تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,141 |
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق و روش آموزش مرسوم بر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری دانشجو معلمان* | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 6، مهر 1392، صفحه 79-98 اصل مقاله (199.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهنام آزاد مرد* 1؛ محمدباقر کجباف2؛ سالار فرامرزی3؛ هوشنگ طالبی4 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی اردبیل | ||
2دانشیار روانشناسی گروه روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) | ||
3استادیار روانشناسی گروه روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) | ||
4دانشیار آمار کاربردی گروه روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) | ||
تاریخ دریافت: 12 اسفند 1393، تاریخ بازنگری: 16 خرداد 1395، تاریخ پذیرش: 21 خرداد 1395 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر هوشموفق و روش آموزش مرسوم بر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری دانشجو معلمان صورت گرفته است. 112 نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان اردبیل به روش نمونهگیری هدفمند برای انجام پژوهش انتخاب شدند. این پژوهش مبتنی بر یک طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروههای معادل یا همارز بود. دادهها از طریق دو آزمون عملکرد تحصیلی محققساخته و آزمون سنجش نگرش مککوچ و سیگل (2003)، که هر دو دارای روایی و پایایی قابل قبولی بودند، گردآوری و با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مبتنی بر هوشموفق و روش آموزش مرسوم در بیشتر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری (درک، مهارت تحلیل، مهارت خلاق، مهارت عملی، ادراک خودتحصیلی، و نگرش به استاد و کلاس) تفاوت معنیداری دارند. اما در نگرش به دانشگاه، انگیزش/خودنظمدهی و ارزشگذاری هدفها تفاوت معنیداری ندارند. یافتههای تحقیق را میتوان در آموزش و تربیت دانشجومعلمان مورد استفاده قرار داد و آن را در استانداردهای آموزشی دانشجومعلمان در نظر گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
بازدههای شناختی؛ بازدههای عاطفی؛ هوش موفق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing the Efficiency of Successful Intelligence-based and Conventional Education Methods on Cognitive and Affective Efficiency of Student Teachers’ Learning | ||
نویسندگان [English] | ||
shahnam azadmard1؛ mohammadbagher kajbaf2؛ salar faramarzi3؛ hushang talebi4 | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to compare the efficiency of successful intelligence-based education and conventional education on cognitive and affective efficiency of student teachers’ learning. To this end, 112 participants were selected from among student teachers of Ardabil Farhangian University based on purposeful sampling. Data were collected through an academic performance researcher-made questionnaire and McCoach DB, Siegle D. Attitude Test (2003) which are both valid and reliable and were analyzed via multivariate covariance analysis. Findings revealed that there is a significant relationship between the efficiency of successful intelligence-based education and conventional education on cognitive and affective efficiency of student teachers’ learning (perception, analysis skills, creative skills, practical skills, self-educating perception, and attitude to the teacher and class); but in attitude to the university, There is not any significant relationship between motivation/ self-regulation and target valuation. It is concluded that findings are considerable in training the student teachers and improving the educational standards. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive efficiency, Affective efficiency, successful intelligence | ||
مراجع | ||
استرنبرگ، ر.ج.؛ و همکاران. (2000). هوش عملی در زندگی روزمره (ترجمه الهه حجازی و یاسمین عابدینی، 1385). تهران: انتشارات آگاه. استرنبرگ،ر.ج.، و گریگورنکو، ا. (2007). تدریس در جهت پرورش هوش موفق (ترجمه فرشته چراغی و همکاران،1390). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم. استیری، داوود. (1377). برنامه ریزی درسی. خلاصه مقالات همایش مدیریت آموزشی. اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران. بلوم،ب.ا؛ انگلهارت، ا.د؛ فرست، ا.ج؛ هیل، د.ا، و کراتول، د.آ. (1956). طبقهبندی هدفهای پرورشی، کتاب اول: حوزه شناختی. (ترجمه علی اکبر سیف و خدیجه علی آبادی، 1368). تهران: رشد. پارسا، عبدالله؛ و ساکتی، پرویز. (1384). بررسی روابط ساده و چندگانه ساخت و سازگرایی در کلاس و شیوه اجرای برنامه درسی (رویکردهای تدریس و ارزیابی) با رویکردهای یادگیری دانشجویان در دورههای کارشناسی دانشگاه شیراز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(4): 184-147. راقبیان، رویا؛ اخوانتفتی، مهناز؛ و حجازی، الهه. (1391). بررسی اثربخشی برنامه طراحی شده بر اساس رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دانشآموزان. روانشناسی مدرسه، 1(2): 39-58. سند تحول راهبردی آموزش و پرورش. (1390). تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش. سیف، علی اکبر. (1387). روانشناسی پرورشی. تهران: انتشارات آگاه. شعبانی، زهرا. (1383). بررسی تطبیقی برنامه تربیت معلم ایران و چند کشور جهان. فصلنامه تعلیم و تربیت،20 (79)،127-126. طاهری، مرتضی؛ عارفی، محبوبه، پرداختچی، محمدحسن، قهرمانی، محمد. (1392). کاوش فرایند توسعه حرفهای معلمان در مراکز تربیت معلم: نظریه داده بنیاد. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 45 (12)، 176-149. کریمی، یوسف. (1381). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات ارسباران. مصرآبادی، جواد. (1389). هنجاریابی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تجدید نظر شده سنجش نگرش به مدرسه. فصلنامه علوم تربیتی.12. 107-120. مهرمحمدی، محمود. (1386). بازاندیشی فرایند یاددهی-یادگیری و تربیت معلم. تهران: انتشارات مدرسه. نگهبانسلامی، محمود. (1392). تأثیر آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی، خودکارآمدی، و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. رساله دکتری، دانشگاه خوارزمی. تهران.
Baslanti, U. (2008). Investigating the underachievement of university students in Turkey: Exploring subscales. International Journal of progressive Education, 4(2), 120-149.
Baslanti, U., & MC Coach, D.B. (2006). Factors related to the underachievement of university students in Turkey. Roeper Review, 28(4), 210-215.
Brody, N. (2014). A Plea for the teaching of intelligence: personsl reflections .Intelligence, 42, 136- 141.
Deary, L. J. (2014). Teaching Intelligence. Intelligence, 42, 142-147.
Douglas N., Harris Tim R. Sass. (2011). Teacher training, teacher quality and student achievement. Journal of Public Economics, 95(7-8), 798-812.
Grigorenko, E. L., Sternberg R.J., Strauss S. (2006). Practical intelligence and elementary-school teacher effectiveness in the United States and Israel: Measuring the predictive power of tacit knowledge. Thinking Skills and Creativity, 1(1): 14-33.
Mackintosh, N. J. (2014). Why teaching intelligence? Intelligence, 42, 166-170.
Mandelman , S.D., Barbot, B., & Grigorenko, E.L. (2015). Predicting academic performance and trajectories from a measure of successful intelligence. Learning and Individual Differences,In Press. Retrieved from Sciencedirect, 28 July.
San, M. (1999). Japan's begining teacher's perception and professional development. Journal of Education of teaching, 25(1): 7-29.
Santrock، J.W.(2007). Educational psychology. New York: McGraw-Hill.
Stemler, S.E., Elliott, J.G., Grigorenko, E.L., & Sternberg, R.J. (2006). There's more to teaching than instruction: seven strategies for dealing with the practical side of teaching. Educational Studies, 32(1), 101-118.
Sternberg R.J. (1988). The triarchic mind: A new theory of human intelligence. New York: Viking.
Sternberg R.J. (1998) .Principles of Teaching for Successful Intelligence. Educational psychologist. 33(2/3).65-72.
Sternberg R.J. (1999) .The theory of Successful Intelligence. Review of General psychology, 3, 292-316.
Sternberg R.J. (2002). Raising the achievement of all students: teaching for successful intelligence. Educational psychology Review. 14(4).383-393.
Sternberg R. J. (2005) .The Theory of Successful Intelligence. International Journal of psychology. 39(2), 189-202.
Sternberg R. J. (2012). College admissions assessments: New technique for a new millennium. In j. Soares (Ed.) SAT wars: The case for test-optional college admissions (pp. 85-103). New York: Teacher College Press.
Sternberg R. J. (2015). Succeessful intelligence: A model for testing intelligence beyond IQ tests. European Journal of Education and Psychology,In Press. Retrieved from Sciencedirect, 28 July.
Sternberg, R.J., Torff, B. and Grigorenko, E. L. (1998a). Teaching for successful intelligence raises school achievement. Phi Delta Kappan .79: 667-669.
Sternberg, R.J., Torff, B. & Grigorenk, E.L. (1998b). Teaching triarchically improves school achievement. J. Educ psychol. 90: 374-384.
Sternberg R. J. Grigorenk, E. L. Jarvin L. (2000). Improving reading Instraction: The triarchic model. Educational Leadership، 58(6): 48-52.
Sternberg R. J. Grigorenk, E. L. Jarvin L. (2011). Explorations of the nature of giftedness. New York: Cambridg University Press.
Sternberg, R.J., Grigorenko, E.L. (2002).The Theory of Successful Intelligence as a Basis for Instruction and Assessment in Higher Education. New direction for teaching and learning. 89، 45-53.
Zohar، A. (1999). Teacher's metacognitive knowledge and the instruction of higher order thinking. Teaching and teacher Education .15، 413-429. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,691 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,162 |