تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 434 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,728,383 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,033,963 |
بررسی پیشبینی پذیری فرسودگی شغلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی در معلمان ابتدایی | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1400، شماره 15، اسفند 1400، صفحه 57-68 اصل مقاله (3.55 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی رضاوندی1؛ زهرا ایرانمنش2؛ وحید منظری توکلی* 3 | ||
1کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
چکیده زمینه و هدف: از متغیرهای اثرگذار بر فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی، ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی آنان میباشد. هدف تحقیق حاضر پیش بینی فرسودگی شغلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی در معلمان ابتدایی شهر کرمان بود. روش بررسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی معلمان ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 145 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تمامشماری تعداد 145 معلم به عنوان نمونه انتخاب شدند که 132 نفر آنها در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامه-ی فرسودگی شغلی مسلش (1981)، پرسشنامهی پنج عاملی شخصیت نئو کاستا و مککری (1992) و پرسشنامهی خودکارآمدی شرر و همکاران (1979) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS-22 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی قادر به پیش بینی فرسودگی شغلی بودند. روان رﻧﺠــﻮر خویی 274/0، ﺑــﺮون گرایی 398/0، ﮔﺸــﻮدﮔﯽ ﺑــﻪ ﺗﺠﺮﺑــﻪ 186/0، ﺗﻮاﻓﻖ ﭘﺬیری 126/0 و وﺟﺪان گرایی 317/0 و خودکارآمدی 376/0، از واریانس فرسودگی شغلی را تبیین میکنند(01/0> P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، با افزایش میزان خودکارآمدی و بهبود ویژگیهای شخصیتی معلمان ابتدایی میتوان از فرسودگی شغلی آنان جلوگیری کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: فرسودگی شغلی؛ ویژگیهای شخصیتی؛ خودکارآمدی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of predictability of burnout based on personality traits and self-efficacy in primary school teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Rezavandi1؛ Zahra Iranmanesh2؛ vahid manzari3 | ||
1Master, Islamic Azad University, Science and Research Branch of Kermanshah, Kermanshah, Iran. | ||
2Assistant Professor, Farhangian University, Kerman, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Kerman, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to predict burnout based on personality traits and self-efficacy in primary teachers in Kerman. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of this study included all primary school teachers in Kerman in the academic year of 1398-99 in the number of 145 people. Using the numerical sampling method, 145 teachers were selected as a sample, of which 132 were Participated in the research. Measurement tools were the Maslash Burnout Questionnaire (1981), the Neo Costa and McCurry (1992) Five-Factor Personality Questionnaire, and the Scherrer et al. (1979) Self-Efficacy Questionnaire. Pearson correlation coefficient and multiple regression using SPSS-22 software were used to analyze the data. The results showed that personality traits and self-efficacy were able to predict burnout. According to the results, by increasing the level of self-efficacy and improving the personality traits of primary teachers, burnout can be prevented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
burnout, personality traits, self-efficacy, teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 483 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 580 |