تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,664 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,183 |
بررسی میزان احساس حضور دانش آموزان در آموزش های غیرحضوری (برنامه شاد و شبکه آموزش) نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 8، شماره 29، خرداد 1401، صفحه 15-23 اصل مقاله (640.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد اکبری بورنگ1؛ محمدعلی رستمی نژاد1؛ عصمت محمدزاده2؛ محمد محمودی بورنگ* 3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 21 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 27 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
احساس حضور مولفه ای تاثیر گذار و تعیین کننده در مشارکت یادگیرنده در آموزش غیرحضوری است. پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان احساس حضور دانش آموزان در آموزش های غیرحضوری نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 اجرا شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1399-1398 که از اسفند ماه آموزش غیرحضوری را تجربه کردند. از این بین ، تعداد 380 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس، به عنوان نمونه در پژوهش مشارکت داشتند. برای سنجش احساس حضور دانش آموزان از پرسشنامه احساس حضور ایگروب استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان در آموزش غیرحضوری، دارای احساس حضور بالاتر از متوسط می باشند. علاوه بر این، میانگین احساس حضور در هر سه مولفه حضور در مکان، واقعی بودن و مشارکت گروه استفاده کننده از اپلیکیشن شاد بالاتر از میانگین گروه استفاده کننده از شبکه آموزش بوده است و این تفاوت در مولفه مشارکت، به لحاظ آماری معنا دار بود (p<0.05). در پایان پیشنهاد می شود زیر ساخت های لازم برای ارتقا برنامه شاد ایجاد گردد و به مولفه های احساس حضور، در آموزش و طراحی برنامه ها توجه ویژه صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
احساس حضور؛ آموزش غیرحضوری؛ برنامه شاد؛ شبکه آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing the students' sense of presence in distance education (shad program and education chanell) in the second semester of the 99-98 academic year | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Akbari Booreng1؛ Mohammad Ali Rostami Nezhad1؛ Esmat Mohammad Zadeh2؛ Mohammad Mahmoodi Booreng3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Birjand University, Birjand, IRAN. | ||
2PhD Student in Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Birjand University, Birjand, IRAN. | ||
3PhD Student in Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Birjand University, Birjand, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The feeling of presence is an influential and decisive component in the learner's participation in distance learning. The present study was conducted to investigate the level of students' presence in distance learning in the second semester of the 99-98 academic year. The research method is descriptive and causal-comparative. The statistical population is all primary school students in Birjand in the academic year 1399-1398 who have experienced distance learning since March. Among them, 380 students participated in the research by available sampling method. Igrob's presence questionnaire was used to assess students' sense of presence. The results showed that students have a higher than average sense of presence in distance education. In addition, the mean of presence in all three components of presence, location and participation of the group using the happy application was higher than the average of the group using the education network, and this difference in the component of participation was statistically significant ( p <0.05). In the end, it is suggested the necessary infrastructure to create a happy program be created and special attention be paid to the components of the feeling of presence in training and program design. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Feeling of presence, distance learning, shad program, education chanell | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 244 |