تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,778 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,147 |
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور بر تاب آوری وخردمندی در دانش آموزان دختر دوره ی دوم متوسطه شهرستان ابرکوه | ||
سواد تربیتی معلم | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، اسفند 1400، صفحه 59-72 اصل مقاله (828.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شکوفه رحیم پور* 1؛ مژگان عارفی2؛ غلامرضا منشئی3 | ||
1دکترای روانشناسی تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان،پردیس فاطمه الزهراء یزد ،ایران | ||
2دانشیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوارسگان)، اصفهان ،ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 28 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ،بررسی اثربخشی ذهن آگاهی نوجوان محور بر تاب آوری و خردمندی دانش آموزان دختر شهرستان ابرکوه و پژوهش از نوع مداخله نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون، پیگیری باگروه کنترل بود. جامعه آماری همه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان ابرکوه، درسال تحصیلی 1398-1397و مشارکت کنندگان درپژوهش شامل 30 نفرازدانش آموزان بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.این افراد بر اساس تقسیم تصادفی در دو گروه مداخله و گروه کنترل به تعداد مساوی قرار گرفتند و برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از مقیاس تاب آوری کانر – دیویدسون و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر وهمکاران ( 1982) استفاده شد. این ابزار ابتدا برای هر دو گروه به عنوان پیش آزمون ،اجرا شدند .سپس آموزش ذهن آگاهی به عنوان متغیر مستقل پژوهش در 10جلسه 60دقیقه ای،برای گروه آزمایش اجراشد.گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. پس از پایان آموزش،بار دیگر دو ابزار پژوهش برای هر دو گروه مداخله و کنترل ،به عنوان پس آزمون ،اجرا شد. داده ها با روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر ،تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که پس از انجام مداخلات بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ متغیرهای تاب آوری و خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود دارد. پژوهش حاضر گویای اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تاب آوری وخودکارآمدی میباشد. پیشنهاد میشود که این روش از طریق برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی به دانش آموزان آموزش داده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهن آگاهی؛ تاب آوری؛ خودکارآمدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Mindfullness Education on Resilience and Self-efficacy of Female High School Students in Abarkouh | ||
نویسندگان [English] | ||
shekoofeh rahimpour1؛ Mozhgan arefi2؛ Gholamreza manshaee3 | ||
1Phd of Educational Psychology,farhangian University,Fatemeh Al-Zahra Pardis, Yazd, Iran. | ||
2Assistant of Educational Psychology, Psychology Department Islamic Azad University Isfahan khorasgan, Iran. | ||
3Assistant of Educational Psychology, Psychology Department Islamic Azad University Isfahan khorasgan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to investigate the effect of mindfullness on resiliency and Self-efficacy in female students in Abarkouh. This study is quasi-experimental, using a pre-test, post-test, and follow-up with a control group design. The statistical population was all high school female students, and the participants were 30 students recruited through multi-cluster sampling method. Using simple randomized method, they were divided into two experimental and control groups. To collect data Connor and Davidson Resilience scale (2003) and self-efficacy scale (1982) were used as pre-test in both groups. Then, the mindfullness education, as the independent variable (intervention), was conducted only in the experimental group in 10 sessions of 60 minutes each; the control group did not receive any instructions. At the end of instructions, the questionnaires were administered again in both groups as post-tests. Data analysis was conducted by applying repeated measures. The results showed that there is a significant difference between the two experimental and control groups after the intervention in terms of Resilience and Self-efficacy of female students. The present study demonstrates the effectiveness of teaching mindfulness on Resilience and Self-efficacy of female students. It is suggested that this method be taught to students through courses and workshops. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
mindfullness, resiliency, Self-efficacy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 408 |