تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 434 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,728,427 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,033,981 |
بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی در رابطه ی ویژگی های شخصیتی با صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1400، شماره 15، اسفند 1400، صفحه 1-19 اصل مقاله (3.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میمنت عابدینی بلترک* 1؛ علی کریمی مزیدی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، بابلسر، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش شهرستان فسا، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 22 مهر 1400، تاریخ پذیرش: 17 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی در رابطهی ویژگیهای شخصیتی با صلاحیتهای حرفهای معلمان مدارس ابتدایی دولتی شهر فسا در سال 1399 میباشد. جامعه آماری، معلمان مدارس ابتدایی دولتی شهر فسا بوده که بر اساس جدول نمونهگیری مورگان 339 نفر از معلمان به روش نمونهگیری تصادفی طبقه-ای نسبی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه استانداردِ صلاحیتهای حرفهای معلمان ملائینژاد(1391)، خودکارآمدی شرر(1982) و ویژگیهای شخصیتی نئو (1985) بوده که پایایی آنها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب96/0، 83/0، 83/0 بهدست آمد یافتهها نشان داد که خودکارآمدی نقش واسطهای در رابطه ویژگیهای شخصیتی با صلاحیتهای حرفهای معلمان ایفا میکند. بین ویژگیهای شخصیتی با صلاحیتهای حرفهای رابطه معناداری وجود دارد، بین ویژگیهای شخصیتی با خودکارآمدی و بین خودکارآمدی با صلاحیتهای حرفهای رابطه مثبت و معناداری بهدست آمد. روی هم رفته؛ ویژگیهای شخصیتی از طریق خودکارآمدی با ضریب همبستگی 168/0 با صلاحیتهای حرفهای معلمان با ضریب همبستگی 239/0 رابطه دارد. بنابراین خودکارآمدی در رابطه با ویژگیهای شخصیتی و صلاحیتهای حرفه ای نقش واسطهای را ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ ویژگی های شخصیتی؛ صلاحیت های حرفه ای؛ معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the mediating role of self-efficacy in relation to personality traits with the professional competencies of primary school teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
meimanat abedini baltork1؛ ali karimi2 | ||
1Assistant Professor of Curriculum Studies, Department of Education,University of Mazandaran, Babolsar, Iran. | ||
2Master of Educational Management, Education of Fasa city, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate the mediating role of self-efficacy in relation to personality traits with the professional competencies of public primary school teachers in Fasa in 2020. The statistical population was the teachers of public primary schools in Fasa city. According to Morgan sampling table, 339 teachers were selected by relative stratified random sampling method. The research instruments were the standard questionnaire of professional qualifications of teachers mullainejad (2012), Scherer self-efficacy (1982) and Neo (1985) personality traits, whose reliability based on Cronbach's alpha coefficient was 0.96, 0.83 and 0.83 respectively. The results showed that self-efficacy plays a mediating role in the relationship between personality traits and teachers' professional competencies. There was a significant relationship between personality traits and professional competencies, a positive and significant relationship was found between personality traits and self-efficacy and between self-efficacy and professional competencies. in total; Personality traits through self-efficacy with a correlation coefficient of 0.168 is related to teachers' professional competencies with a correlation coefficient of 0.239. Thus, self-efficacy plays a mediating role in relation to personality traits and professional competencies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
self-efficacy, personality traits, professional competencies, teacher | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 666 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 700 |