (2011). Classroom management styles, classroom climate and school
Achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29(1), 819 – 828.
Djigic, G., & Stojiljkovic, S. (2012). Protocol for Classroom Management Styles Assessment
Designing. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 45, 65 74.
Darling-Hammonda, L., Flooka, L., Cook-Harveya, C., Barronb, B., & Osherc, D.
(2018).Implications for educational practice of the science of learning and development. Applied Developmental Science. DOI: 10.1080/10888691.2018.1537791.
Hextall, I., & Mahony, P. (2013), Reconstructing teaching: Standards, performance and
Accountability. Routledge.
Kalenda, J., & Vávrová, S. (2016). Self-regulated learning in students of helping professions.
Procedia-Social and Behavioral Sciences, 217, 282-292
Mitchell, Mary M., Bradshaw, Catherine, P. (2013). Examined classroom influences on student
Perceptions of school climate: The role of classroom management and exclusionary discipline
Strategies. Journal of School Psychology, volume 51, Issue 5, 559-610.
Peng, C. (2012). Self regulated behavior of college students of science and their academic
Achievement. Physics Procedia 33, 1446-1450.
Polat, S., Akdag, M., & Kaya, S. (2013). Investigating Pre-service Taechers’ Beliefs about
Classroom Discipline. Educational Sciences: Theory & Practice.2 (13), 890-885.
Toropova, A., Johansson, S., & Myrberg, E. (2019). The role of teacher characteristics for student
Achievement in mathematics and student perceptions of instructional quality. Education Inquiry,
10 (4), 275-299.
Unal, Z., Unal, A. (2012). The impact of years of teaching experience on the classroom
Management approaches of elementary achool teavhers. International Journal of Instruction,5
(2), 41-60. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 894 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 517 |